bajen 15 Postad 14 timmar sedan Förrförra säsongen fick ett lite spännande slut med vatten inträngning i motorrummet. Efter att pumparna jobbat en stund så lokaliserades läckan till ett bult fäste för ankarspelet. Där bulten nu var borta. Situationen löstes med en passande träplugg från utsidan. I hamn torr satte jag båten för att då upptäcka att den aktuella bulten , nu utan skalle låg i motorrummet. Änden där skallen ska sitta såg ut som en blyertspenna. Den bult som satt kvar, med skallen på utsidan av skrovet, under vattenlinjen var kraftigt angripen och runt hålet på utsidan var det en ring av "rost" runt hålet. Bultarna i fråga är M 10 och av syrafast RF A4. Mina teorier: -Landström? troligen inte då vi mycket sällan ansluter. -Läckström ankarspelet? Ankarspelet är ett Winchmatic och fästpunkterna på spelet där bultarna ligger ann är också RF stål.Kan ett jordläckage göra bultarna till -pol och gods från bultarna vandra iväg? P.g.a andra prioriteringar bytte jag bara ut de två angripna bultarna mot nya av samma kvalitet. Bultarna hede suttit sedan -90 så jag tänkte att det i.a.f. tagit några år för nedbrytningen. Nu i vinter ha jag beställt "isolations bussningar" som isolerar bultarna från att ha direkt kontakt med ankarspelet. Sen tänker jag lägga några lager epoxi över skallarna då det "rostiga" området kring hålen behöver snyggas till ändå. Så bästa forum vad har hänt? Låter min lösning med att isolera bultarna från spelet vettig? Har ni fler, bättre förslag till åtgärder? /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 972 Postad 13 timmar sedan 32 minuter sedan skrev bajen: Förrförra säsongen fick ett lite spännande slut med vatten inträngning i motorrummet. Efter att pumparna jobbat en stund så lokaliserades läckan till ett bult fäste för ankarspelet. Där bulten nu var borta. Situationen löstes med en passande träplugg från utsidan. I hamn torr satte jag båten för att då upptäcka att den aktuella bulten , nu utan skalle låg i motorrummet. Änden där skallen ska sitta såg ut som en blyertspenna. Den bult som satt kvar, med skallen på utsidan av skrovet, under vattenlinjen var kraftigt angripen och runt hålet på utsidan var det en ring av "rost" runt hålet. Bultarna i fråga är M 10 och av syrafast RF A4. Mina teorier: -Landström? troligen inte då vi mycket sällan ansluter. -Läckström ankarspelet? Ankarspelet är ett Winchmatic och fästpunkterna på spelet där bultarna ligger ann är också RF stål.Kan ett jordläckage göra bultarna till -pol och gods från bultarna vandra iväg? P.g.a andra prioriteringar bytte jag bara ut de två angripna bultarna mot nya av samma kvalitet. Bultarna hede suttit sedan -90 så jag tänkte att det i.a.f. tagit några år för nedbrytningen. Nu i vinter ha jag beställt "isolations bussningar" som isolerar bultarna från att ha direkt kontakt med ankarspelet. Sen tänker jag lägga några lager epoxi över skallarna då det "rostiga" området kring hålen behöver snyggas till ändå. Så bästa forum vad har hänt? Låter min lösning med att isolera bultarna från spelet vettig? Har ni fler, bättre förslag till åtgärder? /Thomas RF A4 är "syrafast rostfritt" och betydligt tåligare än RF A2. Är du säker på att det varit A4? Oberoende av om det var A2 eller A4 så borde det inte rosta av så fort. A2 brukar utmärka sig genom att det blir rostfläckar runt skruvarna, men avrostning är sällsynt om det inte finns annat fel Någon form av galvanisk korrosion är nog boven. Möjliga "drivmotorer" som kan ha skapat problemet: * Olika legering i ankarspel och skruv * Elektriskt läckage från båten via ankarspelet * Landströmsanslutning som läcker via skyddsjorden/nollan * Annan närliggande båt som är landströmsansluten och läcker ström via din båt * Spaltkorrosion mellan skruv o skrov/ankarspel Vilket av ovanstående som är problemet blir bara en gissning. För att veta (eller i alla fall gissa med större sannolikhet) så måste man mäta och försöka hitta om det finns läckströmmar. Att åtgärda ett troligt fel blir en ren gissning- Å så tror du att felet är åtgärdat men det bara fortsätter. Du skriver inte var båten används men högre salthalt på vattnet ger större korrosionsproblem. Att isolera skruvarna från allt gods kan vara en bit på vägen men då måste det nog bli helt isolerat så att det inte finns kvar någon liten kontaktyta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 173 Postad 13 timmar sedan Lägg upp en bild på en ej rostig bultskalle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 13 timmar sedan 14 minuter sedan skrev Lintott: RF A4 är "syrafast rostfritt" och betydligt tåligare än RF A2. Är du säker på att det varit A4? Oberoende av om det var A2 eller A4 så borde det inte rosta av så fort. A2 brukar utmärka sig genom att det blir rostfläckar runt skruvarna, men avrostning är sällsynt om det inte finns annat fel Någon form av galvanisk korrosion är nog boven. Möjliga "drivmotorer" som kan ha skapat problemet: * Olika legering i ankarspel och skruv * Elektriskt läckage från båten via ankarspelet * Landströmsanslutning som läcker via skyddsjorden/nollan * Annan närliggande båt som är landströmsansluten och läcker ström via din båt * Spaltkorrosion mellan skruv o skrov/ankarspel Vilket av ovanstående som är problemet blir bara en gissning. För att veta (eller i alla fall gissa med större sannolikhet) så måste man mäta och försöka hitta om det finns läckströmmar. Att åtgärda ett troligt fel blir en ren gissning- Å så tror du att felet är åtgärdat men det bara fortsätter. Du skriver inte var båten används men högre salthalt på vattnet ger större korrosionsproblem. Att isolera skruvarna från allt gods kan vara en bit på vägen men då måste det nog bli helt isolerat så att det inte finns kvar någon liten kontaktyta. Tack för snabb input Lintott. Ja, bultarna är A4 och jag har också misstankar om läckageström från ankarspelet. Nu har det suttit sedan -90 som bultarna så jag trodde att det var en långsammare process. Men efter att ha sett vad en säsong gjort så förstår jag att det hänt något med spelet och dess anslutningar. Är mina tankar om att det är minussidan/jord som spökar sannolikast? Tyvärr har jag inte superkoll på multimätarens funktioner och var jag mäter, på spelet eller på bultarna? Med de beställda isolations bafflarna/brickorna kommer bultarna bli helt avskilda från spelet. En annan lösning som jag funderar på är att plasta en monteringsplatta i motorummet/durken och sätta spelet på den utan kontakt med någon genomgående bult. Men har några andra projekt i luften innan sjösättning så det får bli nästa vinters jobb om problemet kvarstår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 13 timmar sedan 6 minuter sedan skrev Hybro: Lägg upp en bild på en ej rostig bultskalle. Dessa skruvar är det. Med tydlig A4 märkning https://www.seasea.se/sexkantsskruv-m6s-m10x50-a4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 12 timmar sedan 6 minuter sedan skrev bajen: 13 minuter sedan skrev Hybro: Lägg upp en bild på en ej rostig bultskalle. Dessa skruvar är det. Med tydlig A4 märkning https://www.seasea.se/sexkantsskruv-m6s-m10x50-a4 Finns det ingen skruvskalle kvar att fota? Lägg även upp några bilder på resterna av skruvarna och på hur det ser ut utanpå och inuti båten. Att isolera skruvarna hjälper och även att se till att det inte kan komma in någon elektrolyt (havsvatten). Nylonbussningar och nylonbrickor är bra åtgärder och så kan man använda tex. Tef-Gel för att undvika att vattnet kommer åt. På båtaffären kostar Tef-Gel 500 kronor för en tub med nästan ingenting i, men det finns större burkar som man kan få för 300 - 500 kronor om man googlar lite. Det behöver inte vara något fel på (el-)installationerna i din båt, det kan vara någon båtgranne i närheten som har en dålig landströmsinstallation. Våra anoder brukar räcka i 2 - 3 år ungefär, men en sommar när vi hade nya anoder och en ny båtgranne som ofta låg med landström så åts anoderna upp på en säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser