Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Leonardo

LiFeP04 batteri

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev Leonardo:

Vad tror ni om ett sånt här batteri? 

Jag hittar inga specar på deras sida vilket alltid gör mig misstänksam.

Skulle vilja veta hur hög max strömstyrka är och om batteriet har någon sorts balansering, och isf vilken, innan jag skulle kunna säga bu eller bä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag hittar inga specar på deras sida vilket alltid gör mig misstänksam.

Skulle vilja veta hur hög max strömstyrka är och om batteriet har någon sorts balansering, och isf vilken, innan jag skulle kunna säga bu eller bä.

Då läste du inte hela sidan... 😉

 

Charge Voltage:  CC/CV 14.6V

Recommend Charge Current:  60A(0.2C)

Max. Charge Current:  200A

Continuous discharge Current:  200A

 

Det är skapliga prestanda som räcker för de flestas behov (Rekommenderad laddström 0,2C är lite klent. Många generatorer laddar betydligt mer än 60A.).

 

BMS-data är de lite mer sparsamma med...

 

Sen är frågan som alltid med slutna paketeringar: 

 

Är innehållet dimensionerat efter dessa belastningar. Cellerna kan nog prestera, de flesta tillverkas i ett fåtal fabriker (dock inte hos Northvolt) och kan lätt verifieras med ett oförstörande test.

 

Det man kan spara på är kablaget till och mellan cellerna inne i paketet. Det kan inte kollas utan att ha sönder höljet. Den låga kontinuerliga laddningsströmmen bådar inte gott för dimensioneringen. (Celler anges ofta med 1C laddningsström vilket skulle gett 300A.)

 

BMS-kablar är inte så kritiskt, det är låga strömstyrkor i de kablarna.

 

En annan problemställning med slutna paketeringar är möjligheten att stänga av BMS så den inte förbrukar ström under längre lagringsperioder. Genomtänkta batterier har en extern strömbrytarknapp. Det går ju inte med enbart app-kontroll för den funktionen, har BMS stängts ner så går det inte att återstarta med en app. Om det inte går att stänga av BMS så behöver laddningsstatus kontrolleras ibland så cellerna inte går under minimispänningen - då kan de inte återladdas.

 

Tillverkaren/säljföretaget är för övrigt Hong-Kong-baserat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Då läste du inte hela sidan... 😉

Sedär! Nu finns det en del data med på sidan längst ner. Vet att jag scrollade längst ner utan att hitta något tidigare. Kan ju vara att jag nekar alla kakor som gör att allt inte läses in ibland?

Men, som sagt, begränsad info om BMSen och dess funktioner.

 

2 timmar sedan skrev Lintott:

 

Det man kan spara på är kablaget till och mellan cellerna inne i paketet. Det kan inte kollas utan att ha sönder höljet. Den låga kontinuerliga laddningsströmmen bådar inte gott för dimensioneringen.

Håller med. (Will Prowse på YT brukar ju ta isär batterierna och kolla dess uppbyggnad och kabeldimensionering inne i lådan. Ofta inte så bra. Hittar inte att han tagit isär detta men @Lintott hittar det säkert 😉)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Det är lurigt det här. 🙂Om man skulle  vilja köpa ett ”färdigt” batteri till ett hyggligt pris, vad skulle ni rekommendera då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Leonardo:

Tack för bra svar. Det är lurigt det här. 🙂Om man skulle  vilja köpa ett ”färdigt” batteri till ett hyggligt pris, vad skulle ni rekommendera då?

Jag har inte koll på färdigpaketerade batterier då jag redan byggt ett eget LFP-batteri med komponenter som motsvarar mina behov. 

 

Erfarenheterna från att ha byggt ett eget batteri har gjort att jag har lite koll på att bedöma kvalitet/prestanda i ett specifikt färdigförpackat batteri om tillverkaren varit tydlig i specifikationen. Låga strömstyrkor på förbrukning/laddning innebär ofta klena kablar eller celler med dålig prestanda. Det som inte nämns (t.ex. BMS) finns oftast inte eller har begränsad funktionalitet. Har man bra komponenter i paketet så vill man nog berätta om det.

 

Sen är behoven av max strömstyrka något man själv måste ta reda på i sitt sätt att använda båten. Har man bara behov av lågt strömuttag men under lång tid så fungerar det med låg urladdningskapacitet och Ah-antal efter behovet. Har man bara en klen generator så behöver rekommenderad strömstyrka för laddning inte vara högre än generatorns kapacitet. Ofta måste man ändå begränsa laddningsströmmen med en DC/DC-omvandlare som kan begränsa laddningsströmmen (jag tvingades själv strypa generatorn för att den inte skulle bli överhettad).

 

Enligt min uppfattning så är en BMS med bra funktioner ett krav om batteriet ska bli långlivat. Utan BMS med balansering så kommer cellerna att glida isär i spänningsnivå och då kommer någon cell att få överspänning och haverera i förtid. Min BMS med balansering håller cellerna på en differens i spänning på under 0,01V efter en stunds vila (oftast 0,005-0,008V). Vid laddning kan de hoppa upp till 0,015V vilket raskt sjunker när laddningen upphör.

 

Jag såg en sprängskiss på ett Nordmaxbatteri där det såg rejält ut i förbindningen mellan cellerna. Sen vet man aldrig om bilden var korrekt återgiven eller bara beskrivande.... Om man hittar någon bloggare som @ChristerN gjort så kan man lära sig lite mer om insidan av de batterier som kollas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

- - -

Will Prowse på YT brukar ju ta isär batterierna och kolla dess uppbyggnad och kabeldimensionering inne i lådan. Ofta inte så bra. Hittar inte att han tagit isär detta 

- - -

Kollade lite på Will Prowse och min uppfattning om "dropinbatterier" bekräftades. Att köpa ett "random dropinbatteri" är att köpa grisen i säcken.

 

Man vet inte vad som finns under locket utan att ta isär och titta eller hitta någon annan som tagit isär och tittat. Av Wills snack fick jag uppfattningen att han tittat på en del batterifabrikat tidigare och att monteringen kan variera väldigt mycket över tiden. Kanske att en del tillverkare tar åt sig av kritik som läggs ut på nätet och förbättrar installationerna - vilket gör det ännu svårare att att förlita sig på innehållet i ett specifikt batteri om det inte finns kontinuitet i kvalitén. Men batteriboxarna ser ju propra ut på utsidan 😊.

 

Bland de batterier Will tog isär så var det väldigt varierande överensstämmelse med dekalerna.

Begagnade celler som degraderats, ingen vet hur de blivit behandlade, bara att de var degraderade när batteriet sattes samman. Illa sammansatta batteripaket. Ihoptejpade paket. Anslutningar som limmats fast. Svetsningar som trillar loss. Ibland helt ok kabeldimension, ibland underdimensionerade kablar. Ibland kvalitets-BMS. Ibland BMS med icke fungerande funktioner....

 

Samtliga batterier är nog användbara. Den viktiga frågan är bara - hur länge?

 

Dropinbatterierna kostar ju mer än ett blybatteri så man vill att de ska ha betydligt längre livslängd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tittat på del unboxing av LFP batterilådor. Det fick mig att bygga en egen låda som jag har skrivit om i Lintotts tråd.
Men det är ju möjligt att det läget kan ha blivit bättre på sistone,

Jag hittade dessa som verkar innehålla lite modernare celler på ca 300Ah. Det är ett mer kompakt bygge som påminner om det jag byggde förra året.
https://gokwh.com/gokwh-12v-340ah-mini-built-in-200a-bluetooth-bms-lifepo4-battery/?currency=EUR


Jag kan inte bedöma  de är välbyggda men det ser som den innehåller en välkänd BMS tillverkare Xiaoxiang

https://xiaoxiangbms.com/
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...