Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Ticker

Oljekylare till Volvo b230 (aq 151)

Rekommendera Poster

Detta är mitt första inlägg men jag behöver lite råd.

Jag har en Flipper 700 med en motor Volvo b230 (aq 131) som skickade ut vevstakarna genom motorblocket. 😥 

Nu har jag fått tag i en b230 (aq151) som jag tänkt montera in efter lite uppfräschning. Problemet är att nya motorn har en oljekylare som sitter ivägen för att kunna montera det motorfäste som krävs för att passa båten. Min fråga är om man kan plocka bort oljekylaren eller om den är nödvändig på den nya motorn?

Tacksam för svar

20250213_222738.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljekylare måste man ha. Men kommer motorn från en bil eller båt ? 
Kan du flytta över din gamla kylare ? 

image.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att veta om den verkligen behövs. AQ131 har ingen. De flesta V6 och V8- motorer har ingen oljekylare heller. På 1970-talet jobbade jag som volvomekaniker. B20E- motorn hade en oljekylare som oftast började läcka. Ett servicemeddelande från Volvo föreskrev att den skulle tas bort på alla motorer som hade den monterad. Du kan ju montera en oljetempmätare för att ha koll på tempen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Jonas113 och Rolle för era kommentarer.

Min "nya" motor har oljekylare. Den gamla hade inte. Den nya har suttit i en båt.

Nu har jag klurat lite och försökt pussla med oljekylare och nya motorfästet. Tror jag kommit på en lösning. 

Genom att vinkla oljekylaren lite så att motorfästet ryms och lossa och vrida in- och utloppet för kylvattnet så borde det gå. Får kapa rören och ersätta med kylarslang.

Tror ni oljekylaren funkar som den ska trotts att jag vinklat den lite och ansluter med kylslangar?

Tänker montera en oljetempmätare för att hålla koll.

Den första bilden visar hur det blir om jag vinklar oljekylaren.

Den andra bilden hur det ser ut originalmonterat.

Kommentera gärna.

Tack på förhand.

20250301_170024.jpg

20250208_155341~2.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...