Poppe 9 Postad torsdag kl 21:06 (redigerade) Hej alla båtälskare! 🌊⚓ Nu är det dags igen för årets stora båtmässa, och 2025 verkar vara ett speciellt år för oss som älskar båtlivet. Här kommer en snabb sammanfattning av vad som händer: Allt för Sjön 2025 i Stockholm När: 6–9 mars och 13–16 mars Var: Stockholmsmässan, Älvsjö Vad: Sveriges största båtmässa med allt från segelbåtar och motorbåtar till klassiska träbåtar. Det blir föredrag, mässpriser och de senaste trenderna inom båtlivet. Perfekt för både nybörjare och veteraner! Vad tycker ni om årets upplägg? Ska ni besöka någon av mässorna? Och vad har ni för tankar om att Göteborgs mässa nu är över? Dela gärna era planer, minnen och tips här i tråden! 😊 Finns det risk för att vistelsen kommer sluta i en besvikelse? Kanske bevittnar man en gängskjutning inne på mässan, vem vet i det nya spännande Sverige? Ni som har besökt vad tyckte ni? Redigerad torsdag kl 21:07 av Poppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 12 Postad torsdag kl 23:38 Jag besöker mässan imorgon fredag. Går pga att jag har en fribiljett. Skulle aldrig betala det i mitt tycke alltför höga entrépriset. Båtmässearrangörerna i både Sthlm och Gbg klagar på för få besökare. Hett tips till dem: sänk entrépriset till en rimlig nivå så återkommer nog besökarna ska ni se! För en seglare finns det ju inte mkt att titta på. De kan gott döpa om det till "Motorbåtsmässan". Men jag förstår tillverkarna, det kostar satfläsk att ställa ut stora segelbåtar och försäljningen finns inte där, Sverige är alldeles för litet. Om t.o.m. Boot nere i Tüskland numera har problem att locka utställare och besökare så är det illa ställt med båtvärlden. Återväxten blir allt sämre för vart år. Unga vuxna orkar ABSOLUT inte med allt jobb som kommer med egen båt! Möjligen kan man hyra något någon vecka på sommaren, men då ska båten vara ny och helt automatiserad så man inte behöver lära sig en massa jobbiga grejer för att kunna segla.... Pga ovanstående är det kört för båtmässorna. Och båtlivet. Tror det snart (~1 år) är slut med mässor i Norden, med undantag för Öppet Varv nere hos Hallberg-Rassy. De har musklerna för att arrangera ordentligt och får de köpstarka, konjunkturoberoende utländska kunderna som behövs. Jag går till mässan för tillbehören och hoppas på något fynd men har inga större förhoppningar. De flesta båtprylfirmor har samma ägare, utbud och priser. Och inga större marginaler för rejäla mässrabatter. Där spår jag förresten nästa "slakt": båtprylfirmorna. För litet kundunderlag, för dyrt och för stor konkurrens från nätet. Vem blir först att kasta in handduken? Jag vill egentligen inte handla mina båtprylar på Amazon men det blir så ändå eftersom den lilla lönen måste räcka till så mycket. Och tidningarna sedan.... Praktiskt Båtägande hade en drive nu, 10 nr för 400 spänn. Helt ok t.o.m för en snåljåp som jag, men inte så kul att upptäcka att tidningen numera är hälften så tjock som förr och inte innehåller något särskilt intressant material. Jag ger dem max ett år innan de klappar igen och blir en website, möjligen. Trist utveckling på det hela taget, sanna mina ord. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 974 Postad igår kl 01:14 3 timmar sedan skrev Poppe: - - - Finns det risk för att vistelsen kommer sluta i en besvikelse? - - - Ni som har besökt vad tyckte ni? Besvikelse? Det beror nog på varför man går på mässan och vilka förväntningar man har. Jag hade inte gått dit (var där på torsdagen) om jag inte hade haft fribiljett stora och förväntningarna besannades. Nu är jag kanske inte "rätt kund" för båtmässan. Jag har den båt jag vill ha och är väldigt nöjd med den. Båten är rätt välutrustad och med hyfsat modern utrustning. Intresset på båtmässan blir därför att kolla om det finns några nya fantastiska tillbehör som man oundvikligen inte klarar sig utan. Om det finns några bra mässpriser på grejor som jag i alla fall behöver handla, framförallt servicekomponenter och vårdmaterial. Tjôta med lite monterpersonal. Å strosa runt o kolla in läget i största allmänhet. Tillbehörshallen innehöll stora ytor för de vanliga tillbehörshandlarna (t.o.m. de saknades vad jag förstår i Gbg). Jag behövde polish och fastnade för ett erbjudande hos Hjertmans att få med ett par Bungy i "paketpris". Jag gillar Bungy som är enkla och praktiska att använda som tillfällig ryckdämpare. Längst ner hallen var det de vanliga museiföremålen (det var kanske nys museiföremål i år, jag kollade inte så noga) med ett gäng gubbar i anslutning till de olika objekten som verkade ha trevlig samvaro med varandra. Rätt sömnigt! Jo förresten - det fanns en kikarförsäljare som hade enkla o rejäla byxbälten i kvalitetsläder och utan prålighet. Stora hallen hade tre "segelutrustade bobåtar". Som framgått ovan så behövde jag inte ägna dem något större intresse. Lite småjollar som seglarförbundet hade tagit med som dekoration av sin monter. Ett par segelmakare (Elvström o LundSails), försäkringsbolagen, några jättedieselmotorer och någon propellerförsäljare. Sen var det mässans stora dragplåster om man letar efter en ny motorbåt. Det fanns massvis av dem. De som tillhör den kundkategorin ska absolut besöka mässan. Det finns oanade möjligheter att jämföra olika båttyper. Mitt intresse för det är noll så det blev ett yttervarv runt samlingen (det kan ju gömma sig något intressant längs ytterväggarna). Min summering - ska du köpa motorbåt så är det nog rätt ställe att leta på. Tänker du komplettera teknisk utrustning i båten så verkade det finnas skapligt med personal att rådfråga (sen är det alltid ett frågetecken om de kan svara på frågorna - i mitt fall så fick monterpersonen leta upp en annan med mer kunskap). I övrigt så missar man inget om man inte går dit - om det inte är för att känna att vårrustningen närmar sig (den känslan kan vara väl så viktig). Älvsjömässan ska ju rivas om några år. Frågan är om båtmässan kommer att hålla ut tills den rivs? De flytande båtmässorna som har Sweboat som arrangör är nog betydligt kostnadseffektivare för företagen. Det är nog dit framtidens mässbesökare får leta sig både på öst- och västkusten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad igår kl 12:43 13 timmar sedan skrev Till_havs: Och tidningarna sedan.... Praktiskt Båtägande hade en drive nu, 10 nr för 400 spänn. Helt ok t.o.m för en snåljåp som jag, men inte så kul att upptäcka att tidningen numera är hälften så tjock som förr och inte innehåller något särskilt intressant material. Jag ger dem max ett år innan de klappar igen och blir en website, möjligen. Hej Till Havs! Var det på plats på mässan de hade erbjudande om 10 nr/400:-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad igår kl 13:44 Som medlem i Svenska Kryssarklubben är det gratis inträde på söndag den 9 mars. https://sxk.se/artiklar/kryssarklubben-pa-afs Gratis kan det ju vara värt att besöka mässan, kanske? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 12 Postad igår kl 14:53 (redigerade) 2 timmar sedan skrev bajen: Hej Till Havs! Var det på plats på mässan de hade erbjudande om 10 nr/400:-? Nej, det var tidigare i år, januari har jag för mig. Minns inte var på nätet jag hittade det. Kan varit dintidning.se som körde nån kort kampanj. Nu är det tillbaka på nästan 800:- för 10 nr. Så var besöket klart. Ganska okej ändå. Skörden blev en kasse med mässpris-grejer från Biltema och en cool Victron-keps 😎 Motorbåtarna tycker jag ser konstigare och konstigare ut för varje år som går men men... Det är väl utveckling kanske. Och jag som är gammelkonservativ och tycker båtar ska se ut som båtar. Svårt att säga om mässbesök kan rekommenderas. Det är som vanligt, "det beror på". Har du tid att slå ihjäl under helgen och vill känna lite båt-pepp inför sommaren, eller söker ny motorbåt så är det bara att åka dit. För andra kan det vara bättre att lägga entrépengen på något inköp till båten istället. Men jag blev faktiskt nöjd med kapok-rullarna för 75 bagis/styck! Redigerad igår kl 15:40 av Till_havs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 429 Postad 11 timmar sedan (redigerade) Spaningen om hyra charterbåt trenden kan nog stämma väldigt bra. Med sociala medier gäller det att visa upp sig tex på 5 dagars segling i Kroatien eller Grekland. Antalet charterbåtar har ökat rejält på 20 år i Medelhavet och dessutom har antalet katamaraner ökat så det blir trångt i ankringsvikar och marinor. De senaste 20 åren har jag sporadiskt gått på båtmässan (i Gbg) för att kolla in tillbehör. Vårt sätt att köpa på nätet kommer att döda fysiska butiker (stöttar själv gärna Joel och Maggan på Viking för deras engagemang och kunskap). Besök på båtmässan har varit start på ny säsong och alltid stöter man på gamla seglarbekanta vilket är kul. En båtepok med båtmässor går nog i graven. Redigerad 11 timmar sedan av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser