IngemarE 3 672 Postad fredag kl 10:08 En fråga gränsande till OT kanske: - När gick man generellt över till metriska systemet på småskruvar, istället för tum ? Inser att det inte finns ett exakt årtal, men "panelen" har kanske lite exempel att ge. Har googlat men det är svårt att få en tydlig bild. Just bil/fordonsbranschen har jag själv hyfsad koll på. Här hängde ju tum med t.o.m. på Volvobilar (i alla fall på vissa ställen) en bra bit in på 70-talet. Sannolikt för att det var en hel del amerikanska delar. Minns också pappas mycket digra "skruvsortiment" från när jag var liten att där fanns både M3 och 1/8" som var snarlika. Men inte passade ihop. Pappa (född på 20-talet) använde dock gärna tumgängat även i "nya" konstruktioner på den tiden på gården. Men hur var det i den allmänna industrin och tillverkningen i Sverige ? Anledningen till att jag undrar just nu är att jag äntligen fått tag på ytterligare en äldre kristallplafond som är både pampig och ser antik ut, som de förra ägarna trodde var från 30-40-talet. Nu är det ju plastisolerade kablar i den, så även om det kan vara en senare renovering så tror jag mer på 50-talet. Vid genomgång upptäckte jag att några spårskruvar saknades som håller ihop stommen, och förutsatte att de var 1/8". Men de var faktiskt M3. Därav att jag började fundera på när man generellt (inte specifikt fordon/båtar alltså) i svensk industri började gå över till metriska standarden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 825 Postad fredag kl 10:30 20 minuter sedan skrev IngemarE: En fråga gränsande till OT kanske: - När gick man generellt över till metriska systemet på småskruvar, istället för tum ? Inser att det inte finns ett exakt årtal, men "panelen" har kanske lite exempel att ge. Har googlat men det är svårt att få en tydlig bild. Just bil/fordonsbranschen har jag själv hyfsad koll på. Här hängde ju tum med t.o.m. på Volvobilar (i alla fall på vissa ställen) en bra bit in på 70-talet. Sannolikt för att det var en hel del amerikanska delar. Minns också pappas mycket digra "skruvsortiment" från när jag var liten att där fanns både M3 och 1/8" som var snarlika. Men inte passade ihop. Pappa (född på 20-talet) använde dock gärna tumgängat även i "nya" konstruktioner på den tiden på gården. Men hur var det i den allmänna industrin och tillverkningen i Sverige ? Anledningen till att jag undrar just nu är att jag äntligen fått tag på ytterligare en äldre kristallplafond som är både pampig och ser antik ut, som de förra ägarna trodde var från 30-40-talet. Nu är det ju plastisolerade kablar i den, så även om det kan vara en senare renovering så tror jag mer på 50-talet. Vid genomgång upptäckte jag att några spårskruvar saknades som håller ihop stommen, och förutsatte att de var 1/8". Men de var faktiskt M3. Därav att jag började fundera på när man generellt (inte specifikt fordon/båtar alltså) i svensk industri började gå över till metriska standarden. Det är inte så att det är import från typ Asien? Där jobbade man inte med tum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 672 Postad fredag kl 10:57 18 minuter sedan skrev patrikflink: Det är inte så att det är import från typ Asien? Där jobbade man inte med tum. Nej, det skulle jag inte tro. De är dessutom ganska stora och borde ha kostat mycket i frakt i så fall (otympliga och tunga, den jag just skaffat är 70cm i diameter och väger 12-15kg). Men veta kan man ju inte. Intressant inspel 🙂. De verkar f.ö. ha funnits som en serie snarlika i minst tre storlekar; har sett dem i 35, 60 och 70cm diameter. Här är en bild på den andra vi har sedan tidigare i samma rum, 60cm med 8 ljuskällor: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad fredag kl 11:14 Det har varit lite fram och tillbaka. Volvo B16 hade mm gängor, men B18 fick tum gängor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad fredag kl 12:19 (redigerade) Generellt har jag uppfattningen att metriska gängor var ovanligt på 30-talet. Under 40- och 50-talen var det mera blandat beroende på varifrån man köpte produkterna, men mest tum-gängor fortfarande. I mitten av 50-talat tror jag att Svenska Industrins Standardiseringskommission (SIS) tog flera beslut mot att gå över till ISO-standard. I praktiken blev det mer och mer ISO under 60- och 70-talen. Jag gick på gymnasieingenjörslinjen med maskinteknisk inriktning mitten/slutet av 70-talet och vi fick i princip bara veta att det fanns andra typer av maskin-gängor än M-gängor. Sedan lever ju vissa "konstiga" gängtyper fortfarande kvar som standard i vissa branscher. Inom VVS-branschen används fortfarande flera olika typer av tum-gängor. Jag tror att stativfästet på en kamera är en UNC-gänga. Redigerad fredag kl 12:20 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 972 Postad fredag kl 14:11 Å så finns det länder där det går lite långsammare. Det finns ett uttryck att: "England is approaching the metric system, inch by inch". Det kan nog ha varit lite olika även i Sverige/ övriga Europa. Äldre tillverkare har nog haft större benägenhet att "gå i gamla spår" då lager, verktyg mm var anpassat till gammal standard. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 825 Postad fredag kl 14:28 (redigerade) 3 timmar sedan skrev IngemarE: Nej, det skulle jag inte tro. De är dessutom ganska stora och borde ha kostat mycket i frakt i så fall (otympliga och tunga, den jag just skaffat är 70cm i diameter och väger 12-15kg). Men veta kan man ju inte. Intressant inspel 🙂. De verkar f.ö. ha funnits som en serie snarlika i minst tre storlekar; har sett dem i 35, 60 och 70cm diameter. Här är en bild på den andra vi har sedan tidigare i samma rum, 60cm med 8 ljuskällor: Nja... Har en speciell funktion i min kamera på telefonen (Google tar fram bilder och information), tog foto på bilden du bifogade och hittade denna: https://www.auktionsverket.com/arkiv/online/569243 70 tal enligt länken ovan. Sen vet jag en firma i Jordbro som importerar prismor (vi levererar till dom från Asien) och bygger likvärdiga som din, även kristallkronor. Barockkrona AB, Dåntorpsvägen 33 Jordbro. Redigerad fredag kl 14:32 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 672 Postad fredag kl 15:46 (redigerade) 1 timme sedan skrev patrikflink: Har en speciell funktion i min kamera på telefonen (Google tar fram bilder och information), tog foto på bilden du bifogade och hittade denna: https://www.auktionsverket.com/arkiv/online/569243 Tack för länken. Jo, den känner jag igen (det finns f.ö. flera av denna modell som varit ute senaste åren). Jag var faktiskt på väg att bjuda på just den men auktionsfirman skulle ha så hiskeligt mycket i frakt hit ut till "obygden".... Mer precisa åldersangivelser utan vidare evidens har jag dock lärt mig att man - tyvärr - bör ta med en stor nypa salt. Man kan tycka att de borde vara auktionsfirmorna som har koll, men det är inte alltid så. Den som jag köpte nu (den större modellen av den på fotot) finns mycket trovärdig info som gör gällande att den måste införskaffats till det hemmet den suttit i senast tidigt 60-tal. Är också riktigt tung metallstomme (verkar vara brons i mina, inte mässing), som är hårdlödd ihop. Men den kan säkert ha funnits att köpa "ny" under många år så 1970-tal också kan stämma. Och som du skriver finns ju hantverket fortfarande och säkerligen finns sådana som byggts senare, kanske med en tidigare modell som förlaga. Oavsett så triggade ovissheten om lampans ålder (och ursprung) mina funderingar om när vi gick över till metriska systemet i industri och hantverk 😉 Redigerad fredag kl 15:49 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 825 Postad fredag kl 16:10 22 minuter sedan skrev IngemarE: Jag var faktiskt på väg att bjuda på just den men auktionsfirman skulle ha så hiskeligt mycket i frakt hit ut till "obygden".... Har bilar som passerar Jönköping 6 dagar i veckan (Stockholm - Göteborg) samt vänner som bor i Jönköping och Mullsjö. Tveka inte att kontakta mig via PM om du behöver något "stort och tungt" söder ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 825 Postad fredag kl 16:22 (redigerade) 37 minuter sedan skrev IngemarE: Oavsett så triggade ovissheten om lampans ålder (och ursprung) mina funderingar om när vi gick över till metriska systemet i industri och hantverk 😉 För att återgå till ursprungsfrågan så fick jag lite blodad tand (vart själv nyfiken). Hittade dessa uppgifter, men du kanske har hittat samma: Sedan 1958 finns en standardiserad international inch som är exakt 25,4 mm i alla länder som använder måttet, inklusive USA och Storbritannien. Detta system användes bara en kort tid, innan Sverige 1879–1889 successivt övergick till metersystemet. I Sverige röstade Riksdagen den 19 maj 1875 för en övergång till metersystemet. Det infördes officiellt genom en Kunglig förordning den 22 november 1878 med en tioårig övergångsperiod. De gamla måtten var tillåtna fram till ingången av år 1889. För åren 1887 och 1888 skulle i alla taxor, förordningar o.s.v. mått och vikt anges med både det gamla systemet och det nya. Redigerad fredag kl 16:24 av patrikflink 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad fredag kl 17:35 1 timme sedan skrev patrikflink: I Sverige röstade Riksdagen den 19 maj 1875 för en övergång till metersystemet. Bara ett förtydligande. Metersystemet är inte samma sak som det ISO-metriska gängsystemet (och andra ISO-system), men det finns givetvis en koppling iom. att gängorna mäts i meter eller egentligen i delar av meter (millimeter). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 220 Postad fredag kl 20:43 Ingemar! Är det verkligen M3? Det finns en " gänga som är ruskigt lik M3. Vi har en nästan likadan armatur å där är det tum-gäng. Sedan har vi flera äldre mässingsarmarturer å de har åsså tumme. Som kuriosa, en god vän dog å änkan skulle kasta skräp till tippen. Jag räddade en hel uppsättning med både gängtapp å gängsnitt med Unc å Unf samt W. Huga! W 3/16 är ruskigt vanligt fortfarande, jag ramlar på det ofta. Skulle reparera en speciell liten sak å det var 2,5 mm metrisk fingäng! Det var inte det lättaste att hitta en sån gängtapp. Tror jag köpte det från Skövde. Men sen var det tiden, tja, har vi övergått til metriska? Jag säger fortfarande 2"x4" om 45 x95 mm reglar. Men så är jag en Ruskig prick. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 672 Postad fredag kl 20:50 1 minut sedan skrev Ruskpricken: Är det verkligen M3? Det finns en " gänga som är ruskigt lik M3. Vi har en nästan likadan armatur å där är det tum-gäng. Sedan har vi flera äldre mässingsarmarturer å de har åsså tumme. Ja, det är riktig M3. Har nämligen nu ersatt ett par saknade skruvar med vanliga M3 vilket gick utmärkt, samt testade först en skruv från lampan i både mutter och gängsnitt (så jag inte fastnade med M3-skruven i lampans gängor om de bara var "nästan" rätt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad fredag kl 22:36 1 timme sedan skrev Ruskpricken: Som kuriosa, en god vän dog å änkan skulle kasta skräp till tippen. Jag räddade en hel uppsättning med både gängtapp å gängsnitt med Unc å Unf samt W. Huga! Det finns fler varianter, jag har en brittisk gammelbil (Rover) från slutet på 1940-talet. Den har en tum-gänga som heter BSF (Brittish Standard Fine) som inte är självklar att hitta i butikerna. I reservdelslistan står alla skruvdimensioner noggrant angivna i tum utom i ett fall där det står "special", den skruven visade sig vid kontroll vara mm-gäng😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 721 Postad lördag kl 21:42 (redigerade) I min båt med en Volvo B18 får man ha dubbla uppsättningar nycklar och hylsor. Tumregeln 🙂 är att allt som sitter fastskruvat i motorblocket och i den gamla Paragonkopplingen är i tum, allt annat är metriskt. Redigerad lördag kl 21:43 av Faderullan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser