jimdah 1 Postad 12 Februari Hej ! Ska installera en Webasto värmare i båten som ger varmluft. Har en diesel motor, och för att motorn ska starta lättare i kallväder/vinter undrar jagom det går att sätta ett värme utblås i motorrummet från WEBASTON? Många har ju element och liknande men detta är väl ett bra alternativ att starta ett par timmar innan man ska köra med båten. Webastoenheten är monterad separat från motorrum och separat från batterierna. Dieseltanken ligger placerad minst 2,5 meter från värmeenheten. Det är endast varmluften som ska ledas in i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 956 Postad 12 Februari 12 minuter sedan skrev jimdah: Hej ! Ska installera en Webasto värmare i båten som ger varmluft. Har en diesel motor, och för att motorn ska starta lättare i kallväder/vinter undrar jag om det går att sätta ett värme utblås i motorrummet från WEBASTON? Många har ju element och liknande men detta är väl ett bra alternativ att starta ett par timmar innan man ska köra med båten. Webastoenheten är monterad separat från motorrum och separat från batterierna. Dieseltanken ligger placerad minst 2,5 meter från värmeenheten. Det är endast varmluften som ska ledas in i motorrummet. Ur brandsäkerhetssynpunkt kan jag inte se något problem med att blåsa in varmluft i ett motorrum med dieselmotor. Vattenvärmarna är ju t.o.m. godkända att installeras i motorrum för dieselmotor. Det finns en viktig installationsföreskrift för luftvärmare - det måste alltid finnas ett varmluftsutblås som inte ska gå att stänga. Det är en säkerhetsfunktion för att inte överhetta systemet. Jag vet inte om det är ok att ersätta det öppna inblåset i salongen med ett reglerbart spjäll som skiftar luftflödet mellan salong o motorrum o även ha ett ostängbart inblås i motorrummet. Sen kan det bli problem med dieseldoft från motorrummet via varmluftslangen. Ventiler för varmluftsystem är inte heltäta, men det är ett komfortproblem och inget säkerhetsproblem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimdah 1 Postad 12 Februari 1 minut sedan skrev Lintott: Ur brandsäkerhetssynpunkt kan jag inte se något problem med att blåsa in varmluft i ett motorrum med dieselmotor. Vattenvärmarna är ju t.o.m. godkända att installeras i motorrum för dieselmotor. Det finns en viktig installationsföreskrift för luftvärmare - det måste alltid finnas ett varmluftsutblås som inte ska gå att stänga. Det är en säkerhetsfunktion för att inte överhetta systemet. Jag vet inte om det är ok att ersätta det öppna inblåset i salongen med ett reglerbart spjäll som skiftar luftflödet mellan salong o motorrum o även ha ett ostängbart inblås i motorrummet. Sen kan det bli problem med dieseldoft från motorrummet via varmluftslangen. Ventiler för varmluftsystem är inte heltäta, men det är ett komfortproblem och inget säkerhetsproblem. Tack för svar och ja det är ju något att fundera över med lukt från mottorum in i hytten, men som sagt om man har en stängbar i motorrummet och öppet i hytten så borde det fungera har ju i övrigt bra ventilation i motorrummet, och värmen ska ju bara vara på där innan uppstart kalla dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 545 Postad 13 Februari 8 timmar sedan skrev jimdah: Tack för svar och ja det är ju något att fundera över med lukt från mottorum in i hytten, men som sagt om man har en stängbar i motorrummet och öppet i hytten så borde det fungera har ju i övrigt bra ventilation i motorrummet, och värmen ska ju bara vara på där innan uppstart kalla dagar. Läste du? 8 timmar sedan skrev Lintott: Ventiler för varmluftsystem är inte heltäta, men det är ett komfortproblem och inget säkerhetsproblem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser