Tofriis 27 Postad tisdag kl 15:08 Hej Vi funderar på att ta med en gummibåt till Sardinien. Under tiden vi är på plats, max två veckor åt gången, kommer kan vi ha den liggande vid kajen med uppsikt från lägenheten. När vi kommer dit får vi alltså fylla den och när vi åter hem tömma den. Lite info: Vi behöver kunna köra den med upp till fyra personer. Motor blir en elmotor 1,44kW (101 lbs) Batteri litium 1 kWh (möjligen 2 st) Motor och batteri kommer tas in när båten inte används. Båten kommer till största delen köras på floden, men kanske vid lungt väder även till någon närliggande vik längs kusten. Två personer behöver kunna baxa upp/ner västan med båt tre trappor. Frågor: Vad tror ni generellt om vår plan? Hur mycket jobb/tid tar tömning fyllning? Storlek på båt? Typ av durk? Solen är stark där nere, råd om material/tillverkare, pvc/hypalon? Vi inser att det kommer gå långsamt med en så liten motor, men fungerar det? Vi har här hemma haft en lika dan elmotor på en plasteka på ca 4 m, är en gummibåt ungefär lika lättdriven? Tänker på körsträcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 140 Postad onsdag kl 14:19 Det låter som en utmärkt plan. När jag bodde i Italien (2005-2009) hade jag en Suzumar 320 (3,2meter) med aluminiumdurk. Hopfällbar i 2 väskor (durk+båt). Den vägde knappa 50 kg och kunde lyftas upp på bilens reling av mig och min dotter (då 14 år). Johnson 30hk (max för köras utan nautiskt kompetens) vägde 50kg och var möjlig för mig att baxa in och ut ur bilen, på och av båten. Med denna körde vi i floden Adda och i sjöarna i norra Italien, samt i medelhavet. Med 2 pers 30 knop och med 4 pers 25 knop. Åk och titta på en båt som är uppblåst, sätt er 4 stycken in/på den och känn om det är ok. Jag tyckte 3,2m var liten för 4 pers, men det går kanske även med 2,7m. 50 kg båt är tungt, men behövs för 30 hästar. Med 2 hk elvisp kanske man kan ha en lättare båt, typ 30 kg. i 25 knop eldade jag upp 1 liter per sjömil (1850meter). En elmotor i 2-3 knop kommer inte att förbruka mycket. Tänk på att du kan ha strömt vatten. Vår flod kunde vara 2-3 knop ström och här i Öresund är det ofta 1,5 knop. Båten kan ligga max 2 veckor i vattnet, sen växer det en gräsmatta undertill, som bromsar 1 knop för din elmotor. Solen tar också slut på den, men två veckor i taget går säkert bra. Gummibåten är lättdriven i 1-2 knop, men någonstans vid 3-6 knop börjar den göra motstånd mer än en riktig båt. Min Suzumar hade uppblåsbar köl som blev riktigt hård. Då kunde den plana och gå ganska rakt fram. I låga farter vill den inte gärna gå rakt, så man får styra hela tiden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 27 Postad onsdag kl 15:08 Stort tack för utförligt svar, ser på bilden ut ungefär som "vår" ramp vid floden Temo i Bosa på Sardinien 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 140 Postad onsdag kl 17:59 Supernajs - lycka till. Förresten - jag hade min gummibåt på en helt vanlig säckakärra. Då kan man enkelt dra den hit och dit, rent av med cykeln. Det finns även hjul att köpa som man monterar på akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 27 Postad onsdag kl 19:01 Ser bra ut med en enkel vagn, men vår huvudplan är att ha den i vattnet vid kajen nedanför lägenheten och sedan tömma den och ta in den i lägenheten eller möjligen i källaren när vi inte är på plats. Vi får se hur det funkar i praktiken, som alternativ kan vi troligen hyra en plats att ha den utomhus uppblåst på en obebyggd tomt. Vi får, som du föreslog, ta en tur och provsitta i båtar av olika storlek. Lutar nu innan dess åt en båt på ca 3,7 m med uppblåsbar botten och durk. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser