Ribbe 0 Postad 11 timmar sedan Hej! Har en gammal beredare som ska bytas, denna har 5 kopplingar och alla nya verkar ha 4. En ska vara varmvatten ut, kallvatten in samt 2 från motorn. Osäker på vad den sista är och hur jag kopplar en ny med 4 utgångar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 252 Postad 10 timmar sedan Extra uttag på denna beredare (det 5:e) är för säkerhetsventilen(röd hatt på lättverket). Nederst har du kallvattentillförsel med avtappningsventil och troligen en backventil. Nästa anslutning (IN eller UT) för värmeslinga ifrån motorns glykol (pressad slang). Sen kommer en separat anslutning för säkerhetsventilen. Sen har du anslutning(IN eller UT) för värmeslinga ifrån motorns glykol(pressad slang). Överst har du varmvattenuttaget. Idag sätter man en blandningsventil på utgående varmvatten för att begränsa varmvattentempen(och i vissa fall skydda mot skållningsrisk). I vissa fall byggs säkerhetsventil ihop med blandningsventil. Jag föredrar att sätta säkerhetsventilen på rätt sida om backventilen på inkommande kallvatten. Blandningsventil bygger du själv om du tycker det behövs, välj med fördel ESBE om möjligt. Behåll den typen av riktig säkerhetsventil, ta med fördel en som är tillverkad för att låsa i öppet läge så spar du in en avtappningsventil. Ska öppna innan eller vid maxtrycket på VVB:n . Tänk på att vissa tillverkare av säkerhetsventiler ej rekommenderar liggande säv. Jag håller på att bygga om min gamla rostfri varmvattenberedare, med nya armaturer bl. a säv, backventil, blandningsventil och ackumulator/hydropress. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser