Terri 34 Postad 8 timmar sedan Vilket är det vanligaste sättet att värma upp segelbåten vinterhalvåret vid brygga? Har de flesta moderna yachts inbyggda element som enkelt kopplas till eluttag vid bryggan? Eller är det vanligare att köpa en värmefläkt från t.ex. Biltema? Eller ett brummande litet dieselaggregat? Olje- och ved-kaminer är väl ovanligare, och installeras främst av ambitiösa entusiaster ...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 3 timmar sedan Ja, det kan man ju fråga, i dessa tider med effektavgifter till nätägarna. Hur många delar på dessa vid en brygga? Kan väl bli nån krona om man ligger ensam. Har sett några gånger uppvärmning med pellets. Å andra sidan vet jag inte hur mycket energi som behövs för att värma hela, eller halva båten. Är väl nollgradigt i vattnet på vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 964 Postad 2 timmar sedan 5 timmar sedan skrev Terri: Vilket är det vanligaste sättet att värma upp segelbåten vinterhalvåret vid brygga? Har de flesta moderna yachts inbyggda element som enkelt kopplas till eluttag vid bryggan? Eller är det vanligare att köpa en värmefläkt från t.ex. Biltema? Eller ett brummande litet dieselaggregat? Olje- och ved-kaminer är väl ovanligare, och installeras främst av ambitiösa entusiaster ...? Inbyggda elradiatorer än nog ovanligt. Vattenburen värme (vattenradiatorer utspridda i båten) eller luftvärmare (luftutblås i salong, kabiner o toa) finns väl i nästan alla nybyggda båtar. Med vattenburen värme går det att komplettera med en elektrisk genomströmningsvärmare så brygg-el kan användas för uppvärmningen - om hamnägaren tillåter att elen används för uppvärmning. De flesta hamnar har inte så hög effekt ut till bryggorna, det kan vara många som ska dela på effekten och då löser säkringen ut redan om det är några varmvattenberedare inkopplade.. Min båt är tilläggsisolerad för att vara komfortabel tidiga vårar o sena höstar. Ibland använder vi en liten varmluftsfläkt på 800W som är tillräcklig för att hålla behaglig temperatur under kalla nätter (den går ofta på halvfart 500W). Jag har hittat en tystgående fläkt som inte stör nattsömnen, Å så en luftvärmare när vi inte kan använda elfläkten.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser