birchisland 0 Postad 24 Februari Hej! Var nere och kollade båten igår och såg till min förskräckelse att båda förbrukningsbatterier (Tudor Marine TR350 350Wh) som är kvar i båten över vintern har laddat ur helt. Allt var dött. Normalt sett brukar det inte vara några problem då jag har solcell som underhållsladdar tillräckligt för att hålla dom på bra nivå över vintern. Var nere för några veckor sen och då såg allt bra ut på batteriövervakaren. Sen dess har jag vart en hel del bortrest och inte kunnat ha koll — så kanske har något hänt, eller så har det inte vart tillräckligt med sol som nått solcellen (soltimmarna i GBG var ju inte direkt jättemånga i januari), eller en kombination av båda tyvärr. Så, i paniken igår kopplade jag på laddning från landströmmen som går via en Mobitronic 915-012D i båten och det verkade pumpa igång bra igår mitt på dagen. Hade laddat upp till 4% lite senare på eftermiddagen, men nu när jag var nere i båten på morgonen för att kolla hade den bara kommit upp till 15% och lampan på laddaren lyser grönt, vilket jag tror betyder att den tycker den är klar? Har för mig den lyste orange igår när jag fick igång allt. Jag är inte så insatt i detta så skulle uppskatta lite råd och tips. Det står visserligen på batteriövervakaren att den laddar 0.8A så allt e kanske i sin ordning bara att det kommer ta lång tid? Tänkte väl mest att det kanske borde kommit längre än 15% vid det här laget och att lampan på laddaren lyser grön. Kanske ska tillägga att på batteriövervakaren står voltantalet på ca 12-13V nånting (minns inte exakt och tog ingen bild men det var däromkring). Men på övervakaren står det också att laddningen är på 15% som sagt, så lite konstigt? Har bifogat bild på vad det är för övervakare och det två olika förvirrande mätningarna. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 972 Postad 24 Februari Om batterierna har laddat ur sig så tvärt (och har svårt att laddas upp igen) kan bero på att batteri har pajat.Koppla isär batterierna, ladda upp dem separat, låt vila och mät sen med en multimeter om något rasar direkt. Pajade batterier brukar sakna spänningen från en cell så det saknas ca 2V (mätresultat efter vila ca 10V). Mur många batterier har du i batteribanken? Vilken kapacitet på batterierna? 0,8A laddning till en stor batteribank tar tid... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 89 Postad 24 Februari hej tyvärr är det stor risk att batterierna är kass, men du kan nog inte lite på de gamla monitorerna BM-2 speciellt inte på gamla blyackar. sen att ladda med 0,8 amp verkar konstigt, även effekt angivelsen 350 WH, det är väldigt små batterier för förbrukning ?? här ser man fördelarna med den nyare tekniken, i detta fall hade BMS stängt av på ett Lithium batteri o skyddat cellerna, sen stämmer ju då batteri mätaren bättre ,när självurladdningen är mycket lägre, och framförallt konstant. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 672 Postad 24 Februari (redigerade) 3 timmar sedan skrev birchisland: Det står visserligen på batteriövervakaren att den laddar 0.8A så allt e kanske i sin ordning bara att det kommer ta lång tid? Tänkte väl mest att det kanske borde kommit längre än 15% vid det här laget och att lampan på laddaren lyser grön. Kanske ska tillägga att på batteriövervakaren står voltantalet på ca 12-13V nånting (minns inte exakt och tog ingen bild men det var däromkring). Men på övervakaren står det också att laddningen är på 15% som sagt, så lite konstigt? Har bifogat bild på vad det är för övervakare och det två olika förvirrande mätningarna. Ett batteri som stått urladdat ett tag (vilket dina sannolikt gjort innan du upptäckte det) har ofta skadats och varken tar eller kan lämna mycket ström längre. Det är ju batteriet som bestämmer hur mycket det skall "sluka i sig" i laddström vid en viss pålagd spänning (när det är bly/syrabatterier), och vad den strömmen blir kan man inte göra mycket åt. 0,8A låter ju väldigt lågt, men även spänningen (13,2V) är ju låg. Å andra sidan kan laddaren ha detekterat att batterierna inte längre vill sluka i sig någon ström (0,8A är ju nära noll) och då sänkt spänningen till en riktigt låg "underhållsspänning". Normalt sett händer inte det förrän batterierna just är nära fulladdade, men här har du sannolikt batterier som inte längre är friska. Du skriver 15%, men på bilden tycker jag det snarare ser ut som stapeln är på kring 65% ? Samt att laddströmmen är 29A (vilket kan förklara 13,2V eftersom det som laddar går på knäna och sänker utspänningen så det batterierna vill sluka i sig inte överstiger dess maxström). Men samtidigt kan ju den laddaren du skriver du använt "bara" lämna 15A, så jag får inte ihop din bild med det du skriver. Är det en lånad bild från nätet och inte en bild på din mätare ? Redigerad 24 Februari av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 672 Postad 24 Februari 28 minuter sedan skrev Comfort4: även effekt angivelsen 350 WH, det är väldigt små batterier för förbrukning ?? Måste vara något mycket speciellt sätt som Tudor räknar på, för en enkel Googling ger att Tudor 350 är på 12V/80Ah. Dvs ganska standardstorlek. Vilket ju bör bli 960Wh (12x80Ah), inte 350. Men det står faktiskt 350Wh på batteriet..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
birchisland 0 Postad 24 Februari 1 minute ago, IngemarE said: Måste vara något mycket speciellt sätt som Tudor räknar på, för en enkel Googling ger att Tudor 350 är på 12V/80Ah. Dvs ganska standardstorlek. Vilket ju bör bli 960Wh (12x80Ah), inte 350. Men det står faktiskt 350Wh på batteriet..... Hej! Ja precis, jag skrev bara ner vad det heter.. Det är två stycken sammankopplade detta gäller. Och ja bilden på övervakaren är bara lånad för att visa, min visar alltså inte 65% utan närmare 15%.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 173 Postad 24 Februari 5 timmar sedan skrev birchisland: TS skrev: "Har bifogat bild på vad det är för övervakare och det två olika förvirrande mätningarna." Alltså bild hämtad på nätet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 25 Februari Det går att rädda urladdade batterier om man har en laddare med rekond-funktion. Jag har någon tråd om det som jag inte orkar leta upp just nu. Dina Tudor TR 350 är våta blybatterier så se till att batterisyran täcker plattorna innan du börjar köra rekond. Fyll på destvatten om det behövs. Det är lite meckigt att få upp locken, men det har du säkert redan märkt. Räkna inte med att baterierna blir som nya, men du kan få liv i dem och om de var ganska nya så blir de fanska bra även om du säkert förlorat någon eller några säsonger. Viktigast är kanske att se till att de inte fryser sönder för ett urlaggat batteri fryser vid bara några enstaja minusgrader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 514 Postad 26 Februari Jag har en likadan mätare och den visar aldrig rätt laddningsgrad när jag kopplar in batterierna på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 26 Februari (redigerade) 3 timmar sedan skrev excel319: Jag har en likadan mätare och den visar aldrig rätt laddningsgrad när jag kopplar in batterierna på våren. Hur vet du det? Vad jämför du med? Har haft min i många år och tycker att den speglar verkligheten rätt bra.Batterier åldras ju så det är inte säkert att du når samma värden som tidigare har uppnåtts. Hörde om någon som nollställde sin mätare varje vår och fick mätaren att visa 100% som startvärde, men det är ju inte sanningen på ett äldre batteri. Redigerad 26 Februari av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 514 Postad 26 Februari 6 timmar sedan skrev Rascal: Hur vet du det? Vad jämför du med? Har haft min i många år och tycker att den speglar verkligheten rätt bra.Batterier åldras ju så det är inte säkert att du når samma värden som tidigare har uppnåtts. Hörde om någon som nollställde sin mätare varje vår och fick mätaren att visa 100% som startvärde, men det är ju inte sanningen på ett äldre batteri. Jag tar loss batteripolerna inför varje vinter och då visar mätaren 100%. Vid inkoppling på våren så brukar värdet ligga på 20-30%, för att sedan stiga till närmare hundra, men det tar ett dygn, ca. Jag brukar kapacitettesta batterierna vart tredje år och då lägga in det nya värdet i mätaren. Så jag har rätt bra koll på mina batterier och hur mätaren fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 972 Postad 26 Februari 7 timmar sedan skrev Rascal: Hur vet du det? Vad jämför du med? Har haft min i många år och tycker att den speglar verkligheten rätt bra.Batterier åldras ju så det är inte säkert att du når samma värden som tidigare har uppnåtts. Hörde om någon som nollställde sin mätare varje vår och fick mätaren att visa 100% som startvärde, men det är ju inte sanningen på ett äldre batteri. Man måste hålla isär laddningsgrad och kapacitet. "Batteritankmätare" visar alltid 100% när vissa laddningsvillkor uppnåtts (batteriet tar inte emot mer laddning under viss tid). 100% på batterimätaren är 100% av den kapacitet du ställt in mätaren på. Sedan sjunker procentvärdet efterhand som du förbrukar ström. Om ett nytt batteri är på 100Ah (inställt i mätaren) så har du gjort av med 50Ah när mätaren står på 50%. Blybatterier tappar ca 10% av sin kapacitet per år så efter ett år har batteriet kvar ca 90% av ursprungligt kapacitet. Då ska mätaren konfigureras om och ställas in på 90Ah. Då visar mätaren fortfarande 100% vid fulladdat men redan efter att ha förbrukat 45Ah så visar mätaren 50%. Om du inte ställt in nytt värde för batterikapaciteten så kommer instrumentet att visa 55% efter att du förbrukat 45Ah (halva egentliga kapaciteten) men det är ju varken mätarens eller batteriets fel om du inte ställer om mätaren till den reella batterikapaciteten. Sen finns det en självurladdningsräkning i mätaren. Den "tickar ner" över tiden och visar ett beräknat värde på våren även om batteriet inte varit anslutet. Ett säkrare sätt att kolla laddningsgraden på våren innan laddningen sätts igång är att mäta polspänningen. Den kommer inte att överensstämma med mätarens uppfattning om laddningsgraden. Men det är inget att bry sig om. Ladda batteriet fullt så kommer mätaren efter ett tag att hoppa upp på 100%. Ställ om batterikapaciteten med avdrag för ca 10% av tidigare värde. Sedan kommer du att ha ett tillräckligt bra värde för procent förbrukad ström ur dina batterier. Batterimätare är aldrig helt exakta i sin beräkning av kvarvarande effekt i batteriet. Det finns en effekt som heter "Pukert" som är en konstant för skillnaden mellan urladdning och laddning av ett batteri. Det krävs fler Ah för att fylla upp batteriet än antalet Ah som batteriet laddats ur med. Pukert påverkas även av hur hög urladdningsströmmen varit. Du kan få ur fler Ah om du har ett litet strömuttag än om du har ett stort strömuttag. Den dynamiken kommer du aldrig att kunna kalibrera mätaren med. Det påstås att mätaren ska vara självlärande i förhållande till användningen och justera denna konstant själv. Jag märkte inte den "AI-effekten" på mätresultatet när jag hade blybatterier i båten.. Men jag tyckte mig i alla fall ha bra koll på laddningsgraden. Jag blev aldrig nära "batteritorsk" förrän det blev kortis i en cell i ett av mina tre batterier. Då reagerade jag på att batteripacken inte tog laddning som tidigare utan procentvisningen sjönk. Jag kunde felsöka, hitta varför laddningen sjönk, koppla bort det dåliga batteriet och fortsätta med de två kvarvarande säsongen ut. Visserligen med endast 2/3 av tidigare kapacitet men det räckte tills upptagningen. Sedan blev det byte till LFP men det är en annan historia. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser