Enfundersam 0 Postad 17 timmar sedan (redigerade) Tjenamors. Här kommer jag med lite funderingar. Ful och ett oslät i skrovet skrovet. Slipat bort gammal färg och sedan lite till för att få en slät och finare yta. Kommer behöva plasta på en del på kölen då det är en ganska rejäl ojämnhet där, förmodligen gammal skada. Mindre skavanker har jag även tänkt att spackla.. Plastspackel billigt och bra alternativ? Gelcoat spackel bättre? Vissa ställen är också vad jag tycker ganska exponerade alltså nedslitet till glasfibern, saknar ytskikt. Inte mitt livs projekt men skulle vara roligt att få till en slät och fin yta. Har sedan tänkt att sprutlacka skrovet samt ovanför vattenlinjen för att få en attraktiv look helt enkelt. Båten kommer alltid stå på trailer dvs bara dagsturer. Den ska ha varit tät innan och jag känner ingen som helst fukt på de mest ”exponerade” ytorna. Frågan lyder. Behöver jag gå på med epoxy primer på hela båten? Eller kan jag där det är mest nedslitet, få det slätt, rent och fint för att sen gå på med grundfärg och färg? Där jag vill plasta kölen. Glasfibermatta och polyester. Måste man vänta ”17 år” innan det brunnit ut helt innan man målar eller kan jag få börja måla i alla fall någon vecka efter? Det är som sagt väldigt knöligt/buckligt just där blir det problematiskt att plasta på det då? Efter nedslipningen blir det slätt och fint eller ska man spackla ytterligare på det? Hur blir det då med härdningen av polyestern? Mycket frågetecken ment otroligt tacksam för svar. Redigerad 16 timmar sedan av Enfundersam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 507 Postad 17 timmar sedan Hej och välkommen till MG! Ja, man måste vänta i "17 år" innan man målar på polyester, eller iaf. i 17 veckor. Det är lite olika på olika produkter, men många veckor. Ett alternativ är att använda epoxi istället för polyester. Lägg upp några bilder på det du vill laga/åtgärda så kommer du att få råd och tips. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Enfundersam 0 Postad 16 timmar sedan 36 minuter sedan skrev Mackey: Hej och välkommen till MG! Ja, man måste vänta i "17 år" innan man målar på polyester, eller iaf. i 17 veckor. Det är lite olika på olika produkter, men många veckor. Ett alternativ är att använda epoxi istället för polyester. Lägg upp några bilder på det du vill laga/åtgärda så kommer du att få råd och tips. Mackey Nu har jag lagt in bilder på ”skadan” jag hade velat jämna ut. Tack för insläpp och välkomnandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 672 Postad 16 timmar sedan (redigerade) 52 minuter sedan skrev Mackey: Ja, man måste vänta i "17 år" innan man målar på polyester, eller iaf. i 17 veckor. Det är lite olika på olika produkter, men många veckor. Det håller jag inte med om. Har målat på polyester många gånger redan ett par dygn efter plastning (aldrig väntat ens en hel vecka), och det har fungerat utmärkt. Oavsett om det varit 2k, billack på spray eller annan färg. Om det sedan varit ren tur alla gångerna eller om det mer är en myt med alla torkveckor kan man fundera på. Men när man lagar med 2k-polyesterprodukter generellt (reparation av plastkarossdelar t ex) på verkstäder så är det ju inga veckor det tar innan det går att lacka över. Redigerad 16 timmar sedan av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Enfundersam 0 Postad 13 timmar sedan 2 timmar sedan skrev IngemarE: Det håller jag inte med om. Har målat på polyester många gånger redan ett par dygn efter plastning (aldrig väntat ens en hel vecka), och det har fungerat utmärkt. Oavsett om det varit 2k, billack på spray eller annan färg. Om det sedan varit ren tur alla gångerna eller om det mer är en myt med alla torkveckor kan man fundera på. Men när man lagar med 2k-polyesterprodukter generellt (reparation av plastkarossdelar t ex) på verkstäder så är det ju inga veckor det tar innan det går att lacka över. vad lägger du på plastningen i slutet innan du lackar? Antar att det behövs för att få det tätt, eller räcker 2 komplacken till det? Som sagt en trailerbåt. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 672 Postad 13 timmar sedan Just nu skrev Enfundersam: vad lägger du på plastningen i slutet innan du lackar? Antar att det behövs för att få det tätt, eller räcker 2 komplacken till det? Som sagt en trailerbåt. Polyestern är tillräckligt "vattentät", om det är det du menar. Gelcoat, färg och lack är bara för att få en fin yta med rätt färg. Den tätar inget speciellt. Epoxy är ännu mer tät mot molekyler i vattnets storlek, och används med fördel som spärr i flera skikt vid risk för blåsbildning i gelcoat som kan bli resultatet av fuktgenomträngning genom gelcoaten (dock ganska sällsynt på moderna båtar). Men min åsikt är att detta är väldigt overkill på din båt, i synnerhet som den ju inte kommer ligga kontinuerligt i vattnet år ut och år in. Jag hade nog snyggat till ojämnheterna med polyesterbaserat 2k-spackel (Biltemas funkar bra, använd t ex det korttrådiga för mindre ojämnheter) och sedan målat botten med antingen en 2K-färg eller helt enkelt med topcoat. Eller sprutat med samma färg även undertill, om du ändå ska spruta resten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Enfundersam 0 Postad 12 timmar sedan 1 timme sedan skrev IngemarE: Polyestern är tillräckligt "vattentät", om det är det du menar. Gelcoat, färg och lack är bara för att få en fin yta med rätt färg. Den tätar inget speciellt. Epoxy är ännu mer tät mot molekyler i vattnets storlek, och används med fördel som spärr i flera skikt vid risk för blåsbildning i gelcoat som kan bli resultatet av fuktgenomträngning genom gelcoaten (dock ganska sällsynt på moderna båtar). Men min åsikt är att detta är väldigt overkill på din båt, i synnerhet som den ju inte kommer ligga kontinuerligt i vattnet år ut och år in. Jag hade nog snyggat till ojämnheterna med polyesterbaserat 2k-spackel (Biltemas funkar bra, använd t ex det korttrådiga för mindre ojämnheter) och sedan målat botten med antingen en 2K-färg eller helt enkelt med topcoat. Eller sprutat med samma färg även undertill, om du ändå ska spruta resten. Tack för förklaringen. Gick i tankarna att bara använda ett glasfiberspackel men vart då fundersam över om det skulle bli en för stor spackel kaka där och därför tänkte jag att det var bättre med matta och polyester. Men fungerar det men en sån större kaka och att det håller med bara ett glasfiberspackel så låter ju det toppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 672 Postad 11 timmar sedan Finns även långtrådigt polyesterspackel för lite större ojämnheter, dvs armerat med lite längre glasfibertrådar. Blir därför väldigt starkt och "segt". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 970 Postad 11 timmar sedan 43 minuter sedan skrev Enfundersam: - - - Men fungerar det men en sån större kaka och att det håller med bara ett glasfiberspackel så låter ju det toppen. Glasfiberspackel tillverkas av glasfibertrådar och polyester så det binder samman på samma sätt som glasfiberväv o polyester. Förarbetet är viktigt, lika viktigt för spackel som för väv. Du måste rugga upp ytan du ska plasta på så att polyestern i spacklet får fäste i det gamla laminatet. Om spackelkakan lossnar så beror det oftast på dåligt förarbete. Om du ska laga strukturella skador där det bryter och flexar i laminatet så är det fördelaktigare med väv som är mer långtrådigt och därför ger större hållbarhet. Men nu var det utfyllnadsskador du skulle laga. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 561 Postad 11 timmar sedan 12 minuter sedan skrev Lintott: Förarbetet är viktigt, lika viktigt för spackel som för väv. Du måste rugga upp ytan du ska plasta på så att polyestern i spacklet får fäste i det gamla laminatet. Om spackelkakan lossnar så beror det oftast på dåligt förarbete. Precis och bland det viktigaste är att det är rent (fråga mig inte hur jag vet ). För att få underlaget rent krävs flera tvättningar med aceton. Varje omgång med ren trasa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser