Poppe 9 Postad 3 timmar sedan (redigerade) Hej alla båtälskare! 🌊⚓ Nu är det dags igen för årets stora båtmässa, och 2025 verkar vara ett speciellt år för oss som älskar båtlivet. Här kommer en snabb sammanfattning av vad som händer: Allt för Sjön 2025 i Stockholm När: 6–9 mars och 13–16 mars Var: Stockholmsmässan, Älvsjö Vad: Sveriges största båtmässa med allt från segelbåtar och motorbåtar till klassiska träbåtar. Det blir föredrag, mässpriser och de senaste trenderna inom båtlivet. Perfekt för både nybörjare och veteraner! Vad tycker ni om årets upplägg? Ska ni besöka någon av mässorna? Och vad har ni för tankar om att Göteborgs mässa nu är över? Dela gärna era planer, minnen och tips här i tråden! 😊 Finns det risk för att vistelsen kommer sluta i en besvikelse? Kanske bevittnar man en gängskjutning inne på mässan, vem vet i det nya spännande Sverige? Ni som har besökt vad tyckte ni? Redigerad 3 timmar sedan av Poppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 11 Postad 50 minuter sedan Jag besöker mässan imorgon fredag. Går pga att jag har en fribiljett. Skulle aldrig betala det i mitt tycke alltför höga entrépriset. Båtmässearrangörerna i både Sthlm och Gbg klagar på för få besökare. Hett tips till dem: sänk entrépriset till en rimlig nivå så återkommer nog besökarna ska ni se! För en seglare finns det ju inte mkt att titta på. De kan gott döpa om det till "Motorbåtsmässan". Men jag förstår tillverkarna, det kostar satfläsk att ställa ut stora segelbåtar och försäljningen finns inte där, Sverige är alldeles för litet. Om t.o.m. Boot nere i Tüskland numera har problem att locka utställare och besökare så är det illa ställt med båtvärlden. Återväxten blir allt sämre för vart år. Unga vuxna orkar ABSOLUT inte med allt jobb som kommer med egen båt! Möjligen kan man hyra något någon vecka på sommaren, men då ska båten vara ny och helt automatiserad så man inte behöver lära sig en massa jobbiga grejer för att kunna segla.... Pga ovanstående är det kört för båtmässorna. Och båtlivet. Tror det snart (~1 år) är slut med mässor i Norden, med undantag för Öppet Varv nere hos Hallberg-Rassy. De har musklerna för att arrangera ordentligt och får de köpstarka, konjunkturoberoende utländska kunderna som behövs. Jag går till mässan för tillbehören och hoppas på något fynd men har inga större förhoppningar. De flesta båtprylfirmor har samma ägare, utbud och priser. Och inga större marginaler för rejäla mässrabatter. Där spår jag förresten nästa "slakt": båtprylfirmorna. För litet kundunderlag, för dyrt och för stor konkurrens från nätet. Vem blir först att kasta in handduken? Jag vill egentligen inte handla mina båtprylar på Amazon men det blir så ändå eftersom den lilla lönen måste räcka till så mycket. Och tidningarna sedan.... Praktiskt Båtägande hade en drive nu, 10 nr för 400 spänn. Helt ok t.o.m för en snåljåp som jag, men inte så kul att upptäcka att tidningen numera är hälften så tjock som förr och inte innehåller något särskilt intressant material. Jag ger dem max ett år innan de klappar igen och blir en website, möjligen. Trist utveckling på det hela taget, sanna mina ord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser