Bumba 0 Postad 22 Februari Hej! Tittar på en Askeladden 565 wasper med 150hp optimax från 2008. Är dock lite osäker då det finns så lite info kring denna båt online. Jag skulle verkligen uppskatta insikter/tankar kring denna båt? Bra motor? Föråldrat med 2t? Högljudd? Attraheras av storleken samt motorstyrkan. Kommer använda den för utflykter med familj (2vuxna, 2 barn). Stort tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aders 7 Postad 22 Februari Hej! Skulle rekommendera dig att hitta en med någon 4 takt istället. Blir framförallt bättre komfort i båten samt lättare att sälja den en dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bumba 0 Postad 22 Februari Tack för tips! Ja jag har tänkt i de banorna också. Blev dock frestad av 150hp, 4t med den kapaciteten är ju betydligt dyrare… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 23 Februari Men lättare att felsöka på enligt experterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 209 Postad 24 Februari Ser ut att vara ett roligt paket! Se bara till att det är en bra hydraulstyrning (Sea Star 300hk eller liknande) och att styrning och övriga reglage är rätt monterat och i bra skicka. Detta är en båt som, rätt riggad, kan göra uppemot 50kn. 50kn i en båt i den storleken kan snabbt bli farlig om den inte hanteras rätt eller om ngt inte är i skick. Min Buster XL gör 50kn och den är en handfull att hantera över 45kn. Jag skulle inte vara så orolig över maskinen trots att det är en 2t. Det är en bra motor om den är väl omhändertagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bumba 0 Postad 24 Februari Tack för ovan! Håller med, 50kn i en båt som är knappt 5.5m låter riskabelt. Men kul att det verkar vara bra fart på den. Ang motorn är jag också lite tveksam till om den för ett jädra oljud men det kanske är en fördom som inte gäller moderna 2 taktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser