Karljohansson 8 Postad 24 Februari Har kollat in lite en Elan 36 från 2001, nån med insikt i denna modell? något speciellt att kolla efter? Hur brukar andrahandsvärdet för dessa stå sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 89 Postad 25 Februari Hej har inte så mycket att säga om denna båt, mer än att du hittar lite i sailguide, både lite data o ett par ägares synpunkter https://www.sailguide.com/batfakta/elan-36 samt lite data i sailboat data https://sailboatdata.com/sailboat/elan-36/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 89 Postad 25 Februari https://sailingmagazine.net/article-163-elan-36.html finns lite filmer på youtube med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 25 Februari funderar kring prisnivå, nån ide hur man bilder sig rimlig uppfattning vad som är rätt pris för denna modell ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad söndag kl 12:48 2025-02-25 vid 18:11 skrev Karljohansson: funderar kring prisnivå, nån ide hur man bilder sig rimlig uppfattning vad som är rätt pris för denna modell ? Svårt att säga prisnivå men rent generellt så ligger inte fabrikat Elan i samma höga prisläge/andrahandsvärde som vissa svenska fabrikat (som t.ex HR, Najad, Linjett och möjligen Maxi). Man ska snarare jämföra med franska och tyska byggen som Hanse/Bavaria, Jeanneau, Dufour m.fl. Nu är det alltså prisnivån jag menar, byggkvalité och andra egenskaper kan vara nog så bra i en Elan och de övriga byggena och därmed kan man säga att man får mera båt för pengarna. Men man ska alltså inte betala för mycket eftersom man heller inte kan räkna med att få ut så mycket då man sedan ska sälja den. Men som alltid, då det gäller lite äldre båtar, är skickat viktigt och hittar man en Elan i toppskick så är det värt några kronor extra istället för att göra ett "kap" på en billig dåligt underhållen båt, den blir dyrare i långa loppet. Kolla att segelgarderoben(dyrt) är fräsch och att motorn fått årligt underhåll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad måndag kl 13:04 On 3/2/2025 at 1:48 PM, Mambo said: Kolla [...] att motorn fått årligt underhåll. Hur ser man det? Brukar det alltid finnas en journal tillhands över det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 564 Postad måndag kl 16:04 2 timmar sedan skrev Terri: Hur ser man det? Brukar det alltid finnas en journal tillhands över det? De flesta nyare båtar har en servicebok för motorn. Den bör ju helst vara väl stämplad även om många kan göra servicar bättre än de sämre varven. Sen om den finns tillhands är ju en fråga om hur bra ordning säljaren har i allmänhet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad tisdag kl 09:18 20 timmar sedan skrev Terri: Hur ser man det? Brukar det alltid finnas en journal tillhands över det? Jag tror inte man hittar servicejournal hos en 20 år gammal, eller äldre, båt (speciellt inte en segelbåt), det går inte att jämföra med bilars motsvarighet. Men om den är varvsförvarad kan ju varvet råka ha bra ordning på pappren. Om båten är skött av ägaren beror det på vilken ambition som funnits, antingen finns inga service dokument alls eller också är det perfekt bokfört (eller allt däremellan) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad tisdag kl 09:37 Och sedan kan man väl kolla motorns skick på egen hand. Dels på ljudet, och hur väl den spinner. Några andra viktiga indikationer att fokusera blicken på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 564 Postad tisdag kl 16:23 6 timmar sedan skrev Terri: Och sedan kan man väl kolla motorns skick på egen hand. Dels på ljudet, och hur väl den spinner. Några andra viktiga indikationer att fokusera blicken på? Färgen på oljan säger en del. Den ska ju inte vara mjölkaktig! Är det en dieselmotor brukar det alltid bli ganska mörk motorolja. Är den ljusare så kan man misstänka att ägaren just har bytt den för att inte visa tex att den är mjölkig. Vidare ska man kolla att motor-temperaturen snabbt når arbetstemperatur och att den sedan vid hård belastning inte går över denna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 972 Postad tisdag kl 17:46 7 timmar sedan skrev Terri: Och sedan kan man väl kolla motorns skick på egen hand. Dels på ljudet, och hur väl den spinner. Några andra viktiga indikationer att fokusera blicken på? Att oljan är färsk (gul) och inte svart skulle jag närmast se som ett tecken på att ägaren har brytt sig och bytt oljan före upptagningen. Är den däremot grå så skulle jag bli riktigt bekymrad och börja leta efter en annan båt, motorn är bland de i särklass dyraste delarna att byta på en båt (sen beror det självklart på priset...). Om det finns möjlighet att provstarta motorn så kolla först om motorn är varm. En nyligen startad motor är alltid (oftast) lättstartad så om säljaren vet att den är trög så är ett trick att ha varmkört den innan du kom. Ålder o skick på seglen är en annan viktig kontroll. Är det originalsegel så bör priset vara därefter. Sen är det upp till dig om/när du vill uppgradera segelstället om det behövs. Seglingsglädjen är mycket större med hyfsade segel o båten tar mer höjd. Sist jag sålde båt så hade jag ur motorn och fick den ordentligt genomgången en säsong före försäljningen. Den var inte tjurig tidigare men blev ännu mer lättstartad med nyjusterade spridare. Motorn var ca 25 år men med fakturan på totalgenomgång så var det inte aktuellt att pruta på grund av motorn ålder (färskvattenkyld). Storseglet fick en stor reva någon månad före upptagningen hösten innan försäljningen (revat segel och bommen hölls inte uppe tillräckligt av kickstången, så av bommens tyngd sprack det vid en travare vid nedtagning). Jag redovisade skicket på det medsända storseglet (25 år gammalt men hade "bara" använts de tio första) samt drog av för vad ett mellanklassegel kostade. Det var ingen spekulant som ifrågasatte det tillvägagångssättet heller så båten blev såld till begärt pris som såklart var satt efter båtens ålder. Köparen seglade vidare med den begagnade storen och var nöjd med den i tio säsonger tills båten såldes vidare. För hus gäller läget - läget - läget och för båtar gäller skicket - skicket - skicket som viktiga faktorer vid försäljning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 18 timmar sedan On 3/4/2025 at 5:23 PM, ChristerN said: ... Vidare ska man kolla att motor-temperaturen snabbt når arbetstemperatur och att den sedan vid hård belastning inte går över denna. Hur mäter man arbetstemperaturen? Menar du på en höft, att motorn inte skall börja "ryka"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 564 Postad 17 timmar sedan 1 timme sedan skrev Terri: Hur mäter man arbetstemperaturen? Menar du på en höft, att motorn inte skall börja "ryka"? Oftast har motorer en någorlunda bra tempmätare vilken man kan gå på. Annars får man mäta på något lämpligt ställe på motorblocket, men det har jag aldrig behövt. Och med arbetstemperatur menar jag det läget när motorn är körd ett tag så att termostaten öppnat helt och där ska temperaturen ligga stadigt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser