Mlar 0 Postad 13 timmar sedan Tjenare har en gammal eksnipa från 64 som jag tyckte svällde ganska tätt förra året men den läckte fortfarande en del i bordläggningen, kan man bättra på med nytt drev nu när den ändå är renskrapad eller är det en big no no? I så fall vad ska man dreva med eller är det bara att köra typ ettan som gäller och leva med att de läcker lite i en träbåt? ha de Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 7 timmar sedan (redigerade) kika på lite filmer så du får ett hum om det. och visst kan man bättra på sen beror det på om det läcker ovan vattenlinjen men jag gissar att din läcker under. drevning kräver känsla så man inte bankar in för hårt och för mycket för att undvika sprängning. om du inte har tummen mitt i handen fixar du det lätt. själv hade jag tränat lite på nåt först.. tjärad lin har jag för mig att man använder och specialmejslar och träklubba. här i göteborg brukar jag åka till Claessons trätjära som har allt man behöver. min åsikt är att en ekbåt ska ligga i året runt. min lilla laxkutter i ek togs upp var 3e år och då tjärade jag botten rejält innan bottenmålning och kastade i den så fort som möjligt. låg med den i upp till 25 cm is på vintern med granris runt vattenlinjen och vickade lite på skrovet varje dag . Redigerad 7 timmar sedan av Zaphir Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser