Leonardo 12 Postad 9 timmar sedan Hej, Vad tror ni om ett sånt här batteri? https://lanpwr.com/en-se/products/lanpwr-12v-300ah-lifepo4-battery?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=22114743303&utm_content=&gad_source=1&gbraid=0AAAAAo5ANvMNb6tlIXqTMXyaRyqkOgXaH&gclid=Cj0KCQiA2oW-BhC2ARIsADSIAWqvhGEN9KxIXJt2n46pXCg-PoxcKk3hngreP4wWuaH37WqVIi1WxpAaAtoTEALw_wcB Vad är fördelen med att ha ex.vis två mindre mot ett stort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 559 Postad 6 timmar sedan 3 timmar sedan skrev Leonardo: Vad tror ni om ett sånt här batteri? Jag hittar inga specar på deras sida vilket alltid gör mig misstänksam. Skulle vilja veta hur hög max strömstyrka är och om batteriet har någon sorts balansering, och isf vilken, innan jag skulle kunna säga bu eller bä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 962 Postad 5 timmar sedan 25 minuter sedan skrev ChristerN: Jag hittar inga specar på deras sida vilket alltid gör mig misstänksam. Skulle vilja veta hur hög max strömstyrka är och om batteriet har någon sorts balansering, och isf vilken, innan jag skulle kunna säga bu eller bä. Då läste du inte hela sidan... 😉 Charge Voltage: CC/CV 14.6V Recommend Charge Current: 60A(0.2C) Max. Charge Current: 200A Continuous discharge Current: 200A Det är skapliga prestanda som räcker för de flestas behov (Rekommenderad laddström 0,2C är lite klent. Många generatorer laddar betydligt mer än 60A.). BMS-data är de lite mer sparsamma med... Sen är frågan som alltid med slutna paketeringar: Är innehållet dimensionerat efter dessa belastningar. Cellerna kan nog prestera, de flesta tillverkas i ett fåtal fabriker (dock inte hos Northvolt) och kan lätt verifieras med ett oförstörande test. Det man kan spara på är kablaget till och mellan cellerna inne i paketet. Det kan inte kollas utan att ha sönder höljet. Den låga kontinuerliga laddningsströmmen bådar inte gott för dimensioneringen. (Celler anges ofta med 1C laddningsström vilket skulle gett 300A.) BMS-kablar är inte så kritiskt, det är låga strömstyrkor i de kablarna. En annan problemställning med slutna paketeringar är möjligheten att stänga av BMS så den inte förbrukar ström under längre lagringsperioder. Genomtänkta batterier har en extern strömbrytarknapp. Det går ju inte med enbart app-kontroll för den funktionen, har BMS stängts ner så går det inte att återstarta med en app. Om det inte går att stänga av BMS så behöver laddningsstatus kontrolleras ibland så cellerna inte går under minimispänningen - då kan de inte återladdas. Tillverkaren/säljföretaget är för övrigt Hong-Kong-baserat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 559 Postad 3 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Lintott: Då läste du inte hela sidan... 😉 Sedär! Nu finns det en del data med på sidan längst ner. Vet att jag scrollade längst ner utan att hitta något tidigare. Kan ju vara att jag nekar alla kakor som gör att allt inte läses in ibland? Men, som sagt, begränsad info om BMSen och dess funktioner. 2 timmar sedan skrev Lintott: Det man kan spara på är kablaget till och mellan cellerna inne i paketet. Det kan inte kollas utan att ha sönder höljet. Den låga kontinuerliga laddningsströmmen bådar inte gott för dimensioneringen. Håller med. (Will Prowse på YT brukar ju ta isär batterierna och kolla dess uppbyggnad och kabeldimensionering inne i lådan. Ofta inte så bra. Hittar inte att han tagit isär detta men @Lintott hittar det säkert 😉) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 12 Postad 55 minuter sedan Tack för bra svar. Det är lurigt det här. 🙂Om man skulle vilja köpa ett ”färdigt” batteri till ett hyggligt pris, vad skulle ni rekommendera då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 962 Postad 10 minuter sedan 13 minuter sedan skrev Leonardo: Tack för bra svar. Det är lurigt det här. 🙂Om man skulle vilja köpa ett ”färdigt” batteri till ett hyggligt pris, vad skulle ni rekommendera då? Jag har inte koll på färdigpaketerade batterier då jag redan byggt ett eget LFP-batteri med komponenter som motsvarar mina behov. Erfarenheterna från att ha byggt ett eget batteri har gjort att jag har lite koll på att bedöma kvalitet/prestanda i ett specifikt färdigförpackat batteri om tillverkaren varit tydlig i specifikationen. Låga strömstyrkor på förbrukning/laddning innebär ofta klena kablar eller celler med dålig prestanda. Det som inte nämns (t.ex. BMS) finns oftast inte eller har begränsad funktionalitet. Har man bra komponenter i paketet så vill man nog berätta om det. Sen är behoven av max strömstyrka något man själv måste ta reda på i sitt sätt att använda båten. Har man bara behov av lågt strömuttag men under lång tid så fungerar det med låg urladdningskapacitet och Ah-antal efter behovet. Har man bara en klen generator så behöver rekommenderad strömstyrka för laddning inte vara högre än generatorns kapacitet. Ofta måste man ändå begränsa laddningsströmmen med en DC/DC-omvandlare som kan begränsa laddningsströmmen (jag tvingades själv strypa generatorn för att den inte skulle bli överhettad). Enligt min uppfattning så är en BMS med bra funktioner ett krav om batteriet ska bli långlivat. Utan BMS med balansering så kommer cellerna att glida isär i spänningsnivå och då kommer någon cell att få överspänning och haverera i förtid. Min BMS med balansering håller cellerna på en differens i spänning på under 0,01V efter en stunds vila (oftast 0,005-0,008V). Vid laddning kan de hoppa upp till 0,015V vilket raskt sjunker när laddningen upphör. Jag såg en sprängskiss på ett Nordmaxbatteri där det såg rejält ut i förbindningen mellan cellerna. Sen vet man aldrig om bilden var korrekt återgiven eller bara beskrivande.... Om man hittar någon bloggare som @ChristerN gjort så kan man lära sig lite mer om insidan av de batterier som kollas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser