Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
kjellgm

Batteriövervakning

Rekommendera Poster

Jag har en voltmätare i min segelbåt. Bör jag ändå montera ett instrument för batteriövervakning?

Elnovis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev kjellgm:

Jag har en voltmätare i min segelbåt. Bör jag ändå montera ett instrument för batteriövervakning?

Elnovis.

Bör o bör...

Det beror på vilken koll du vill ha på "volymen amperetimmar" du har i förbrukningsbatteriet. En voltmätare (speciellt visarinstrumenten) är ett väldigt opecist instrument. Det anger spänning men beroende på batteriets skick (åldersrelaterat, när ett batteri åldras så klarar det inte av att lagra lika mycket amperetimmar som när det är nytt).

En modern batterimätare har en shunt som monteras på kabeln intill batteriet. Shunten ansluts med en klen kabel till instrumentet som skruvas fast på ett lättillgängligt ställe i båten (elcentralen?). När ström passerar shunten så mäts strömstyrkan av instrumentet och räknas om till Ah. Shunten räknar både på laddningsström och urladdningsström och så kan du se hur många procent/Ah det finns i batteriet.

Ett blybatteri ska inte laddas ur till mer än 50%, annars åldras det snabbt. Att endast använda 20% förlänger livslängden avsevärt. Detta är lätt att hålla koll på med en batterimätare. Om du har svårt att hålla urladdningen på den nivån så är receptet fler solceller, mer motorkörning med generatorladdning eller laddning från 240V-uttaget på bryggan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Bör" är ett gummibandsliknande ord.

Hade jag en Najad 400 med 4 st  Lithium batterier, så skulle jag säga. Absolut!

Hade jag en Albin 79 med 1 blysyra batteri så skulle jag låta bli.

Urladdningskurvan för lithium batterier är som en nedåtvinklad hockeyklubba. Inget händer med spänningen förens batteriet är nästan tomt. Det kommer att stå 12,8V på din spänningsmätare i princip hela tiden.

Blysyrabatterier har en urladdningskurva som en skidbacke. 12,75V = fullt. 12,45V cirka halvfullt. 12,1V= tomt. Dvs du ser rätt så väl med en spänningsmätare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju fått en del bra svar redan men så här tycker jag.

Jag brukar rekommendera alla som tycker att de behöver se hur mycket soppa de har kvar i tanken att installera en batteri-tankmätare. Tycker det är minst lika viktigt att se hur mina tunga och dyra batterier mår för att se till så de inte behöver bytas i  förtid som att veta hur långt jag kommer på soppan jag har i tanken.

Dock så anser jag att det beror på vilken båt man har. Är det en båt som man ibland bor i och nyttjar ström under tiden så anser jag att det är mer självklart än om man har tex en styrpulpetare som man bara åker ut och fiskar/finåker med ibland.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Lintott, Stan och Christer N för kloka synpunkter och goda råd om batteriövervakning!

Elnovis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

En Nasa BM1 som köptes för typ 10 år sedan ger mig fortfarande nästan all info jag behöver ang mina tre AGM batterier i båten.

Ser om banken är hyfsat laddat. Om det laddar vid motorgång och / eller med solcell.

Har jag ström tillräckligt för att driva dieselvärmaren.

Visst jag har kört slut, men då har jag plockat fram startveven till min Yanmar YSM 12.

- Det som felat var hur jag skulle kunna enkelt kolla vilket som sänker de andra.

Köpte ett simpelt batteritestinstrument på Biltema. Kopplade isär de tre batterierna och testade.

Hittade vilket av de tre batterierna som sänkte den totala banken. Blir att investera i ett nu i vår. 7 år sen sist.

Har även kollat och bytt ut batterier i skotern och tre bilar.

Det som är till elverket är ok.

Då med enkla BT-testern.

Tycker jag har tillräckligt koll, även på batteriet i sommarstugan som används till Volvo T24:an.

Så, ett instrument till som visar kapaciteten utöver spänning är inte fel.

Även ett helkasst batteri kan ha bra spänning, men ingen kapacitet, om det

s a s står obelastat.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag köpte/montera en Victron Energy SmartShunt 500 amp Batterimonitor.

Vet inte om den ger så mycket mervärde i min liv.

Den räknar ut hur länge batteribanken räcker med aktuell förbrukning vilket inte säger så mycket när man har 2 kylskåp som startar/stoppar efter temperatur. Eltoa, värmare, pumpar, konverter som används vid behov, utöver diverse lampor m.m.

Skulle ge mej mycket mer om jag fick ut ett värde på hur länge batteribanken räcker från ett genomsnitt av förbrukad ström under tex senaste timmen.

Kanske finns redan men jag har iaf inte hittat den funktionen.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...