Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Leonardo

LiFeP04 batteri

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev Leonardo:

Vad tror ni om ett sånt här batteri? 

Jag hittar inga specar på deras sida vilket alltid gör mig misstänksam.

Skulle vilja veta hur hög max strömstyrka är och om batteriet har någon sorts balansering, och isf vilken, innan jag skulle kunna säga bu eller bä.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag hittar inga specar på deras sida vilket alltid gör mig misstänksam.

Skulle vilja veta hur hög max strömstyrka är och om batteriet har någon sorts balansering, och isf vilken, innan jag skulle kunna säga bu eller bä.

Då läste du inte hela sidan... 😉

Charge Voltage:  CC/CV 14.6V

Recommend Charge Current:  60A(0.2C)

Max. Charge Current:  200A

Continuous discharge Current:  200A

Det är skapliga prestanda som räcker för de flestas behov (Rekommenderad laddström 0,2C är lite klent. Många generatorer laddar betydligt mer än 60A.).

BMS-data är de lite mer sparsamma med...

Sen är frågan som alltid med slutna paketeringar: 

Är innehållet dimensionerat efter dessa belastningar. Cellerna kan nog prestera, de flesta tillverkas i ett fåtal fabriker (dock inte hos Northvolt) och kan lätt verifieras med ett oförstörande test.

Det man kan spara på är kablaget till och mellan cellerna inne i paketet. Det kan inte kollas utan att ha sönder höljet. Den låga kontinuerliga laddningsströmmen bådar inte gott för dimensioneringen. (Celler anges ofta med 1C laddningsström vilket skulle gett 300A.)

BMS-kablar är inte så kritiskt, det är låga strömstyrkor i de kablarna.

En annan problemställning med slutna paketeringar är möjligheten att stänga av BMS så den inte förbrukar ström under längre lagringsperioder. Genomtänkta batterier har en extern strömbrytarknapp. Det går ju inte med enbart app-kontroll för den funktionen, har BMS stängts ner så går det inte att återstarta med en app. Om det inte går att stänga av BMS så behöver laddningsstatus kontrolleras ibland så cellerna inte går under minimispänningen - då kan de inte återladdas.

Tillverkaren/säljföretaget är för övrigt Hong-Kong-baserat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...