vardansaakian 1 Postad söndag kl 08:28 Hej, Jag har en äldre modell av foldingpropeller för VP MD7B med 110s drevet. Är det något särskillt man ska tänka på när man installerar den? Nyare versioner har ju en installationsinstruktion med alla steg, men jag kunde inte hitta nån instruktion för just den här modellen. Just 110s drevet och foldinpropellrar är inte alltid bästa kompisar och jag själv råkade tappa en propeller förra året.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 515 Postad söndag kl 09:13 Jag brukade sätta en plankbit mellan marken och kanten på propellernavet, där bladet sticks in, för att få ett mothåll. Sedan är det bara att dra med rätt moment på stora muttern och använda en mildare variant av gänglåsning på låsskruven. Montera i bladen och använd även där jänglåsning på skruvarna. Glöm inte att fetta in propelleraxel och bladaxlarna samt kuggarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vardansaakian 1 Postad söndag kl 10:29 1 timme sedan skrev excel319: Jag brukade sätta en plankbit mellan marken och kanten på propellernavet, där bladet sticks in, för att få ett mothåll. Sedan är det bara att dra med rätt moment på stora muttern och använda en mildare variant av gänglåsning på låsskruven. Montera i bladen och använd även där jänglåsning på skruvarna. Glöm inte att fetta in propelleraxel och bladaxlarna samt kuggarna. Tack! Är det 70 Nm moment som på nyare model? Jag gissar också att denna model har inga offernanoder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 514 Postad söndag kl 11:08 31 minuter sedan skrev vardansaakian: Tack! Är det 70 Nm moment som på nyare model? Jag gissar också att denna model har inga offernanoder? Det har den nog. Kolla om det inte finns ett spår som på den här propellern. Då har den nog en tredelad anod som sitter runt själva navet. Finns på Biltema för 119:- kronor, Artnr. 25-294. Nu vet jag ju inte om det lika på din propeller, men värt att pröva om det finns utrymme för dessa anoder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 979 Postad söndag kl 12:17 Äldre propellrar kan ha bättre legeringar (korrosionshärdigare). Jag har en drygt 20 år gammal propellerkropp till foldingpropeller. Där fanns inga fästen för anoder men propellern korroderade inte. För drygt 10 år sedan bytte jag propellerbladen (samma propellerkropp). De nya bladen korroderar så det blivit gropar i dem. Det var bättre förr. Men då blev det dålig eftermarknad när tillverkarna inte fick sälja anoder varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 514 Postad söndag kl 12:20 1 minut sedan skrev Lintott: Jag har en drygt 20 år gammal propellerkropp till foldingpropeller. Där fanns inga fästen för anoder men propellern korroderade inte. För drygt 10 år sedan bytte jag propellerbladen (samma propellerkropp). De nya bladen korroderar så det blivit gropar i dem. Så blir det ju ofta om man blandar olika metaller eller metallegeringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 979 Postad söndag kl 12:42 19 minuter sedan skrev Mackey: Så blir det ju ofta om man blandar olika metaller eller metallegeringar. Jo, men jag hade inte förväntat mig att samma modell på blad (bara annan dimension) och från samma tillverkare skulle levereras med sämre kvalitét på legeringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 429 Postad söndag kl 13:57 Om jag minns rätt så har @Seawolf tidigare beskrivit varför FOF införde plats för offeranoder vilket inte korrosionsmässigt krävs. Har själv en 3 bladig FOF på rak axel, VP utan karossjord och isolationstrafo till landström. Kör med UTAN anod och inga havstulpaner växer (nästan sant, det finns havstulpaner på de rostfria delarna). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 514 Postad söndag kl 15:13 2 timmar sedan skrev Lintott: Jo, men jag hade inte förväntat mig att samma modell på blad (bara annan dimension) och från samma tillverkare skulle levereras med sämre kvalitét på legeringen. Jag håller med om att man kan förvänta sig att man kan köpa nya blad till ett äldre nav. I princip borde det gå att reklamera bladen eftersom de inte fungerar som förväntat, men nu är det ju för sent att göra det för din del. Det kan ju vara värt att ifrågasätta om bladen verkligen går att byta och be om en förklaring hur du ska gå tillväga för att slippa korrosion så kanske kommande köpare kan klara sig utan dessa problem. Den ena legeringen behöver inte vara sämre än den andra, men de är lite olika, så när man blandar dem så blir det galvanisk korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 515 Postad söndag kl 16:06 4 timmar sedan skrev Mackey: Det har den nog. Kolla om det inte finns ett spår som på den här propellern. Då har den nog en tredelad anod som sitter runt själva navet. Finns på Biltema för 119:- kronor, Artnr. 25-294. Nu vet jag ju inte om det lika på din propeller, men värt att pröva om det finns utrymme för dessa anoder. Det har den ganska säkert inte. Det har inte min gamla av samma modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 554 Postad söndag kl 17:30 8 timmar sedan skrev vardansaakian: Hej, Jag har en äldre modell av foldingpropeller för VP MD7B med 110s drevet. Är det något särskillt man ska tänka på när man installerar den? Nyare versioner har ju en installationsinstruktion med alla steg, men jag kunde inte hitta nån instruktion för just den här modellen. Just 110s drevet och foldinpropellrar är inte alltid bästa kompisar och jag själv råkade tappa en propeller förra året.. Kolla att navet är isolerat. De första foldingpropellrarna av brons som Volvo Penta lanserade var inte isolerade elektriskt från drevet. Det fick till följd att dreven korroderade våldsamt. Jag fick i uppdrag av Volvo Penta att åka runt i stockholmstrakten och blästra och måla drev. Samtidigt bytte vi propellrarna till den uppdaterade, som var isolerad och även hade anoder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vardansaakian 1 Postad söndag kl 20:10 2 timmar sedan skrev Rollen: Kolla att navet är isolerat. De första foldingpropellrarna av brons som Volvo Penta lanserade var inte isolerade elektriskt från drevet. Det fick till följd att dreven korroderade våldsamt. Jag fick i uppdrag av Volvo Penta att åka runt i stockholmstrakten och blästra och måla drev. Samtidigt bytte vi propellrarna till den uppdaterade, som var isolerad och även hade anoder. Hur ser man om navet är isolerad? Det ligger en plastbricka (se bild) så jag antar att den är isolerad från drevet, men inte från själva axeln den skruvas på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 515 Postad söndag kl 21:02 51 minuter sedan skrev vardansaakian: Hur ser man om navet är isolerad? Det ligger en plastbricka (se bild) så jag antar att den är isolerad från drevet, men inte från själva axeln den skruvas på Ohmmät mellan splineshylsan och ytterdelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vardansaakian 1 Postad måndag kl 17:04 20 timmar sedan skrev excel319: Ohmmät mellan splineshylsan och ytterdelen. Jag får 730 kOhm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sajjen 199 Postad måndag kl 17:46 Jag har en likadan. Den är isolerad, men muttern ger kontakt/kortslutning mellan ytternav/blad och innernav/drev. Jag har alltid trott att det var meningen, så att anoden på drevet kan skydda propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser