Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Ruskpricken

Lazyjack vs bomkapell

Rekommendera Poster

Hej!

Kliar i sjösättningstarmen. Har lite funderingar å jagar tips.

Storseglet på min båt är lösfotat på bommen. När jag revar eller tar ner seglet så får jag ett sjok som inte är så trevligt.

Seglet sitter kvar på masten i travarna men är ändå till besvär tills man binder upp det. Obs, jag seglar oftast solo.

Ligger jag kvar en kortare tid så slår jag bara några stroppar runt.

Men skall det vara längre tid eller regn å skitt-väder så lägger jag på bomkapellet.

Så vadå, vad är problemet.

Jo jag går i lazyjack tankar. Då får jag genast problemet, det blir krock mellan lazyn å bomkapellet.

* Hur har ni löst det?

------------------------------------------

Nu har jag inte behövt reva så ofta direkt men tar jag in två rev så måste seglet-sjoket bindas upp på nått vis. Jag har alltså lösfotat, kom ihåg.

Frågan är hur? Litslina? Sy små revsejsninger á lá Råsegel-romantiken? Eller? För stort sjok att bara låta det hänga.

* Hur löser man det?

Tips å synpunkter mottages. Dumma förslag som att skaffa lazybag för dyra pengar behöver jag inte.

En får tacke.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på att ha ett nät nertill, ungefär i samma form som en lazybag och upphängd i lazyjacks på samma vis, men utan 95 % av kostnaden. Borde fånga upp och hålla in segelöverflöd fint både när seglet är helt nere eller bara revat. Och utan nåt särskilt vindfång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om du låter lazyn få fästpunkt under bommen borde det fungera att lägga på bomkapellet .Ronnie

raol var snabbare med ungefär samma tanke .Ronnie

Redigerad av Ronnienr10
tillägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Hej!

Kliar i sjösättningstarmen. Har lite funderingar å jagar tips.

Storseglet på min båt är lösfotat på bommen. När jag revar eller tar ner seglet så får jag ett sjok som inte är så trevligt.

Seglet sitter kvar på masten i travarna men är ändå till besvär tills man binder upp det. Obs, jag seglar oftast solo.

Ligger jag kvar en kortare tid så slår jag bara några stroppar runt.

Men skall det vara längre tid eller regn å skitt-väder så lägger jag på bomkapellet.

Så vadå, vad är problemet.

Jo jag går i lazyjack tankar. Då får jag genast problemet, det blir krock mellan lazyn å bomkapellet.

* Hur har ni löst det?

------------------------------------------

Nu har jag inte behövt reva så ofta direkt men tar jag in två rev så måste seglet-sjoket bindas upp på nått vis. Jag har alltså lösfotat, kom ihåg.

Frågan är hur? Litslina? Sy små revsejsninger á lá Råsegel-romantiken? Eller? För stort sjok att bara låta det hänga.

* Hur löser man det?

Tips å synpunkter mottages. Dumma förslag som att skaffa lazybag för dyra pengar behöver jag inte.

En får tacke.

Jag har använt tre varianter av "segelhantering" när seglet tagits ner.

Fullattesegel som är lösfotat.

Inga lazyjack: Hela tiden noggrann segelvikning över bommen o hårda ord när seglet kasar av från bommen. "Säcken" som uppstår vid revning har jag aldrig sett som något problem. Den sitter där den sitter och har aldrig varit ivägen för mig. Genom att nedre delen är uppspänd mot bomnocken med uthalet och övre delen är uppspänd mot revet så sitter seglet väl uppspänt.

Lazyjack som fästs under bommen: Även med denna lösning så vill seglet gärna kasa av bommen. Jag vet inte om jag hade lazyjacksen för dåligt uppspända men akter delen av seglet kasade gärna ner trots fullängdslattorna. Segelhantering vid revning = utan lazyjack. Bomkapellet fungerade bra över seglet o knytning under bommen då lazyjacken var lågt monterade på bommen.

I början av min seglingskarriär med storen fäst i ränna på bommen så använde jag hålen genom seglet för att fästa upp seglet. Men det var mer för att få ett väl uppsträckt segelplan. Med dagens revningssystem med revlinor inne i bommen och uppspänning med winsch så tycker jag att seglet sitter bra utan revsejsingarna.

Att du anser lazybag vara ett dumt förslag hindrar mig inte från att beskriva erfarenheten av lazybag.

Ifjor monterade jag en lazybag från NorthSail. Deras skärning är genomtänkt. De har en stor flik längs ena sidan och en kortare på andra sidan av bommen. Blixtlåset sitter i höjd med lazylinornas infästning på styrbordssidan. Det innebär att det ligger kapellduk över hela seglet så det inte regnar in i kapellet. De flesta lazybags har lika sidor, blixtlås på mitten där regnet rinner in genom blixtlåset och en sjö i seglet... Framtill har de ett stort sjok som når runt masten när seglet är nere så det behövs inga lösa delar för att täcka hela seglet. Främre biten knäpps samman med ett par blixtlås så det blir heltätt runt masten. Enda missen är att främre blixtlåsen sitter rakt framför masten. På tidigare segelkapell (konventionellt kapell) satt främre blixtlås assymetriskt så det hamnade på sidan av masten. Det var praktiskt för att inte komma i vägen för en spinnakerbom på framkant av masten.

Jag har varit motståndare till lazybag men redaren krävde att vi skulle byta. Hon hade sett hur enkel segelhanteringen var för dem med lazybag (vi blir båda ett år äldre för varje seglingssäsong). Det är bara att erkänna att sommarens erfarenhet av lazybag är enbart positiv. Seglet lägger sig mycket bättre i säcken än vad det gjorde med bara lazylinor. Även akterdelen av seglet hamnar inne i säcken. När seglet är nere så finns kapellet på plats så det går jättefort att dra ihop blixtlåset över seglet (bra om det börjar småstänka att kunna hålla seglet torrt). Numera är kapellet ofta på plats innan vi lägger till. Jag var orolig för att störas av tygshoken som hänger ner under masten vid segling men lazybagen vi köpte har remmar med snäpplås som dras runt shoken så de sitter prydligt på plats bredvid bommen (även tygshoket som spänns framför masten försvinner ner innanför tygschoken och spänns fast med remmarna). Man får bara komma ihåg att gå ett varv runt båten o lossa snäpplåsen innan seglet tas ner.

Vår lazybag kostar ca dubbelt mot ett konventionell kapell. Jag anser att det definitivt är värt merkostnaden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Layzyjacks med fyra omtag runt bommen.

Spänner med den lina som går ned till bommens bakände.

Gummicord via lintrissa på undersidan av yttre spridaränden håller undan linorna när de inte används. Lazyjacksen är fäst 1.5 m ovan spridarna.

Har såna gummicords som samlar ihop det lösfotade seglet på bommen. Enkelt storsegelkapell, som jag sytt själv.

Har sejsningar för uppbindning av segel vid revning.

Rulltravare mitt för de genomgående två fullattorna.

Och UV-skydd på förseglet (på rätt sida).

- Ja, det funkar. Seglar oftast ensam.

Typ 130 - 140 dagar på Vänern, varje år.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla så här  långt. Bra tips.

Måste fråga i detalj, lazy runt under bommen? Men nån form av ögla som håller den i längsled på bommens undersida lär behövas? Annars kasar alltihopa framåt kanske?

Sen måste jag ha seglet lösfotat även revat til andra revet. Tror det blir för stort sjok så måste nog binda upp på någe vis.

Minns tyvärr inte själv om jag har en massa små öljetter där man kan trä en litslina. Annars skulle jag kunna tänka mig att göra så. Skulle det funka?

(Får leta rätt på storen å kolla)

Tack för beskrivningen av lazy-säcken. Visst, håller mä, men det gör inte plånboken. Dessutom inte försvarbart för den tid jag seglar numera.

Men ett nät? Hur skulle den se ut å hur sitta fast? Å som sagt lazyn måste sitta "fast" på något vis, alltså styrd. Kan nån förbarma sig å rita en enkel skiss?

Bif en bild på en ide jag stal från nätet. Två linor. Slacka den gröna å hala in den röda så är man av med den. Tvärtom så är den på plats. Sen gäller det att få till på båda sidor. Fyra linor? Hmm...kombinera dem?

Lazyjacks2linor.png

Redigerad av Ruskpricken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fyra lazy-omtag runt bommen.

Ska fundera på om jag ska fixa lazyimfästningen på ovansidan bommen, i stället för under...

Kanske samlar storen bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Rejas för länken.

Alltså, man måste ha en "ögla" på undersidan bommen som jag trodde.

Funderar vidare.

Hybro, om du har det på ovansidan bommen kan du inte lägga på ett bomkapel, tänker jag rätt?

Måste slacka lazy rejält först?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Men ett nät? Hur skulle den se ut å hur sitta fast? Å som sagt lazyn måste sitta "fast" på något vis, alltså styrd. Kan nån förbarma sig å rita en enkel skiss?

Jag tänker mig helt enkelt ett nät med maskstorlek på kanske 7-10 cm, som ligger helt runt bommen undertill och sen upp, fäst i lazyjack-linorna, till en höjd av kanske 30-50 cm över bommen. I stället för bara linorna blir det då ett helt nät som håller in seglet tajt och förhindrar att små snibbar flyger än hit, än dit. Men eftersom det är ett nät ger det obetydligt vindfång och syns inte mycket heller jämfört med en lazybag som ju är av tät kapellväv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De va inte så dumt... Samla ihop storseglet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...