Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
mtornwall

Tid för att slussa in i Mälaren

Rekommendera Poster

Hej,

Förlåt en okunnig fråga från en som bara seglat i Östersjön. Jag är erbjuden en båtplats i Mälaren vilket passar mig bra för jag bor nära hamnen. Men jag kommer att segla en del i Östersjön även i fortsättningen, så jag undrar hur tidskrävande det är med slussning och broöppningar varje gång man ska in och ut. Masten är ca 18 meter över vattnet. Jag tänker att åka in via Hammarbyslussen.

Tacksam för inspel från er som har erfarenhet av att ligga i Mälaren.

Med vänlig hälsning,

Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev mtornwall:

Hej,

Förlåt en okunnig fråga från en som bara seglat i Östersjön. Jag är erbjuden en båtplats i Mälaren vilket passar mig bra för jag bor nära hamnen. Men jag kommer att segla en del i Östersjön även i fortsättningen, så jag undrar hur tidskrävande det är med slussning och broöppningar varje gång man ska in och ut. Masten är ca 18 meter över vattnet. Jag tänker att åka in via Hammarbyslussen.

Tacksam för inspel från er som har erfarenhet av att ligga i Mälaren.

Med vänlig hälsning,

Mikael

Har du dålig tajming så kan det bli väldigt lång väntetid vid Liljeholmsbron som inte öppnar i rusningstid. Slussningen brukar vara det lilla problemet. Sen har du Danviksbron med samma rusningstidsproblem.

Men längsta tiden för att komma ut på öppnare vatten är från Danviksbron till utanför Saltsjöbaden/Vaxholm innan det blir större ytor att segla på.

Det går mycket fortare att ta sig ut med bil första biten. Det finns goda skäl att det finns stora marinor vid Svinninge/Bullandö/Karlslund. om man vill komma ut en bit i skärgården.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har haft plats på Slagsta. Det tar ca 2 h till Hammarbyslussen.

Vi klarade oss under Liljeholmsbron med en halvmeter marginal men fick vänta på Danviksbron.

Broarna öppnar en gång i timmen men med uppehåll för rusning på vardagar vilket kan vara lite trist om man ska ut efter jobbet på fredagen annars funkar det ok. 

Jag räknar med att sträckan från Liljeholmen till Saltsjön inkl slussning/broöppningsproceduren tar ca 1 timme. Det kan så klart gå snabbare om man har lite tur men sällan längre tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara bra att känna till att den pågående renoveringen av Danvikstullsbron medför vissa begränsningar. Bland annat gäller höjdbegränsning på 11,8 meter sommaren 2026. 

https://www.regionstockholm.se/kollektivtrafik/projekt-inom-kollektivtrafiken/sparvagnlokalbana/saltsjobanan/norra-danviksbron/begransningar-i-danvikskanalen/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte var i Mälaren du är erbjuden båtplats men ifall det är åt det nordvästra hållet så finns också Nockebybron att ta hänsyn till, öppnar 1 ggn/timmen med undantag för rusningstrafiken. Sedan har dom haft en del öppningsproblem med den bron så att dom kanhända bara öppnar för yrkestrafiken vilket hände i aug -25. Lite opålitligt alltså.

Kan också vara bra att veta att Nockebybron och Liljeholmsbron (som då blir nästa bro på väg utåt) inte är samstämmiga, d.v.s att om man håller ca 5 knop så tajmar inte broarna varandra dumt nog. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...