bajen 15 Postad 5 Mars Förrförra säsongen fick ett lite spännande slut med vatten inträngning i motorrummet. Efter att pumparna jobbat en stund så lokaliserades läckan till ett bult fäste för ankarspelet. Där bulten nu var borta. Situationen löstes med en passande träplugg från utsidan. I hamn torr satte jag båten för att då upptäcka att den aktuella bulten , nu utan skalle låg i motorrummet. Änden där skallen ska sitta såg ut som en blyertspenna. Den bult som satt kvar, med skallen på utsidan av skrovet, under vattenlinjen var kraftigt angripen och runt hålet på utsidan var det en ring av "rost" runt hålet. Bultarna i fråga är M 10 och av syrafast RF A4. Mina teorier: -Landström? troligen inte då vi mycket sällan ansluter. -Läckström ankarspelet? Ankarspelet är ett Winchmatic och fästpunkterna på spelet där bultarna ligger ann är också RF stål.Kan ett jordläckage göra bultarna till -pol och gods från bultarna vandra iväg? P.g.a andra prioriteringar bytte jag bara ut de två angripna bultarna mot nya av samma kvalitet. Bultarna hede suttit sedan -90 så jag tänkte att det i.a.f. tagit några år för nedbrytningen. Nu i vinter ha jag beställt "isolations bussningar" som isolerar bultarna från att ha direkt kontakt med ankarspelet. Sen tänker jag lägga några lager epoxi över skallarna då det "rostiga" området kring hålen behöver snyggas till ändå. Så bästa forum vad har hänt? Låter min lösning med att isolera bultarna från spelet vettig? Har ni fler, bättre förslag till åtgärder? /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 981 Postad 5 Mars 32 minuter sedan skrev bajen: Förrförra säsongen fick ett lite spännande slut med vatten inträngning i motorrummet. Efter att pumparna jobbat en stund så lokaliserades läckan till ett bult fäste för ankarspelet. Där bulten nu var borta. Situationen löstes med en passande träplugg från utsidan. I hamn torr satte jag båten för att då upptäcka att den aktuella bulten , nu utan skalle låg i motorrummet. Änden där skallen ska sitta såg ut som en blyertspenna. Den bult som satt kvar, med skallen på utsidan av skrovet, under vattenlinjen var kraftigt angripen och runt hålet på utsidan var det en ring av "rost" runt hålet. Bultarna i fråga är M 10 och av syrafast RF A4. Mina teorier: -Landström? troligen inte då vi mycket sällan ansluter. -Läckström ankarspelet? Ankarspelet är ett Winchmatic och fästpunkterna på spelet där bultarna ligger ann är också RF stål.Kan ett jordläckage göra bultarna till -pol och gods från bultarna vandra iväg? P.g.a andra prioriteringar bytte jag bara ut de två angripna bultarna mot nya av samma kvalitet. Bultarna hede suttit sedan -90 så jag tänkte att det i.a.f. tagit några år för nedbrytningen. Nu i vinter ha jag beställt "isolations bussningar" som isolerar bultarna från att ha direkt kontakt med ankarspelet. Sen tänker jag lägga några lager epoxi över skallarna då det "rostiga" området kring hålen behöver snyggas till ändå. Så bästa forum vad har hänt? Låter min lösning med att isolera bultarna från spelet vettig? Har ni fler, bättre förslag till åtgärder? /Thomas RF A4 är "syrafast rostfritt" och betydligt tåligare än RF A2. Är du säker på att det varit A4? Oberoende av om det var A2 eller A4 så borde det inte rosta av så fort. A2 brukar utmärka sig genom att det blir rostfläckar runt skruvarna, men avrostning är sällsynt om det inte finns annat fel Någon form av galvanisk korrosion är nog boven. Möjliga "drivmotorer" som kan ha skapat problemet: * Olika legering i ankarspel och skruv * Elektriskt läckage från båten via ankarspelet * Landströmsanslutning som läcker via skyddsjorden/nollan * Annan närliggande båt som är landströmsansluten och läcker ström via din båt * Spaltkorrosion mellan skruv o skrov/ankarspel Vilket av ovanstående som är problemet blir bara en gissning. För att veta (eller i alla fall gissa med större sannolikhet) så måste man mäta och försöka hitta om det finns läckströmmar. Att åtgärda ett troligt fel blir en ren gissning- Å så tror du att felet är åtgärdat men det bara fortsätter. Du skriver inte var båten används men högre salthalt på vattnet ger större korrosionsproblem. Att isolera skruvarna från allt gods kan vara en bit på vägen men då måste det nog bli helt isolerat så att det inte finns kvar någon liten kontaktyta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 175 Postad 5 Mars Lägg upp en bild på en ej rostig bultskalle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 5 Mars 14 minuter sedan skrev Lintott: RF A4 är "syrafast rostfritt" och betydligt tåligare än RF A2. Är du säker på att det varit A4? Oberoende av om det var A2 eller A4 så borde det inte rosta av så fort. A2 brukar utmärka sig genom att det blir rostfläckar runt skruvarna, men avrostning är sällsynt om det inte finns annat fel Någon form av galvanisk korrosion är nog boven. Möjliga "drivmotorer" som kan ha skapat problemet: * Olika legering i ankarspel och skruv * Elektriskt läckage från båten via ankarspelet * Landströmsanslutning som läcker via skyddsjorden/nollan * Annan närliggande båt som är landströmsansluten och läcker ström via din båt * Spaltkorrosion mellan skruv o skrov/ankarspel Vilket av ovanstående som är problemet blir bara en gissning. För att veta (eller i alla fall gissa med större sannolikhet) så måste man mäta och försöka hitta om det finns läckströmmar. Att åtgärda ett troligt fel blir en ren gissning- Å så tror du att felet är åtgärdat men det bara fortsätter. Du skriver inte var båten används men högre salthalt på vattnet ger större korrosionsproblem. Att isolera skruvarna från allt gods kan vara en bit på vägen men då måste det nog bli helt isolerat så att det inte finns kvar någon liten kontaktyta. Tack för snabb input Lintott. Ja, bultarna är A4 och jag har också misstankar om läckageström från ankarspelet. Nu har det suttit sedan -90 som bultarna så jag trodde att det var en långsammare process. Men efter att ha sett vad en säsong gjort så förstår jag att det hänt något med spelet och dess anslutningar. Är mina tankar om att det är minussidan/jord som spökar sannolikast? Tyvärr har jag inte superkoll på multimätarens funktioner och var jag mäter, på spelet eller på bultarna? Med de beställda isolations bafflarna/brickorna kommer bultarna bli helt avskilda från spelet. En annan lösning som jag funderar på är att plasta en monteringsplatta i motorummet/durken och sätta spelet på den utan kontakt med någon genomgående bult. Men har några andra projekt i luften innan sjösättning så det får bli nästa vinters jobb om problemet kvarstår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 5 Mars 6 minuter sedan skrev Hybro: Lägg upp en bild på en ej rostig bultskalle. Dessa skruvar är det. Med tydlig A4 märkning https://www.seasea.se/sexkantsskruv-m6s-m10x50-a4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 515 Postad 5 Mars 6 minuter sedan skrev bajen: 13 minuter sedan skrev Hybro: Lägg upp en bild på en ej rostig bultskalle. Dessa skruvar är det. Med tydlig A4 märkning https://www.seasea.se/sexkantsskruv-m6s-m10x50-a4 Finns det ingen skruvskalle kvar att fota? Lägg även upp några bilder på resterna av skruvarna och på hur det ser ut utanpå och inuti båten. Att isolera skruvarna hjälper och även att se till att det inte kan komma in någon elektrolyt (havsvatten). Nylonbussningar och nylonbrickor är bra åtgärder och så kan man använda tex. Tef-Gel för att undvika att vattnet kommer åt. På båtaffären kostar Tef-Gel 500 kronor för en tub med nästan ingenting i, men det finns större burkar som man kan få för 300 - 500 kronor om man googlar lite. Det behöver inte vara något fel på (el-)installationerna i din båt, det kan vara någon båtgranne i närheten som har en dålig landströmsinstallation. Våra anoder brukar räcka i 2 - 3 år ungefär, men en sommar när vi hade nya anoder och en ny båtgranne som ofta låg med landström så åts anoderna upp på en säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 7 Mars 2025-03-05 vid 16:38 skrev Mackey: Finns det ingen skruvskalle kvar att fota? Lägg även upp några bilder på resterna av skruvarna och på hur det ser ut utanpå och inuti båten. Att isolera skruvarna hjälper och även att se till att det inte kan komma in någon elektrolyt (havsvatten). Nylonbussningar och nylonbrickor är bra åtgärder och så kan man använda tex. Tef-Gel för att undvika att vattnet kommer åt. På båtaffären kostar Tef-Gel 500 kronor för en tub med nästan ingenting i, men det finns större burkar som man kan få för 300 - 500 kronor om man googlar lite. Det behöver inte vara något fel på (el-)installationerna i din båt, det kan vara någon båtgranne i närheten som har en dålig landströmsinstallation. Våra anoder brukar räcka i 2 - 3 år ungefär, men en sommar när vi hade nya anoder och en ny båtgranne som ofta låg med landström så åts anoderna upp på en säsong. Hej, här kommer bilder jag har tillgänglis just nu. Kan ta nya i helgen. Bild på ankarspel i motorrum. Man kan skymta en av aktuell plats för bult 1 av 4 i spelets vänsta hörn. Det är bara de 2 bultarna i nederkant som är under vatten som är problem. En bild på den numera huvudlösa bult som lossnade, gick av under färd förrförra året. ( suttit sedan ca -90). Bild från akterspegel där man ser korrosionen från förra säsongen. (Får tydligen dela upp bilderna i fler inlägg pga max storlek filer) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 7 Mars Just nu skrev bajen: Hej, här kommer bilder jag har tillgänglis just nu. Kan ta nya i helgen. Bild på ankarspel i motorrum. Man kan skymta en av aktuell plats för bult 1 av 4 i spelets vänsta hörn. Det är bara de 2 bultarna i nederkant som är under vatten som är problem. En bild på den numera huvudlösa bult som lossnade, gick av under färd förrförra året. ( suttit sedan ca -90). Bild från akterspegel där man ser korrosionen från förra säsongen. (Får tydligen dela upp bilderna i fler inlägg pga max storlek filer) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 674 Postad 7 Mars (redigerade) Galvanisk korrosion tror jag inte på, däremot skulle möjligen elektrolytisk korrosion kunna vara inblandad (galvanisk = korrosion som funktion enbart av olika potential på metallen, elektrolytisk = beroende på främmande elektriska strömmar). Men för att få korrosion måste det vara en sluten strömloop, dvs strömmen måste ha någon anledning att ta vägen genom bultarna via vattnet och inte "rätt" väg. Hur är strömanslutningens status (främst minuskabeln kanske) mellan batteri och ankarspel ? Har du huvudbrytare till ankarspelet, är den alltid påslagen ? Oavsett är det dock väldigt extremt och ganska långsökt. Fast man skall också ha i åtanke att bultarna ju har hållit sedan 1990..... Hur vet du f.ö. att det är exakt de bultar och kvalitet som SeaSea m.fl. har i sortimentet nu som monterades där....för 35 år sedan ? Jag skulle inte hålla för otroligt att det inte alls är SÅ syrafast legering som suttit där. Ett sätt är att kolla med en magnet om de är magnetiska. Äkta syrafast är nästan inte magnetiskt alls, medan "vanliga" rostfria är märkbart magnetiska. Sedan syns det ju tydlig missfärgning av rejäl rost och korrosion kring de båda nedre, som verkar ha pågått länge. Ser det ut så bör man ju som rent underhåll kontrollera och helst byta ut dem, liksom genomföringar o.s.v. bör kollas efter något tiotal år eller så. EDIT: Eller menar du att den missfärgning som är på bilderna är ny och har kommit enbart under sommaren 2024 efter att du bytt till nya bultar ? Redigerad 7 Mars av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 7 Mars (redigerade) 2025-03-05 vid 16:38 skrev Mackey: Finns det ingen skruvskalle kvar att fota? Lägg även upp några bilder på resterna av skruvarna och på hur det ser ut utanpå och inuti båten. Att isolera skruvarna hjälper och även att se till att det inte kan komma in någon elektrolyt (havsvatten). Nylonbussningar och nylonbrickor är bra åtgärder och så kan man använda tex. Tef-Gel för att undvika att vattnet kommer åt. På båtaffären kostar Tef-Gel 500 kronor för en tub med nästan ingenting i, men det finns större burkar som man kan få för 300 - 500 kronor om man googlar lite. Det behöver inte vara något fel på (el-)installationerna i din båt, det kan vara någon båtgranne i närheten som har en dålig landströmsinstallation. Våra anoder brukar räcka i 2 - 3 år ungefär, men en sommar när vi hade nya anoder och en ny båtgranne som ofta låg med landström så åts anoderna upp på en säsong. Hej, här kommer bilder jag har tillgängliga just nu. Kan ta nya i helgen. Bild på ankarspel i motorrum. Man kan skymta en av aktuell plats för bult 1 av 4 i spelets vänsta hörn. Det är bara de 2 bultarna i nederkant som är under vatten som är problem. En bild på den numera huvudlösa bult som lossnade, gick av under färd förrförra året. ( suttit sedan ca -90). I samband med att den havererade byttes alla 4 bultarna ut mot de jag skickade länk till. Så de senaste har suttit 1 säsong. Bild från akterspegel där man ser korrosionen från förra säsongen. (Får tydligen dela upp bilderna i fler inlägg pga max storlek filer) Redigerad 7 Mars av bajen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 7 Mars (redigerade) 1 timme sedan skrev IngemarE: Galvanisk korrosion tror jag inte på, däremot skulle möjligen elektrolytisk korrosion kunna vara inblandad (galvanisk = korrosion som funktion enbart av olika potential på metallen, elektrolytisk = beroende på främmande elektriska strömmar). Men för att få korrosion måste det vara en sluten strömloop, dvs strömmen måste ha någon anledning att ta vägen genom bultarna via vattnet och inte "rätt" väg. Hur är strömanslutningens status (främst minuskabeln kanske) mellan batteri och ankarspel ? Har du huvudbrytare till ankarspelet, är den alltid påslagen ? Oavsett är det dock väldigt extremt och ganska långsökt. Fast man skall också ha i åtanke att bultarna ju har hållit sedan 1990..... Hur vet du f.ö. att det är exakt de bultar och kvalitet som SeaSea m.fl. har i sortimentet nu som monterades där....för 35 år sedan ? Jag skulle inte hålla för otroligt att det inte alls är SÅ syrafast legering som suttit där. Ett sätt är att kolla med en magnet om de är magnetiska. Äkta syrafast är nästan inte magnetiskt alls, medan "vanliga" rostfria är märkbart magnetiska. Sedan syns det ju tydlig missfärgning av rejäl rost och korrosion kring de båda nedre, som verkar ha pågått länge. Ser det ut så bör man ju som rent underhåll kontrollera och helst byta ut dem, liksom genomföringar o.s.v. bör kollas efter något tiotal år eller så. EDIT: Eller menar du att den missfärgning som är på bilderna är ny och har kommit enbart under sommaren 2024 efter att du bytt till nya bultar ? Hej Ingemar. Missförgningen är från en säsong med nya rostfria bultar. De första bultarna målades över med epoxifärg för 9-10 år sedan då bottenfärgen avlägsnades. Sen tog fägen bort från bultarna vid en service av spelet för 3-4 säsonger sedan. Ingen fällning noterades på bultarna vid dessa tillfällen. När bulten gick av (förrförra säsongen) så byttes alla fyra ut mot de jag länkade till från Seasea. Redigerad 7 Mars av bajen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 515 Postad 7 Mars (redigerade) Min bedömning är att det är spaltkorrosion, dvs elektrolyt tränger in i en ganska smal spalt där den inte byts ut. Det är uppenbart en spalt mellan skruven och akterspegeln. Missfärgningar är typiskt vid spaltkorrosion. Det finns säkert flera tecken som tyder på spaltkorrosion, men det var 100 år sedan jag läste korrosionslära. Korrosionsmekanismen vid spaltkorrosion är enkelt beskrivet att det bildas en syrefri miljö vilket gör att metallen inte kan bilda något skyddande oxidskikt. Det skulle ju kunna vara så att en ev. bricka var av ädlare metall än skruven, men då borde korrosionen skett närmast brickan, inte längre in som det ser ut som på bilden. Åtgärden är att se till att det inte tränger in vatten i hålet i akterspegeln och det är ju bra av flera orsaker och givetvis att se till att det är samma material i skruv och bricka. Redigerad 7 Mars av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 7 Mars Tack för alla svar och uppslag Här kommer bild på skruvarna o brickorna som jag plockade bort i höstas. Min plan är följande: -Nya A4 bultar från Sifverts. -Isoleringsbrickor mellan bult, mutter och ankarspelet. -Rejält m SIKA i hålen genom skrovet. -Kollar jordanskutningen för spelet. -Bryter huvudströmmen till spelet när det inte används? Bryter vanligen bara i huvudelskåpet där en manöver knapp finns. Men det finns även en automatsäkring till spelet hyfsat åtkomligt. -Ev grundar jag o epoximålar över skallarna på utsidan ? -Tef-gel på skallarna på utsidan? Fler uppslag på åtgärder emottas tacksamt. /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 674 Postad 7 Mars Är de magnetiska ? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 226 Postad 7 Mars Förlåt jag lägger mig i. Även syrafast A4 rostfritt rostar. Mycket beror på att man måste hålla ytan i princip polerat. Sen kan du ha fått kina-bultar med falsk betäckning, de förekommer även i den fina dyra båtaffären. Kolla som Ingemar skrev, magnetiska? Testa även pulvret efter den så det inte fastnar på en liten sk kylskåpsmagnet. Då får du lite mer svar. Biltems A4 rostfria har dels rostat dels gått av, inte hållit den stämplade styrkan. Vet det av sur erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 7 Mars (redigerade) Nope, testade innan montering. Inte magnetiska nu heller.😁 Oavsett köper jag de nya hos Sifverts. De har hittils aldrig tummat på kvaliteten. Nu vet jag iaf att det håller en säsong, så om det inte löser sig så får man utöka vårfixet med ett bultbyte. Börjar få in snitsen på att lossa spelet. Passar på att serva och smörja det samtidigt☺️ Redigerad 7 Mars av bajen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 7 Mars 1 timme sedan skrev Ruskpricken: Förlåt jag lägger mig i. Även syrafast A4 rostfritt rostar. Mycket beror på att man måste hålla ytan i princip polerat. A4 rostar inte, oavsett om man polerar eller ej. Har du A4 som rostat så är det något fel med legeringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 8 Mars 21 timmar sedan skrev IngemarE: Är de magnetiska ? Nej, ingen av bultarna är magnetiska…. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 594 Postad 8 Mars (redigerade) 2025-03-07 vid 19:21 skrev bajen: Tack för alla svar och uppslag Här kommer bild på skruvarna o brickorna som jag plockade bort i höstas. Min plan är följande: -Nya A4 bultar från Sifverts. -Isoleringsbrickor mellan bult, mutter och ankarspelet. -Rejält m SIKA i hålen genom skrovet. -Kollar jordanskutningen för spelet. -Bryter huvudströmmen till spelet när det inte används? Bryter vanligen bara i huvudelskåpet där en manöver knapp finns. Men det finns även en automatsäkring till spelet hyfsat åtkomligt. -Ev grundar jag o epoximålar över skallarna på utsidan ? -Tef-gel på skallarna på utsidan? Fler uppslag på åtgärder emottas tacksamt. /Thomas Har i jobbet sett liknande korrosion på rostfria propelleraxlar, det blir som långa myrgångar rätt in i metallen. Läckström (elektrolytkorrosion) hos dig eller båtgranne eller brygga är nog som nämnts tidigare boven. Där jag sett dessa problem innan på rostfria prop.axlar (ganska få gånger) så är det fartyg med 220V system eller högre. Problemen har oftast upphört efter att ägare låtit utföra diverse felsökningar och åtgärder i elsystem inkl. landströmssystem. Att isolera skruvar och muttrar tar bara bort symptomet och inte orsaken. Risken är att det efter att du isolerat skruvarna blir något annat som ryker nästa säsong. Så mitt tips är att se över systemet (och då inte bara ankarspelet). Redigerad 8 Mars av Boanjohan 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 8 Mars Ska mäta i min egen båt efter ev. läckströmmar. Glömde nämna att jag i vintras köpte en isolatioonstranssformator som jag ska koppla på landströmmen. Får hoppas att det kan ha effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 674 Postad 9 Mars (redigerade) 8 timmar sedan skrev bajen: Glömde nämna att jag i vintras köpte en isolatioonstranssformator som jag ska koppla på landströmmen. Får hoppas att det kan ha effekt. Eftersom ni mycket sällan (som du skrev i första inlägget) ligger på landström lär det ju inte ha någon effekt på detta problemet. Transformatorn är ju inkopplad på inkommande landström och används för att bryta den "metalliska" DC-förbindelsen mot landströmsmatningen (och hindra DC-strömmarna), så om sladden till bryggstolpen inte ens är ansluten (vilket den alltså nästan aldrig är i ditt fall) så är heller inte transformatorn i funktion. Redigerad 9 Mars av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 515 Postad 9 Mars Om du är intresserad av om du fått falska A4-skruvar så finns det ett test man kan göra som heter molybdentest. I syrafast stål med A4-kvalitet ska det finnas molybden och genom att froppa på en vätska eller pasta som bla. innehåller salpetersyra. Om stålet eller droppen blir brun så innehåller det molybden. Det går ju inte att säga exakt vilken kvalitet det är i stålet om det blir en brunfärgning, men om det inte blir en brunfärgning så är det inte ett syrafast stål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 9 Mars Tack för alla inspel och tips. Jag får återkomma igen efter säsongen med återkoppling på hur de nya skruvarna och mätning av läckström fallit ut. /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser