birchisland 0 Postad 9 timmar sedan Hej! Var nere och kollade båten igår och såg till min förskräckelse att båda förbrukningsbatterier (Tudor Marine TR350 350Wh) som är kvar i båten över vintern har laddat ur helt. Allt var dött. Normalt sett brukar det inte vara några problem då jag har solcell som underhållsladdar tillräckligt för att hålla dom på bra nivå över vintern. Var nere för några veckor sen och då såg allt bra ut på batteriövervakaren. Sen dess har jag vart en hel del bortrest och inte kunnat ha koll — så kanske har något hänt, eller så har det inte vart tillräckligt med sol som nått solcellen (soltimmarna i GBG var ju inte direkt jättemånga i januari), eller en kombination av båda tyvärr. Så, i paniken igår kopplade jag på laddning från landströmmen som går via en Mobitronic 915-012D i båten och det verkade pumpa igång bra igår mitt på dagen. Hade laddat upp till 4% lite senare på eftermiddagen, men nu när jag var nere i båten på morgonen för att kolla hade den bara kommit upp till 15% och lampan på laddaren lyser grönt, vilket jag tror betyder att den tycker den är klar? Har för mig den lyste orange igår när jag fick igång allt. Jag är inte så insatt i detta så skulle uppskatta lite råd och tips. Det står visserligen på batteriövervakaren att den laddar 0.8A så allt e kanske i sin ordning bara att det kommer ta lång tid? Tänkte väl mest att det kanske borde kommit längre än 15% vid det här laget och att lampan på laddaren lyser grön. Kanske ska tillägga att på batteriövervakaren står voltantalet på ca 12-13V nånting (minns inte exakt och tog ingen bild men det var däromkring). Men på övervakaren står det också att laddningen är på 15% som sagt, så lite konstigt? Har bifogat bild på vad det är för övervakare och det två olika förvirrande mätningarna. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 959 Postad 6 timmar sedan Om batterierna har laddat ur sig så tvärt (och har svårt att laddas upp igen) kan bero på att batteri har pajat.Koppla isär batterierna, ladda upp dem separat, låt vila och mät sen med en multimeter om något rasar direkt. Pajade batterier brukar sakna spänningen från en cell så det saknas ca 2V (mätresultat efter vila ca 10V). Mur många batterier har du i batteribanken? Vilken kapacitet på batterierna? 0,8A laddning till en stor batteribank tar tid... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 89 Postad 6 timmar sedan hej tyvärr är det stor risk att batterierna är kass, men du kan nog inte lite på de gamla monitorerna BM-2 speciellt inte på gamla blyackar. sen att ladda med 0,8 amp verkar konstigt, även effekt angivelsen 350 WH, det är väldigt små batterier för förbrukning ?? här ser man fördelarna med den nyare tekniken, i detta fall hade BMS stängt av på ett Lithium batteri o skyddat cellerna, sen stämmer ju då batteri mätaren bättre ,när självurladdningen är mycket lägre, och framförallt konstant. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 5 timmar sedan (redigerade) 3 timmar sedan skrev birchisland: Det står visserligen på batteriövervakaren att den laddar 0.8A så allt e kanske i sin ordning bara att det kommer ta lång tid? Tänkte väl mest att det kanske borde kommit längre än 15% vid det här laget och att lampan på laddaren lyser grön. Kanske ska tillägga att på batteriövervakaren står voltantalet på ca 12-13V nånting (minns inte exakt och tog ingen bild men det var däromkring). Men på övervakaren står det också att laddningen är på 15% som sagt, så lite konstigt? Har bifogat bild på vad det är för övervakare och det två olika förvirrande mätningarna. Ett batteri som stått urladdat ett tag (vilket dina sannolikt gjort innan du upptäckte det) har ofta skadats och varken tar eller kan lämna mycket ström längre. Det är ju batteriet som bestämmer hur mycket det skall "sluka i sig" i laddström vid en viss pålagd spänning (när det är bly/syrabatterier), och vad den strömmen blir kan man inte göra mycket åt. 0,8A låter ju väldigt lågt, men även spänningen (13,2V) är ju låg. Å andra sidan kan laddaren ha detekterat att batterierna inte längre vill sluka i sig någon ström (0,8A är ju nära noll) och då sänkt spänningen till en riktigt låg "underhållsspänning". Normalt sett händer inte det förrän batterierna just är nära fulladdade, men här har du sannolikt batterier som inte längre är friska. Du skriver 15%, men på bilden tycker jag det snarare ser ut som stapeln är på kring 65% ? Samt att laddströmmen är 29A (vilket kan förklara 13,2V eftersom det som laddar går på knäna och sänker utspänningen så det batterierna vill sluka i sig inte överstiger dess maxström). Men samtidigt kan ju den laddaren du skriver du använt "bara" lämna 15A, så jag får inte ihop din bild med det du skriver. Är det en lånad bild från nätet och inte en bild på din mätare ? Redigerad 5 timmar sedan av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 5 timmar sedan 28 minuter sedan skrev Comfort4: även effekt angivelsen 350 WH, det är väldigt små batterier för förbrukning ?? Måste vara något mycket speciellt sätt som Tudor räknar på, för en enkel Googling ger att Tudor 350 är på 12V/80Ah. Dvs ganska standardstorlek. Vilket ju bör bli 960Wh (12x80Ah), inte 350. Men det står faktiskt 350Wh på batteriet..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
birchisland 0 Postad 5 timmar sedan 1 minute ago, IngemarE said: Måste vara något mycket speciellt sätt som Tudor räknar på, för en enkel Googling ger att Tudor 350 är på 12V/80Ah. Dvs ganska standardstorlek. Vilket ju bör bli 960Wh (12x80Ah), inte 350. Men det står faktiskt 350Wh på batteriet..... Hej! Ja precis, jag skrev bara ner vad det heter.. Det är två stycken sammankopplade detta gäller. Och ja bilden på övervakaren är bara lånad för att visa, min visar alltså inte 65% utan närmare 15%.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 4 timmar sedan 5 timmar sedan skrev birchisland: TS skrev: "Har bifogat bild på vad det är för övervakare och det två olika förvirrande mätningarna." Alltså bild hämtad på nätet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser