mustang65 0 Postad fredag kl 19:40 Hej! Håller på att måla i toalett utrymmet i min båt med två-komponent poly-urethane sträckfärg från Epifanes. Har provat med skumgummi roller och en korthårig roller från schuller. Färgen flyter ut bra men det kommer typ små små skräpkorn som gör mig minst sagt irriterad. Har varit noga med att rengöra ytan med att först dammsuga, avfetta och avsluta med klibbduk. Har även rengjort rollers före användning, får som för mig att det kanske är från rollerna det kommer ifrån.....kill gissar nu😂 Har någon något tips Och en fråga till....... Om jag slipar bort dom här skräpkornan med typ 400 våtslip går det att polera upp färgen med fin polish och polermaskin när färgen är genom härdad? Mvh Robban i Luleå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 515 Postad lördag kl 08:45 12 timmar sedan skrev mustang65: Hej! Håller på att måla i toalett utrymmet i min båt med två-komponent poly-urethane sträckfärg från Epifanes. Har provat med skumgummi roller och en korthårig roller från schuller. Färgen flyter ut bra men det kommer typ små små skräpkorn som gör mig minst sagt irriterad. Har varit noga med att rengöra ytan med att först dammsuga, avfetta och avsluta med klibbduk. Har även rengjort rollers före användning, får som för mig att det kanske är från rollerna det kommer ifrån.....kill gissar nu😂 Har någon något tips Och en fråga till....... Om jag slipar bort dom här skräpkornan med typ 400 våtslip går det att polera upp färgen med fin polish och polermaskin när färgen är genom härdad? Mvh Robban i Luleå En fundering bara. Är det korn som du känner som hårdheter i den våta färgen eller ser du dem när färgen torkat? I det senare fallet skulle jag gissa på luftbubblor i färgen. I det första får du kolla om det finns i färgen eller om det trots allt är smuts på underlaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad söndag kl 09:04 Jag tänker högt här, kan problemet vara att ytan som målats har lite silikonsmitta? Det är ju inte helt osannolikt att utrymmet har silikonfogar lite här och där. Billackerare är väldigt noggranna med att använda silikonrengöring före lackering. Det hjälper ju inte dig i det här fallet, färgen är ju redan pålagd, men övriga som ska lacka kanske kan bli hjälpta av detta tipps. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad söndag kl 09:11 5 minuter sedan skrev Gripen72: Jag tänker högt här, kan problemet vara att ytan som målats har lite silikonsmitta? Det är ju inte helt osannolikt att utrymmet har silikonfogar lite här och där. Silikonsmitta ger ”fiskögon”, inte ”typ små skräpkorn”. Jag skulle gissa på att det ÄR små skräpkorn, t ex damm eller textilludd från kläder. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad söndag kl 11:32 2 timmar sedan skrev Peter_K: Jag skulle gissa på att det ÄR små skräpkorn, t ex damm eller textilludd från kläder. Ja, eller ludd från rollern. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 674 Postad söndag kl 14:22 2 timmar sedan skrev ChristerN: Ja, eller ludd från rollern. Tänkte just samma sak. Vissa rollers är gjorda bara för icke-lösningsmedelsbaserad färg, eller att de i vart fall inte är kompatibla med vald färg. Har råkat ut för att något i färgen jag använt löst upp materialet i rollern, eller i vart fall fått det att lossna små bitar av, så ytan just blivit "skräpig". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser