Edvald 2 Postad onsdag kl 18:03 Hej Tänkte kolla om någon har något råd att ge. Jag vill lägga in en separat husbank(just nu är start och hus samma) med LiFePo4 och vill få laddning från solpanelerna och generatorn in i både startbatterierna som är FLA och husbanken som då blir LiFePo4. Som jag ser det har jag två alternativ(bilderna är en förenkling av vad som finns i båten). Alternativ 1: Koppla solpanelerna till husbanken(LifFePo4) och ha en DC till DC laddare så att de även toppar upp startbatterierna(FLA) ifall man inte kört motorn på ett tag och dom behöver ström samt en annan DC till DC i andra riktningen som kan ta från startbatterierna(FLA) och ladda husbanken(LifFePo4) när väl motorn är igång då den strömmen annars går oanvänd. Det känns dock inte som att detta är ett bra alternativ och kanske inte ens görbart. Alternativ 2: Koppla solpaneler och generator in på startbatterierna(FLA) och köra en eller flera DC till DC laddare för att ta ström till husbanken(LiFePo4) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 956 Postad onsdag kl 18:59 (redigerade) 56 minuter sedan skrev Edvald: Hej Tänkte kolla om någon har något råd att ge. Jag vill lägga in en separat husbank(just nu är start och hus samma) med LiFePo4 och vill få laddning från solpanelerna och generatorn in i både startbatterierna som är FLA och husbanken som då blir LiFePo4. Som jag ser det har jag två alternativ(bilderna är en förenkling av vad som finns i båten). Alternativ 1: Koppla solpanelerna till husbanken(LifFePo4) och ha en DC till DC laddare så att de även toppar upp startbatterierna(FLA) ifall man inte kört motorn på ett tag och dom behöver ström samt en annan DC till DC i andra riktningen som kan ta från startbatterierna(FLA) och ladda husbanken(LifFePo4) när väl motorn är igång då den strömmen annars går oanvänd. Det känns dock inte som att detta är ett bra alternativ och kanske inte ens görbart. Alternativ 2: Koppla solpaneler och generator in på startbatterierna(FLA) och köra en eller flera DC till DC laddare för att ta ström till husbanken(LiFePo4) Jag har AGM som startbatteri och LFP för förbrukning samt solceller så mina grundförutsättningar var som dina. Jag förstår inte frågeställningen "ha en DC till DC laddare så att de även toppar upp startbatterierna(FLA) ifall man inte kört motorn på ett tag och dom behöver ström". Ett startbatteri kan stå i vila under lång tid utan att riskera att det inte orkar starta motorn (om du har problem med motorstart så är nog startbatteriet slut). Förbrukningen av en motorstart är snabbt återladdat. Mitt system har solcellerna anslutna till förbrukarbanken via solcellsregulator. Mellan startbatteriet och LFP finns en DC/DC för att kunna begränsa strömmen så generatorn inte eldas upp av överhettning. LFP slukar all ström som generatorn kan producera och då blir den varm. Den DC/DC jag köpt hade tillverkningsfel så inledningsvis fick jag ansluta direkt mellan generator o LFP. Det medförde att jag fick hålla koll på generatortemp o stänga av/sätta på laddningen via den BMS som övervakade mina LFP för att rädda generatorn. Jag har en tråd om min LFP-installation som jag kan rekommendera att du läser. Redigerad onsdag kl 19:00 av Lintott 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad onsdag kl 19:53 (redigerade) Många missar att solpanelen ofta ger betydligt mindre än batterierna vill ha, med sänkt utspänning från regulatorn som följd tills strömmen de slukar i sig är låg nog och motsvarar solskenet just då. Men i en "enkel" inkoppling mot en batteribank fungerar det ändå - batterierna slukar ju vad som finns tillgängligt i energi och effekt och blir så småningom fulladdade i alla fall. Så ditt alternativ 1 med en DC/DC som du på något sätt tänkt skall ta "överbliven" solenergi från förbrukarbanken och ladda startbatterierna kommer inte fungera. I praktiken kommer du flytta energi till startbatterierna från förbrukarbatterierna, och solpanelerna kommer bara putta in en liten bråkdel energi till de båda. DC/DC:n begränsar sig ju inte till vad solpanelerna ger (det har den f.ö. ingen aning om, den energin är inte "öronmärkt"), den ångar på och ger den ström startbatterierna vill sluka i sig. Plockat i huvudsak från förbrukarbatterierna. Även om man labbar med tröskelspänningen då "förbrukar till start-DC/DC:n" skall slå till, så kommer det inte fungera. För när den slår igång kommer den dra mer än de allra flesta solpaneler man har på fritidsbåtar kan ge, spänningen sjunker och DC/DC:n slår ifrån. För att därefter strax slå till igen, då spänningen stiger igen när lasten försvann. Du har därmed gjort ett stort blinkrelä..... 😉 Enklaste och i nästan samtliga installationer tillräckligt är att göra som @Lintott beskriver - att lägga solpanelerna/regulatorn enbart mot förbrukarbanken. Dvs ditt alternativ 2 men med solpanelsregulatorn mot förbrukarbanken. (Själv har jag dock en specialare - en regulator med fast utspänning som fungerar rätt bra mot både AGM och LiFePO4, samt dubbla schottkydioder på utgången (vilka har låga förluster och spänningsfall) så jag får två utgångar som inte "ser" varandra. Till dessa båda är de båda bankerna inkopplade. Då kommer båda bankerna att laddas från solpanelerna utan "hyss", och så snart motorbatterierna är nöjda (dvs inte slukar någon ström att tala om ens vid 14,0V, 28V i ditt fall) vilket de oftast är nästan direkt så kommer all solenergi att komma LiFePO4 samt förbrukarna till del.) Redigerad onsdag kl 20:04 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edvald 2 Postad onsdag kl 21:03 (redigerade) Kanske ska tillägga att jag har, vad jag tror är, ganska mycket "solpanelenergi". Har 3st 410w(45.2 Voc, 11.36 Isc) i serie och en fjärde kommer nog att läggas till. Är jag helt med på att behovet av att toppa upp startbatterierna från solpanelerna är högst sannolikt inte kommer att behövas men tanken va mer om det ändå inte "används". Tänkte sätta så att DC till DC laddarna inte ska kicka igång förens volten är över en viss nivå(kanske 27.5 eller nått) vilket då skulle indikera att dom får laddning från generator eller solpaneler. Inser nu dock att om jag ökar mängden DC till DC laddare för att öka laddningen från FLA till LifFePo4 för att föra över så mycket som möjligt från solpanelerna så kommer det även öka påfrestningen på generatorn och troligtvis överstiga vad den klarar av. Kanske är bättre att sätta solpanelerna direkt på LifFePo4 som @Lintott skriver och startbatterierna endast får laddning från generatorn sedan en DC till DC för att få ström från generatorn till LifFePo4 vid drift. Drömmen är att börja flytta över saker till eldrift tex micro, induktionsspis, kaffemaskin etc, bor i princip i båten hela sommaren och att behöva hålla på med gasol gillar jag inte. @Lintott har du en länk till den tråden? Så detta skulle då vara det nya alternativet Redigerad onsdag kl 21:15 av Edvald Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 482 Postad onsdag kl 21:56 Det är likt det dom flesta av oss har. Men gå hellre på en (eller fler) Orion XS än på TR. XS har visserligen lite problem med störningar på VHF (se separat tråd om detta), men den har *mycket* mindre förlusteffekt, dvs blir inte glödhet, och man kan konfigurera laddströmmen efter vad generatorn klarar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 956 Postad onsdag kl 22:37 36 minuter sedan skrev Edvald: Kanske ska tillägga att jag har, vad jag tror är, ganska mycket "solpanelenergi". Har 3st 410w(45.2 Voc, 11.36 Isc) i serie och en fjärde kommer nog att läggas till. Är jag helt med på att behovet av att toppa upp startbatterierna från solpanelerna är högst sannolikt inte kommer att behövas men tanken va mer om det ändå inte "används". Tänkte sätta så att DC till DC laddarna inte ska kicka igång förens volten är över en viss nivå(kanske 27.5 eller nått) vilket då skulle indikera att dom får laddning från generator eller solpaneler. Inser nu dock att om jag ökar mängden DC till DC laddare för att öka laddningen från FLA till LifFePo4 för att föra över så mycket som möjligt från solpanelerna så kommer det även öka påfrestningen på generatorn och troligtvis överstiga vad den klarar av. Kanske är bättre att sätta solpanelerna direkt på LifFePo4 som @Lintott skriver och startbatterierna endast får laddning från generatorn sedan en DC till DC för att få ström från generatorn till LifFePo4 vid drift. Drömmen är att börja flytta över saker till eldrift tex micro, induktionsspis, kaffemaskin etc, bor i princip i båten hela sommaren och att behöva hålla på med gasol gillar jag inte. @Lintott har du en länk till den tråden? Så detta skulle då vara det nya alternativet Här har du en stunds läsning... https://www.maringuiden.se/forum/topic/107977-lifepo4-installation/ Min inställning är att inte krångla till det i onödan. Fler prylar och anslutningar innebär fler möjligheter till fel/krångel. Jag har endast startmotorn som förbrukar från startbatteriet. Alla övriga elförbrukare är anslutna till förbrukarbanken (bl.a. ankarspel i för o akter samt elvinschar för segling). Med t.ex. bogpropeller som många ansluter till startbatteriet så ökar strömförbrukningen. Men den största förbrukningen kommer från långtidsförbrukare med måttlig strömförbrukning. Ett skäl att lägga bogpropeller är nog momentana strömförbrukningen om LFP o BMS har för låg kapacitet. Mina 250Ah-celler klarar betydligt mer C än någon av mina förbrukare o BMS klarar 250A så jag har aldrig varit i närheten av dessa gränser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edvald 2 Postad igår kl 06:29 8 hours ago, ABC said: Det är likt det dom flesta av oss har. Men gå hellre på en (eller fler) Orion XS än på TR. XS har visserligen lite problem med störningar på VHF (se separat tråd om detta), men den har *mycket* mindre förlusteffekt, dvs blir inte glödhet, och man kan konfigurera laddströmmen efter vad generatorn klarar. Än så länge så finns den inte i 24v till 24v men jag har koll på den och om de lanserar den innan så kommer den att vara den jag går med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edvald 2 Postad igår kl 06:36 7 hours ago, Lintott said: Här har du en stunds läsning... https://www.maringuiden.se/forum/topic/107977-lifepo4-installation/ Min inställning är att inte krångla till det i onödan. Fler prylar och anslutningar innebär fler möjligheter till fel/krångel. Jag har endast startmotorn som förbrukar från startbatteriet. Alla övriga elförbrukare är anslutna till förbrukarbanken (bl.a. ankarspel i för o akter samt elvinschar för segling). Med t.ex. bogpropeller som många ansluter till startbatteriet så ökar strömförbrukningen. Men den största förbrukningen kommer från långtidsförbrukare med måttlig strömförbrukning. Ett skäl att lägga bogpropeller är nog momentana strömförbrukningen om LFP o BMS har för låg kapacitet. Mina 250Ah-celler klarar betydligt mer C än någon av mina förbrukare o BMS klarar 250A så jag har aldrig varit i närheten av dessa gränser. Jag kommer nog låta bog- och akterpropeller vara kvar på FLA batterierna, dels för jag ser inget scenario där dom skulle användas och motorn inte skulle vara igång men även baserat på rekommendationer från Sleipner eftersom BMS:en kan koppla bort LiFePo4 batteriet om något den inte "gillar" skulle hända mitt under användning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad igår kl 06:51 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Edvald: Kanske ska tillägga att jag har, vad jag tror är, ganska mycket "solpanelenergi". Har 3st 410w(45.2 Voc, 11.36 Isc) i serie och en fjärde kommer nog att läggas till. Jo, men en solpanel lämnar ju mycket mindre effekt så snart solinstrålningen inte är optimal. Och "systemet" skall ju fungera då också. 9 timmar sedan skrev Edvald: Tänkte sätta så att DC till DC laddarna inte ska kicka igång förens volten är över en viss nivå(kanske 27.5 eller nått) vilket då skulle indikera att dom får laddning från generator eller solpaneler. Teoretiskt helt ok och även i praktiken om laddkällan är tämligen kraftig och förutsägbar med vad den kan ge (såsom laddare eller generator). Dvs funkar bra för DC/DC:n från motor- till husbatterier. Men med solpanel och DC/DC:n åt andra hållet så beskrev jag ju vad som riskerar att hända - ett "bautablinkrelä". Visst kommer det kanske att ladda så småningom, men ganska osnyggt och ger onödiga spänningsskutt och störningar på elsystemet. Men ser att du är inne på att hålla lösningen lite enklare och solpanelerna enbart till förbrukare, så det blir nog bra 😉 Ett tips är att koppla styringången på DC/DC:n som skickar ström från start- till husbatterier till tändningsplus, och konfigurera villkor på den (förutom spänningsnivån). Då drar DC/DC:n bara igång laddning av husbatterierna när spänningen är hög OCH motorn går. Dvs generatorn laddar. Annars kan den komma att starta på mycket annat som råkar höja startbatterispänningen, t ex om du underhållsladdar motorbatterierna med yttre laddare. Då har du i värsta fall "blinkreläeffekten" igen. Redigerad igår kl 06:57 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad igår kl 09:50 (redigerade) 12 timmar sedan skrev Edvald: Kanske ska tillägga att jag har, vad jag tror är, ganska mycket "solpanelenergi". Har 3st 410w(45.2 Voc, 11.36 Isc) i serie och en fjärde kommer nog att läggas till. Nyfiken fråga. Vad har du för båt som har utrymme för så många/stora paneler? Annan fundering. Om man serie-kopplar paneler är det viktigt att det inte är någon av dem som är skuggad samtidigt som de andra har sol. Relaterar delvis också till min fråga. Redigerad igår kl 09:50 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edvald 2 Postad igår kl 10:52 @ChristerN jag har en stålbåt, Palma 40, tre paneler på taket i mitten och kommer kanske lägga en på främre taket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 18 timmar sedan 5 timmar sedan skrev Edvald: @ChristerN jag har en stålbåt, Palma 40, tre paneler på taket i mitten och kommer kanske lägga en på främre taket. Fin båt! Förstår att du har plats för paneler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser