Tobiasmatsson 0 Postad 11 Februari Hej, Har en Yamaha F115 2013 Noterade vid upptagningen i höstas att växelstången(osäker om det är detta?) alternativ någon packning har börjat rosta. Vänligen se bif. bilder. Köpte båten i Maj 2024, så har inte haft båten så länge i min ägo. Är detta något som går att åtgärda relativt enkelt själv eller bör man lämna ifrån sig till båtmek? Är det även något akut som bör åtgärdas innan båten läggs i till våren? Tack på förhand för vägledning i frågan Mvh, Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 12 Februari Rosten du ser är nedre änden av styraxeln (runt vilken motorn svänger). (9) i denna sprängskiss. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/2013/115hp/f115la/bracket-2 Det är nog få motorer som inte har detta problem, även om din kanske är rostigare än de flesta. Tanken är nog att det fett man sprutar in på hösten skall tränga fram och rostskydda i änden av axeln. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 0 Postad 12 Februari 10 timmar sedan skrev guestsson: Rosten du ser är nedre änden av styraxeln (runt vilken motorn svänger). (9) i denna sprängskiss. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/2013/115hp/f115la/bracket-2 Det är nog få motorer som inte har detta problem, även om din kanske är rostigare än de flesta. Tanken är nog att det fett man sprutar in på hösten skall tränga fram och rostskydda i änden av axeln. Stort tack för ditt svar, uppskattas! Kikar man på sprängskissen så ser det ut som att det ska sitta en bussning av något slag (del 12 i sprängskissen). Tänker om det är denna man skymtar på min närbild, som också ser ut att ha fått rostangrepp. Hur nu det är möjligt om den är gjord av gummi. 🤔 Av det lilla man kan se av axeln så ser den lite oljig ut, så började fundera om det är någon o-ring eller packning som inte är tät och därmed släpper igenom olja någonstans. Även att vatten riskerar att tränga in i växelhuset p.g.a. att det inte är tätt. Men om jag förstår dig rätt så går inte denna styraxel in i själva växelhuset och därmed riskerar inte vatten att tränga in. Stämmer? Ska se om jag kan hitta någon fettnippel som trycker ut fett i just detta område, annars får jag helt enkelt försöka skrapa bort ytrosten och sedan smeta på med vattenfast fett med fingret så det kommer runtom axeln. Denna båt har legat på västkusten i 10 år och det kan nog ha en bidragande orsak till extra rostbildning. Ligger numer i Mälaren sedan ett år tillbaka. 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 12 Februari (redigerade) Notera att sprängskissen hör till samma motor som din, men på USA-marknaden. Principerna är desamma, men t.ex. reservdelsnummer kanske inte stämmer. Styraxeln är rörformad. Växelaxeln går i centrum av detta rör. Du ser på bilden är änden av styraxel, den sträcker sig alltså inte ner till växelhuset. BTW så är 12 gjord av plast inte gummi. https://www.ebay.com/itm/135188650856 Redigerad 12 Februari av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 0 Postad 13 Februari Okej tack för info Hittade detta på YouTube, verkar vara lite liknande problem som jag har då, även om annan motor: Aah okej tack, tycker dock denna del(12) inte liknar den som jag ser 🤔 mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser