mobisma_peter 0 Postad 17 Februari Hej Mitt Volvo Penta drev DP290 går riktigt trögt att lägga in backen på. Jag har bytt växelkabeln och satt in nytt reglage (det var lika trögt att lägga in backen med det gamla reglaget med) bytt drevolja varje år, känt på växelarmen går lätt. Vet något om det kan vara något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 958 Postad 17 Februari 31 minuter sedan skrev mobisma_peter: Hej Mitt Volvo Penta drev DP290 går riktigt trögt att lägga in backen på. Jag har bytt växelkabeln och satt in nytt reglage (det var lika trögt att lägga in backen med det gamla reglaget med) bytt drevolja varje år, känt på växelarmen går lätt. Vet något om det kan vara något annat? Det är bara att jobba systematiskt: Växelarmen går lätt - då är det med största sannolikhet inte fel i drevet. Kör reglaget med växelkabeln frikopplad från växelarmen - går det trögt? Om "ja" - lossa växelkabeln från reglaget, drag i kabeln o kolla om kabeln går lätt? Om "ja" så är det fel i reglaget - skruva isär o kolla invändigt Om "nej" så kolla kabeln o dess dragning. Om allt går lätt i delat skick så är det justeringen mellan delarna som är fel. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 140 Postad 17 Februari Gasvajern? Hos mig går vajern trögt och reglaget med. Och som hos dig, går växelväljaren nere på drevet (kåpan avtagen) väldigt lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mobisma_peter 0 Postad 17 Februari Fick tips om att nippeln ska sitta exakt i mitten på växelvajern och kolla växelföraren, växelarmen sedan lossa växelarmen och se om växelmeckanismen glappar. Fick även tips om att smörja in följande delar på drevet. Backhakarna Växelarmen Länkarmsmekanismen Sedan övriga delar som man kanske glömmer att smörja in är ju bra också Tiltaxlarna Propelleraxeln Låsmekanismen för powertrimmen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad tisdag kl 08:45 18 timmar sedan skrev mobisma_peter: Fick tips om att nippeln ska sitta exakt i mitten på växelvajern och kolla växelföraren, växelarmen sedan lossa växelarmen och se om växelmeckanismen glappar. Fick även tips om att smörja in följande delar på drevet. Backhakarna Växelarmen Länkarmsmekanismen Sedan övriga delar som man kanske glömmer att smörja in är ju bra också Tiltaxlarna Propelleraxeln Låsmekanismen för powertrimmen Men hjälpte det och löste problemet.....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser