Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Tanya

Stingray 250 CS anno 2013 omdöme

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej allihopa, 

Jag funderar ordentligt på att köpa en Stingray 250 CS från 2013, den här https://www.blocket.se/annons/stockholm/stingray_250_cs_vp_5_0_gxi_13_ev_byte/1000966379

Jag såg den ståendes på land, verkar vara i bra skick. Provkörning blir bara möjlig i april, men då blir den redan så gott som min. Jag har läst om den på amerikanska sidor, folk säger för set mesta att det är en okej nybörjarbåt, går fort. Alltså jag undrar om ni har erfarenhet av at köra en sån, hur den beter sig om det är lite sjö, och om det är något särskild ni med båtkunskap ser mellan raden i annonsen? 

Jag blir tacksam för tips och opinions! :)

Redigerad av Tanya

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
59 minuter sedan skrev Tanya:

- - -

om det är något särskild ni med båtkunskap ser mellan raden i annonsen? 

Jag blir tacksam för tips och opinions! :)

Ingen aning om hur båten är att köra men tittar mellan raderna....

Det är mycket foton från sociala ytor men mindre av "boendefunktioner".

De skriver att det finns kylskåp men jag kan bara se en Igloo kylbox (utan kylaggregat) ute i sittbrunnen. Finns det något kylskåp med kylaggregat i pentryt? Du kommer absolut att vilja ha en box/skåp med kylaggregat. Att byta kylklampar i en kylbox fungerar inte för praktiskt bruk.

Har jag rätt att Stingray är en amerikansk båtmodell? Amerikanska båtar har ibland 110V landströmssystem och kräver transformator 110 - 240V för att fungera praktiskt i Sverige. Alla AC-prylar (spis, microvågsugn, laddare...) kan vara av 110V-modell och krångligt när något går sönder och behöver bytas. Är allt byggt för 240V så är det Europaanpassat.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kikade lite på nämnda båt tidigt förra säsongen. Den låg med andra ord ute osåld en helt säsong. Kommer dock inte ihåg till vilket pris, men kanske kan vara en möjlighet till att pruta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Motorn kan kännas lite tunn misstänker jag, man brukar vilja ha 5.7 motorn i den storleken. 

Tycker priset verkar rätt för en så "ny" modell, förra året var ett tufft år att sälja båt. 

Tycker mig se kylskåpet, och det brukar ju denna typ av båt ha original.

Föreslår att du jämför med Searay 260 -05 och nyare också, så du har något att jämföra mot.

-Det är öppnad pulpit i fören, positivt!

-Den verkar enklare i utförandet än SeaRay om jag kollar invändigt på luckor, diskho, toalett etc. Kan vara bland annat det som gör att båten hamnar lägre i pris. T.ex. är det manuell spolning i toalett istället för vacuum.

-Amerikanska båtar går generellt bra i sjön med djup V-botten.

Är mycket båt för pengarna.

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...