Discoprinsen 0 Postad söndag kl 15:57 (redigerade) Hej! Håller på och kikar på 80 Trailers och skulle behöva lite hjälp med riktlinjer för övervikt, och vad som kan vara olovlig körning till och med. Det finns en 750kgs 80 Trailer med en lastvikt på 580kg jag har lite frågor om. Om min båt + motor väger 605kg och denna trailer då får lastas med max 580kg, detta blir en övervikt på just lasten på 4,3%. Men det blir ju även att totalvikten för trailer + båt överskrids med 25kg. (775 istället för 750) Vad är det man räknar på här ifall man skulle bli stoppad? Blir det övervikt med 4,3%.eller går de på att släpets totalvikt blir då mer än 750kg, för det är ju självklart isåfall om man lastar över 580kg så rimligtvis bör det bli övervikt med 4,3%? och då 500kr i böter vad jag förstått. Men upplys mig gärna exakt hur det funkar i mitt fall här Bilen får dra 750kg obromsat, och 2700kg bromsat. Väger 2,5. Redigerad söndag kl 16:58 av Discoprinsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Portland 5 Postad söndag kl 17:25 Man kan nog lägga till en liten detalj... båt och motor ja, är dessa siffror från teknisk spec? I verkligheten blir det ofta mer. Fiskeprylar, bensin, olja i motorn, batteri, grill, solstolar... ja, du vet... men nej, det är ju inte så ofta man blir stoppad... eller vägd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Discoprinsen 0 Postad söndag kl 18:05 Ja jo precis, har tänkt på de detaljerna. Enligt spec väger båten CA 450, och samma båt med annan layout väger 420kg så hoppas att det är i överkant där och att båten väger lite mindre egentligen. Allt som kommer vara extra i båten vid transport är batteriet till startmotorn. Alla andra saker, bensin, fiskeprylar osv osv allt kommer fraktas i bilen vid transport. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad söndag kl 18:57 Jag är inte tvärsäker på det jag nu påstår men ganska säker... I ditt exempel blir det överlast och olovlig körning. Överlast upp till 30% är böter. Över 10% är stopp för fortsatt färd. Olovlig körning eftersom fordons- kombinationen är olovlig. Olovlig körning kan innebära körkorts- indragning. /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad söndag kl 19:29 https://www.vibilagare.se/guide/sa-hoga-ar-boterna-overlast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Discoprinsen 0 Postad söndag kl 20:58 1 timme sedan skrev Strosselhuset: Jag är inte tvärsäker på det jag nu påstår men ganska säker... I ditt exempel blir det överlast och olovlig körning. Överlast upp till 30% är böter. Över 10% är stopp för fortsatt färd. Olovlig körning eftersom fordons- kombinationen är olovlig. Olovlig körning kan innebära körkorts- indragning. /Mathias Okej, men hur går det ihop att det blir olovlig körning? Det är just det jag inte förstår. Att det är överlast det är jag helt med på, med 4% överlast, och det är den minsta klassen av överlast, då de endast ser allvarligt på över 10% vad jag förstått, då blir det böter och körförbud. Men du förlorar inte körkortet förrän du går över 30% om man ska dra paralleller till artikeln här ovanför t.ex men sett detta på flera ställen. Det bör väl vara samma princip som med ett bromsat släp, och då är det ju övervikt om vi bortser från just bilen här. Här väger denna kombon 25kg för mycket på en trailer som är 750kg klassad, men om jag hade haft en bromsad som är 1200kg klassad, och sedan hade en totalvikt då på 1225, då blir det väl överlast som vilket släp som helst. Eller har jag fått detta om bakfoten? Vad innebär isåfall överlast? Och varför är det specifika regler då för obromsat jämfört med bromsat? vart går gränsen för olovlig körning? Och vad kan jag göra isåfall med denna kombo för att det inte ska bli det? Bilen får ju dra fruktansvärt mkt mer än 750 och överstiger halva tjänstevikten med råge i och med att den väger 2,5 ton, så jag får ju dra 1000kg på bara B kort med denna, så jag har 250kg i buffer innan det går över 3500kg. Jag är konfunderad i och med att denna kombon säljs av båtförsäljare har jag sett med dessa båtar och denna trailern trots att de är lite för tunga egentligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Discoprinsen 0 Postad söndag kl 21:08 2 timmar sedan skrev Strosselhuset: Jag är inte tvärsäker på det jag nu påstår men ganska säker... I ditt exempel blir det överlast och olovlig körning. Överlast upp till 30% är böter. Över 10% är stopp för fortsatt färd. Olovlig körning eftersom fordons- kombinationen är olovlig. Olovlig körning kan innebära körkorts- indragning. /Mathias Okej, men hur går det ihop att det blir olovlig körning? Det är just det jag inte förstår. Att det är överlast det är jag helt med på, med 4% överlast, och det är den minsta klassen av överlast, då de endast ser allvarligt på över 10% vad jag förstått, då blir det böter och körförbud. Men du förlorar inte körkortet förrän du går över 30% om man ska dra paralleller till artikeln här ovanför t.ex men sett detta på flera ställen. Det bör väl vara samma princip som med ett bromsat släp, och då är det ju övervikt om vi bortser från just bilen här: Här väger denna kombon 25kg för mycket på en trailer som är 750kg klassad och har en max släpvikt på 580kg, men om jag hade haft en bromsad som är 1200kg klassad dvs totalvikt 1200kg, och då kanske har en lastvikt på 900kg max, men det man lastar väger 925kg. Dvs 25kg överlast. Då blir det väl överlast som vilket släp som helst. Eller har jag fått detta om bakfoten? vart går gränsen för olovlig körning? Och vad kan jag göra isåfall med denna kombo för att det inte ska bli det? Bilen får ju dra fruktansvärt mkt mer än 750 och överstiger halva tjänstevikten med råge i och med att den väger 2,5 ton, så jag får ju dra 1000kg på bara B kort med denna, så jag har 250kg i buffer innan det går över 3500kg och rimligtvis blir olovlig körning. Jag är konfunderad i och med att denna kombon säljs av båtförsäljare har jag sett med dessa båtar och denna trailern trots att de är lite för tunga egentligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 954 Postad söndag kl 21:40 (redigerade) 33 minuter sedan skrev Discoprinsen: Okej, men hur går det ihop att det blir olovlig körning? Det är just det jag inte förstår. Att det är överlast det är jag helt med på, med 4% överlast, och det är den minsta klassen av överlast, då de endast ser allvarligt på över 10% vad jag förstått, då blir det böter och körförbud. Men du förlorar inte körkortet förrän du går över 30% om man ska dra paralleller till artikeln här ovanför t.ex men sett detta på flera ställen. Det bör väl vara samma princip som med ett bromsat släp, och då är det ju övervikt om vi bortser från just bilen här: Här väger denna kombon 25kg för mycket på en trailer som är 750kg klassad och har en max släpvikt på 580kg, men om jag hade haft en bromsad som är 1200kg klassad dvs totalvikt 1200kg, och då kanske har en lastvikt på 900kg max, men det man lastar väger 925kg. Dvs 25kg överlast. Då blir det väl överlast som vilket släp som helst. Eller har jag fått detta om bakfoten? vart går gränsen för olovlig körning? Och vad kan jag göra isåfall med denna kombo för att det inte ska bli det? Bilen får ju dra fruktansvärt mkt mer än 750 och överstiger halva tjänstevikten med råge i och med att den väger 2,5 ton, så jag får ju dra 1000kg på bara B kort med denna, så jag har 250kg i buffer innan det går över 3500kg och rimligtvis blir olovlig körning. Jag är konfunderad i och med att denna kombon säljs av båtförsäljare har jag sett med dessa båtar och denna trailern trots att de är lite för tunga egentligen. Om du separerar "överlast" och "olovlig körning" så blir det enklare att hantera överträdelserna. Överlast avgörs av släpets och dragfordonets klassning. Ett 750-släp är överlastat vid 751 kg totalvikt. Har du över 30% överlast så kan du bli av med körkortet p.g.a. överlast (inte för olovlig körning). Olovlig körning avgörs av körkortsbehörighet. B-körkort ger tillstånd för fordonskombination med max 3.500 kg totalvikt på dragfordonet och ett släp som väger max 750 kg eller om släpet väger över 750 kg så får fordonskombinationen väga max 3.500 kg. Om fordonskombinationen väger 3.501 kg så är det olovlig körning för vikten täcks inte av din behörighet. Med B utökad så får fordonskombinationen dragfordon + släp över 750 kg väga max 4.250 kg (behörigheten har tillkommit för att hantera bl.a. tunga husvagnar). Med BE-körkort kan du höja viktgränsen om dragfordon och släp är typbesiktigade för den aktuella lasten. Dragfordonets och släpets begränsningar enligt registreringsbevisen får inte överskridas i något fall. Regeln om 3.500 kg gäller inte i kombination med efterfordon (oregistrerade vagnar/släp som framförs i högst 30 km/tim). Redigerad söndag kl 21:43 av Lintott 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad måndag kl 10:56 13 timmar sedan skrev Discoprinsen: Okej, men hur går det ihop att det blir olovlig körning? Det är just det jag inte förstår. Att det är överlast det är jag helt med på, med 4% överlast, och det är den minsta klassen av överlast, då de endast ser allvarligt på över 10% vad jag förstått, då blir det böter och körförbud. Men du förlorar inte körkortet förrän du går över 30% om man ska dra paralleller till artikeln här ovanför t.ex men sett detta på flera ställen. Det bör väl vara samma princip som med ett bromsat släp, och då är det ju övervikt om vi bortser från just bilen här. Här väger denna kombon 25kg för mycket på en trailer som är 750kg klassad, men om jag hade haft en bromsad som är 1200kg klassad, och sedan hade en totalvikt då på 1225, då blir det väl överlast som vilket släp som helst. Eller har jag fått detta om bakfoten? Vad innebär isåfall överlast? Och varför är det specifika regler då för obromsat jämfört med bromsat? vart går gränsen för olovlig körning? Och vad kan jag göra isåfall med denna kombo för att det inte ska bli det? Bilen får ju dra fruktansvärt mkt mer än 750 och överstiger halva tjänstevikten med råge i och med att den väger 2,5 ton, så jag får ju dra 1000kg på bara B kort med denna, så jag har 250kg i buffer innan det går över 3500kg. Jag är konfunderad i och med att denna kombon säljs av båtförsäljare har jag sett med dessa båtar och denna trailern trots att de är lite för tunga egentligen. I ditt exempelfall begår du två brott. Överlast och olovlig körning. Överlast för att du lastar mer på släpet än vad det är godkänt för. I ditt fall blir det böter och du får åka vidare. Olovlig körning eftersom du drar mer än vad bilen får dra. Bilen får dra ett obromsat släp på max 750 kg. Är totalvikten mer blir det olovlig körning eftersom du överskrider bilens begränsning. Så kallad olovlig fordonskombination, vilket anses som ett grövre brott än överlast. Olovlig körning är inte ett "böterbrott" som polis på plats hanterar utan det går till åklagare. Då får du inte köra vidare. Så, eftersom det grövsta brottet är ett "åklagarbrott" blir fortsatt färd stoppad. Det kan innebära körkortsindragning och/eller böter. Hoppas jag lyckats förklara. Överväg en bromsad vagn då blir det bara överlast. Båten väger troligtvis mer dessutom tror jag. /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad måndag kl 14:47 Jag tror nästan alla båtar väger mer än det står i specifikationen. Vissa väger avsevärt mycket mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 720 Postad måndag kl 16:28 Förstår inte resonemanget över huvud taget. Om din båt väger mer än trailern får lasta finns två alternativ. 1, skaffa en lättare båt som får dras på trailern. 2, skaffa en trailer som har tillräcklig bärförmåga. Båda de här alternativen leder till att du slipper ängslas över eventuella straff. Att stå bredvid vägen och käfta mot polisen med hemmagjord kilogramjurudik är inte ett hållbart alternativ. Ser samma poliser dig en gång till med samma ekipage kan du gissa hur det går. Mitt råd är alltså att skaffa en trailer som bär din båts vikt med god marginal. Båtar väger oftast mer än de gör på pappret. Du orkar ändå inte flytta ankare, vattenkaggar, bensintank, åror, wakeboard, portapotti, verktygslåda och allt möjligt annat till bilens baklucka för att få så lite överlast som möjligt.... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser