Strauss 1 Postad 24 Februari Hej! Jag har försökt söka online, på motornummer men hittar ingen information, kanske finns det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig? Jag har en MerCruiser 3.0 Repower 135 HK Bensinare från 2018. ( Motornummer: 1G409465 ) och ( Artikel nummer: 8M0072497) jag försöker reda ut hur min motorkyls. Är det med Sjövatten eller genom slutetsytem eller med värmeväxlare? Hittar ingen info. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 48 Postad 24 Februari Hej! Den finns nog både med och utan vvx.. En bild framifrån så får du nog svar ganska omgående. Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 25 Februari Kolla i motorrummet om det finns någon värmeväxlare, en rund burk kanske 15 cm i diameter och ca 50 cm lång med grova gummislangar anslutna. Kan inte ta miste på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 25 Februari 1 timme sedan skrev jan_af_lisoe: Kolla i motorrummet om det finns någon värmeväxlare, en rund burk kanske 15 cm i diameter och ca 50 cm lång med grova gummislangar anslutna. Kan inte ta miste på Och ett expansionskärl för glykol, om det inte är integrerat i värmeväxlaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strauss 1 Postad 25 Februari @SkeppOhoy Nu har jag laddat upp bilden, vad tror du? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 25 Februari Flytta kameran lite föröver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 25 Februari Se till att området under avgaskröken syns (där satt värmeväxlare på min RYDS 18) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 25 Februari Ta bild från motsatta hållet. Där brukar värmeväxlare och expansionskärl sitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 173 Postad 25 Februari (redigerade) Perfekt läge att känna sin båt😃 Leta rätt på vattenpump tändfördelare, generator, kolla tändfördelare, remmar, byta filter och olja i motor. Oljebyte i backslag/drev. Ja, listan kan göras lång. Redigerad 25 Februari av Hybro 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 122 Postad torsdag kl 16:24 Har du detta kylarlocket så är väl den sötvattenkyld (glykolvatten) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 173 Postad torsdag kl 18:10 (redigerade) Vilka tändstift har du i motorn? Vad rekommenderas? Jo, jo.... OT, men vad jag förstår, så behöver du förmodligen sätta dig in i mer om din motor, om båtlivet ska bli bra. Köpa en hyfsad verktygsats för att kunna fixa det enklaste o s v. Inte dumt med en tångamperemeter om man har en susning om hur en sån kan användas. Vart sitter filimasardioden.... Går oftast inte att ringa på mekaniker.... eller köra in på verkstad. Gå med i Sjöräddningssällskapet! . Redigerad torsdag kl 18:15 av Hybro 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad torsdag kl 19:01 48 minuter sedan skrev Hybro: Jo, jo.... OT, men vad jag förstår, så behöver du förmodligen sätta dig in i mer om din motor, om båtlivet ska bli bra. Det är just det TS försöker! Hjälp till eller ligg lågt. 1 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 173 Postad fredag kl 07:50 Jo, visst... Kan jag krypa tillbaks in i kojan på Finnskogen. Men det kan aldrig vara fel att bekanta sig med prylarna om man inte haft likadana sen tidigare. Har hört talas om de som lämnar in på service minst en gång om året och förlitar sig på att allt funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strauss 1 Postad fredag kl 09:14 @Hybro det här är väl ett båtforum där man kan ställa frågor och lära sig? Dina svar hjälper mig inte överhuvudtaget. Jag försöker ju sätta mig in i min motor. Bidra eller var tyst, tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser