Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
mobisma_peter

Volvo Penta DP290 drev backen trög

Rekommendera Poster

Hej

Mitt Volvo Penta drev DP290 går riktigt trögt att lägga in backen på. Jag har bytt växelkabeln och satt in nytt reglage (det var lika trögt att lägga in backen med det gamla reglaget med) bytt drevolja varje år, känt på växelarmen går lätt. 

 

Vet något om det kan vara något annat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev mobisma_peter:

Hej

Mitt Volvo Penta drev DP290 går riktigt trögt att lägga in backen på. Jag har bytt växelkabeln och satt in nytt reglage (det var lika trögt att lägga in backen med det gamla reglaget med) bytt drevolja varje år, känt på växelarmen går lätt. 

 

Vet något om det kan vara något annat? 

Det är bara att jobba systematiskt:

Växelarmen går lätt - då är det med största sannolikhet inte fel i drevet.

 

Kör reglaget med växelkabeln frikopplad från växelarmen - går det trögt?

 

Om "ja" - lossa växelkabeln från reglaget, drag i kabeln o kolla om kabeln går lätt?

 

Om "ja" så är det fel i reglaget - skruva isär o kolla invändigt

Om "nej" så kolla kabeln o dess dragning.

 

Om allt går lätt i delat skick så är det justeringen mellan delarna som är fel.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasvajern?

Hos mig går vajern trögt och reglaget med. Och som hos dig, går växelväljaren nere på drevet (kåpan avtagen) väldigt lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tips om att nippeln ska sitta exakt i mitten på växelvajern och kolla växelföraren, växelarmen sedan lossa växelarmen och se om växelmeckanismen glappar. Fick även tips om att smörja in följande delar på drevet. 

  • Backhakarna 
  • Växelarmen
  • Länkarmsmekanismen

Sedan övriga delar som man kanske glömmer att smörja in är ju bra också

  • Tiltaxlarna
  • Propelleraxeln
  • Låsmekanismen för powertrimmen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev mobisma_peter:

Fick tips om att nippeln ska sitta exakt i mitten på växelvajern och kolla växelföraren, växelarmen sedan lossa växelarmen och se om växelmeckanismen glappar. Fick även tips om att smörja in följande delar på drevet. 

  • Backhakarna 
  • Växelarmen
  • Länkarmsmekanismen

Sedan övriga delar som man kanske glömmer att smörja in är ju bra också

  • Tiltaxlarna
  • Propelleraxeln
  • Låsmekanismen för powertrimmen

Men hjälpte det och löste problemet.....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...