Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Emilejol

Lackat trädäck

Rekommendera Poster

Hej,

jag har i dagarna gått och köpt mig ännu ett projekt, som jag ska försöka få klart inför sommaren. 

Nu är det ett tag sedan jag renoverade en träbåt, men skam den som ger sig.

Båtens däck är idag lackat och nåtat som det ser ut och vet därför inte riktigt hur jag ska tackla detta. Dvs vad gör jag med det?

Min tanke har varit att göra det trä rent för att sedan nåta och lacka. Har dock förstått att lacka över nåtningen inte rekommenderas.

Jag vill att däcket ska vara en blank,slät yta, och önskar därför inte att nåta i efterhand.

Var rekommenderar ni?

Tack på förhand, Emil 

IMG_6043.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lackat ett nåtat teakbord. Efter första och andra strykningen så började nåten bubbla sig och såg inte rolig ut alls. Då skar jag ut nåten och la i ny (Sikaflex av någon sort). Sen slipade och lackade jag det utan problem trots att vissa sa att man måste vänta x månader för att nåten skulle härda ordentligt.

Jag vet inte vad det var för nåt i bordet från början eller om de nuvarande sorterna av Sikaflex fungerar på samma sätt men det blev iaf väldigt bra. Så, jag skulle testa. 
(Alla tillverkare av fernissa brukar säga att man ska testa på en liten bit först men jag hade som vanligt inte tålamod till det.)

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite förenklat och generaliserat; marintätningar brukar gå att lacka över, medan nåtmassor - som är UV-resistenta - brukar bete sig illa när man lackar på dem. Nu är det inget problem att välja en produkt som inte är UV-resistent, det löser ju lacken som skall vara det. 

Det finns en hel massa fabrikat som säljer båda produkterna (Sika, Biltema mm), så beroende på budget och ambitionsnivå, välj ett fabrikat, in och läs i produktbladet om det går att lacka över just den produkten, gör sedan ett enklare/mindre prov som föreslås ovan. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Peter_K:

Lite förenklat och generaliserat; marintätningar brukar gå att lacka över, medan nåtmassor - som är UV-resistenta - brukar bete sig illa när man lackar på dem. Nu är det inget problem att välja en produkt som inte är UV-resistent, det löser ju lacken som skall vara det. 

Aha! Är det så det är! 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...