Tobiasmatsson 0 Postad 10 timmar sedan Hej, Skulle behöva er hjälp och expertis för att reda ut lite skador på kölen som jag noterade vid upptagningen i höstas Båten är en Jeanneau Merry Fisher 645 2013 Bild 3 & 4 är samma område, här ser det nästan ut som att det tidigare har gjorts en lagning med plastic padding eller liknande? (ljusblå området) Så jag hittar totalt tre olika skador på kölen som behöver åtgärdas innan båten ska läggas i under Maj månad Köpte båten sommaren 2024 och då var båten bottenmålad och detta var inget som noterades, har inte heller varit med om någon grundstötning under min korta ägo. Tänker även om detta kan vara en skada som uppstått vid upptagning på trailer, dock så är jag som sagt lite frågande till bild 3/4. Gällande bild 1 och 2 så är jag lite osäker vad det är man ser egentligen. Vid första anblick trodde jag bara det var bottenfärg som släppt och att det var gelcoat man såg. Dock så är jag nu rätt säker på att det är gelcoat som fallit bort, men vad är det man ser under som är vitt/grått, tycker det ser solitt ut? Var inne på om jag skulle kontakta försäkringsbolaget och anmäla skadan, men blev osäker eftersom jag misstänker att det kan vara en skada från föregående ägare och då är det ändå inget som går på försäkringen? Båten är försäkrad via Svenska Sjö Min första tanke för att laga skadorna: Slipa med 80/120 sandpapper runt området Aceton för att säkerställa att det är rent Maskera och lägga i epoxispackel och låta härda Slipa ner till jämn yta Båten kommer sedan primas/båttenmålas med färg som är godkänd för Mälaren Vore väldig taksam för tips hur jag ska gå vidare här På förhand, tack! Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 8 timmar sedan Jag skulle bara måla över med ny bottenfärg. så länge du inte är inne på glasfiber så behöver du inte göra så mycket, epoxyfärg räcker bra om man är seriös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 209 Postad 8 timmar sedan På bilderna ser det ut som att det är många lager bottenfärg som börjat flaga. Är det gelcoat vi ser som är vitt, eller har gelcoaten lossnat? Jag gillar båtar som går rent och lätt i vattnet så jag hade slipat bort all färg och börjat om med grundmålning och ny bottenfärg. Den botten ser rätt sträv och hackig ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 959 Postad 8 timmar sedan Det finns en epoxyfärg som heter Gelshield. Den är väldigt vanligt. Den ska målas i flera skikt för att blir helt tät. För att se att nästa skikt täcker det tidigare så finns färgen i grönt och grått (å på slutet blandar man för att göra av med slattarna...) så det blir tvåfärgat om man får en skrapskada när man stöter i botten vid en tilläggning. "Missfärgningarna" på dina bilder ser ut som Gelshield. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser