Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025

Rekommendera Poster

Hej, köpte en Buster rs i början av hösten 2024 som jag ska bygga om till fiskebåt. Redan när jag var där och kikade på den såg man att undersidan av båten var ganska dåligt skick. Speciellt kölen. Delar av kölen har korroderat sönder och jag har under vintern försökt ta reda på varför. 

Efter googling tyder symptomen på att färgen kan innehålla koppar. Detta låter rimligt då nitar och köl är ganska ordentligt angripna. Jag tänker spontant att jag vill få bort färgen då den skadar båten och är väldigt ful. Hur bär man sig åt på bästa sätt? Är det slipning som gäller? Vad förseglar man med efter borttagning? Tänker att jag vill ha den helt ren utan färg då jag tycker det är så en aluminiumbåt ska se ut. Länkar lite bilder för en bättre uppfattning.

IMG_6498.jpeg

IMG_6496.jpeg

IMG_6207.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skrota o köp ny

vad jag ser på bilderna så är det kört och jag t om undrar om du skojar.

ursäkta dom hårda orden men det är ju inget kvar av den. eller har du bilder som visar hela båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om den nu är räddningsbar skulle jag kanske sandblästrat eller betat av färgen med kemikalier.

slipning är jag rädd att man eventuellt slipar bort hela skrovet. sandblästring är också hårda pix.

på bilderna får jag känslan att färgen håller båten tät eftersom den är full av porer gissar jag.

dessutom kan man fråga sig om tofter mm inte har spruckit i svetsarna då den verkar jag ha ett hårt liv.

den sista bilden ger mig lite rysningar.

är det nåt plattjärn som förstärkning under som håller på att flärpa iväg?

eller är det originalförstärkning?

här finns så många som kan 100 gånger mer än jag så jag hoppas du får bättre svar .

jag svarar för att jag skrämdes av bilderna.

om du ska göra ngt med den så var noga att skydda dig själv med typ bra mask med dammfilter.

ingen sån där engångsmask utan riktiga grejer

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilderna tror jag är mer avskräckande än hur det egentligen är. Det är köljärnet som tagit mest stryk och även där det är hål. Men resterande aluminium ser bra ut och det har inte ätit sig in djupt utan bara på ytan. Därför jag undrar om jag ska skynda mig och ta bort färgen innan det blir värre. Kan skicka fler bilder senare

IMG_6194.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Busterman:

om jag ska skynda mig och ta bort färgen innan det blir värre

Så länge båten är på land, är någorlunda avspolad och nu torr kommer korrosionen inte fortsätta så snabbt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med om avskräckande :)

det var verkligen skillnad att se.

ja, skynda dig :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...