Aqvila 0 Postad 11 Februari Hej Som ni ser på bilden har plasten börjat släppa i akterkant på kölen. Hur fixar jag detta på bästa sätt? Mvh Victor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 11 Februari Nu vill jag varken låta som om jag kan detta eller låta som någon riktigt olyckskorp men i mina ögon ser det inte ut som om "plasten har börjat släppa". Förmodligen har du minimalt med grepp mellan plasten och järn(?)-kölen pga rosten där. Jag skulle, jag är fortfarande inget proffs på detta, börja med att ta bort all lös plast runt kölen och när detta är klart så skulle jag slipa bort all rost på kölen, rostskydda och försöka bygga nytt plastlager runt kölen. Det sistnämnda är inte det svåra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aqvila 0 Postad 11 Februari 2025-02-11 vid 08:27 skrev ChristerN: Nu vill jag varken låta som om jag kan detta eller låta som någon riktigt olyckskorp men i mina ögon ser det inte ut som om "plasten har börjat släppa". Förmodligen har du minimalt med grepp mellan plasten och järn(?)-kölen pga rosten där. Jag skulle, jag är fortfarande inget proffs på detta, börja med att ta bort all lös plast runt kölen och när detta är klart så skulle jag slipa bort all rost på kölen, rostskydda och försöka bygga nytt plastlager runt kölen. Det sistnämnda är inte det svåra. Ja kanske lite felformulerat, menar att den börjat släppa i aktern. Okej så bort med det dåliga slipa rent och ny plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 195 Postad 11 Februari (redigerade) Alltså inplastad köl på båten? Plast som tidigare släppt någonstans, eller skavts sönder och vatten har nått järnkölen. Så börjar det rosta och rosten sprider sig allt mer. Kanske nu t o m runt hela kölen. Hjälper inte att laga synliga skadan. Så kommer frågan, hur är kölen fäst i skrovet? Med genomgående bultar? Så är det på t ex min Cumulus. Kölen är s a s bara målad. Är en tätning mellan skrov och köl. Är tydligen inte liknande på din båt? Måste kölen släppas ned helt? Blästras, primas, målas, tätas mot skrovet, fästas mot skrovet o s v. Och så slutligen plastas in på nytt. Det kanske inte går att släppa kölbultar, utan att de går av... Jag kanske är ute på helt fel vägar.... - Du lär få fler svar. Redigerad 11 Februari av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aqvila 0 Postad 11 Februari 2025-02-11 vid 08:53 skrev Hybro: Alltså inplastad köl på båten? Plast som tidigare släppt någonstans, eller skavts sönder och vatten har nått järnkölen. Så börjar det rosta och rosten sprider sig allt mer. Kanske nu t o m runt hela kölen. Hjälper inte att laga synliga skadan. Så kommer frågan, hur är kölen fäst i skrovet? Med genomgående bultar? Så är det på t ex min Cumulus. Kölen är s a s bar, bara målad. Är en tätning mellan skrov och köl. Är det liknande på din båt? Behöver kölen släppas ned helt? Blästras, primas, målas, tätas mot skrovet, fästas mot skrovet o s v. Och så slutligen plastas in på nytt. Jag kanske är ute på helt fel vägar.... - Du lär få fler svar. Inte kollat nogare än såg det när jag gick förbi båten imorse. Är en Hallberg rassy P28 NR 523 så som du säger någon vet säkert hur det ligger till med det hela Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 195 Postad 11 Februari Min vän Google... Hittade bl a detta: 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 195 Postad 11 Februari (redigerade) Har inte gjort detta, men förstår att om man vill göra det ordentligt, så pallas / hängs båten upp så att kölen går fritt t ex 10 cm och sänker ned så man kommer kommer åt undersidan av kölinfästning i skrovet och kölen i dess helhet. Göra hela programmet med rostskydd och sen inplastning mm av kölen. Ø - Kanske köra en variant, så som original på min Cumulus. Avlägsna all plast på järnkölen upp till plastskrovet, utan att släppa ned kölen. Slipa eller blästra hela kölen. Rostskyddsbehandla. Lägg i Sikaflex i skarven mellan skrov och köl, så långt du kommer åt. Låt torka någon dag. Nu läge att bara måla med grundfärg o s v enligt nedan, inte plasta. Själv har jag kört Tikkurila epoxifärg för över- och undervattens konstruktioner i så många lager som tillverkaren anger i datablad. Behövs för att bli fullständigt vattentät. Lägg sist på färg för skydd mot påväxt. Flera i min båtklubb har under flera år kört med färgen ovan, som är mycket tålig. Grund-och Rostskyddsfärg finns även av samma fabrikat. Redigerad 11 Februari av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 11 Februari 2025-02-11 vid 08:39 skrev Aqvila: Ja kanske lite felformulerat, menar att den börjat släppa i aktern. Okej så bort med det dåliga slipa rent och ny plast. Efter slipningen så krävs det säkert någon form av anti-rostbehandling. Och som @Hybro är inne på så KAN det vara ganska omfattande. (Jag har jagat rost på gamla bilar i min ungdom och man började med något som såg litet ut utifrån men ju mer man slipade desto större område visade sig vara angripet. Därav min farhåga att du kan ha ett större jobb framför dig. ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 195 Postad 11 Februari Ingen risk att järnkölen är bortrostad 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 195 Postad 11 Februari (redigerade) Själv har jag kämpat med Cumulsen i typ 13 år med en mängd blåsor under hela vattenlinjen både på skrov och järnkoll. Kommer sig av att färre ägaren gjorde nån miss vid målning under vattenlinjen på blästrade och spacklade skrovet och köl med nån okänd industrifärg. Nu pratar vi om hundratals blåsor. Fy vilket jobb varje år. Så för fem år när jag gjorde detta återkommande jobb, stod en kompis och fixade sin Comfortina med just Tikkurila under hela vattenlinjen. Slumpade sig att jag skulle lägga på färg som tidigare på små som stora skrapade ytor. Gjorde några större provområden med överbliven Tikkurila som jag fick av kompisen. Ni tror väl inte det är sant. Inte en blåsa eller färgsläpp på mina provytor Kommande höst, rev jag bort alla skador och blåsor under vattenlinjen, tvättade och fick torka till våren. Målade allt under vattenlinjen med nyinköpt Tikkurila. Därefter knappt någon blåsa alls sista säsongerna. Håller till i Vänern så ingen påväxtfärg. Redigerad 11 Februari av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 195 Postad 11 Februari (redigerade) Kanske var lite otydlig. Oavsett vad du tänker göra, så måste all plast bort på den rostiga kölen. Jag tänker att det är lämpligt att försiktigt kapa tunna plastlagret just där skarven finns mellan skrovet och järnkölen. Sen slipa järnkölen helt ren från rost. Annars fäster ingen färg. Efter ordentlig målning att plasta in kölen på nytt verkar för mig vara överkurs. Har inget med hållfasthet i detta fall att göra då original laminat endast är någon mm tjock. Redigerad 11 Februari av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 996 Postad 11 Februari Arbetsgång för att slippa göra om varje år: 1. Bort med hela glasfiberinklädningen (det är garanterat lika illa runt hela kölen). 2. Borsta bort all lös rost (förslagsvis ståltrådskopp på borrmaskin/vinkelslip). Var inte rädd för att vara hårdhänt i skarven mellan köl och skrov så du får in tätningsmedel senare i arbetsgången. 3. Passivisera kvarvarande rost (det är omöjligt att bli av med all rost även om du slipar ner järnytan) med rostskyddsmedel. Järnmönja som bearbetas in i porerna är ett linoljebaserat alternativ. Ett epoxyalternativ är Brunox ( https://www.lindqvist-msk.se/p/27504/brunox-epoxy-400ml/ ) som finns i lite olika förpackningar (googla..). Tikkurila har kanske motsvarande effekt ( @Hybro behandlade främst skrovet - inte kölen). Det finns en uppsjö av olika medel (jag har ingen närmre erfarenhet av skillnaden i effektivitet så där har jag inga råd). Passiviseringen gör att det inte blommar upp ny rost på ett tag. 4. Skydda rostskyddsbehandlingen med t.ex. epoxy. 5. Om det är väldigt gropigt, . spackla o slipa 6. Täta skarven mellan skrov o köl. 7. Bottenmåla med antifoulingfärg eller annat ytskikt om du ligger i insjö eller norr Öregrund. Å som det rekommenderats ovan - skippa glasfiberinklädningen. Kölbultarna kan vara rostangripna i olika stadier. Enligt byggbeskrivningen var de förzinkade så förhoppningsvis kan de ha klarat sig bättre än kölen. För att få svar på deras tillstånd så behöver kölen släppas ner vilket är ett omfattande jobb. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 195 Postad 11 Februari Och provdrar man en rostig kölbult för hårt är det risk att den går av. Då blir det nog att lämna in på varv för att borra ur, gänga nytt hål o s v inifrån, om det är enstaka bultar. Gissningsvis måste maskineriet lyftas åt sidan för att komma åt. Å sen skall allt på plats igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aqvila 0 Postad 1 Mars Hej alla Tack för alla svar ovan. Får se om jag får till att fixa detta korrekt iår. Just nu prio på reverseringsväxeln & propelleraxeln. Låter som man kanske ska låta någon ssandblästra hela botten, finns troligen alla möjliga trevliga typer av färg där för tillfället. Mvh Victor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 195 Postad 3 Mars Senaste numret av Båtliv. Nr 1 2025. Ett flersidigt reportage om just P28. Ritningar mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailor_65 0 Postad 30 Mars Hej. Känner igen problemet. Jag hade en P28 för 20 år sedan med samma problem. Då hade hela platsen släppt. Jag tog bort all plats och slipade kölen ren med rondellslip. Behandlade enligt samma princip som en vanlig järnköl. Därefter lät jag den vara utan inplastning. Visst kan man plasta in den igen, men tror inte att du får den ”rostfri” och då har du samma problem igen. Visst du får underhålla järnkölen, men du ser var du har rost Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 62 Postad 31 Mars 2025-02-11 vid 15:07 skrev Lintott: 3. Passivisera kvarvarande rost (det är omöjligt att bli av med all rost även om du slipar ner järnytan) med rostskyddsmedel. Järnmönja som bearbetas in i porerna är ett linoljebaserat alternativ. Ett epoxyalternativ är Brunox ( https://www.lindqvist-msk.se/p/27504/brunox-epoxy-400ml/ ) som finns i lite olika förpackningar (googla..) Jag letar för tillfället efter rostskydd till min järnköl och kollade upp Brunox. På ett engelskt produktblad (hittad på soll.se) stod dock att den inte passar för att användas under vatten. Någon förklaring om varför gavs inte. Det stod också att den inte passar att användas under tvåkomponentsfärger. Om man ändå ska göra det ska Brunox först slipas bort så bara det som gått in i porerna stannar kvar. Jag valde Otriwols rostskydd istället, som uttryckligen skriver att den passar under vatten, och efter en fråga till dem sa de att det går fint att lägga all typ av epoxi på den. Så nu testar jag den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 62 Postad 31 Mars 2025-03-31 vid 19:30 skrev Stormfocken: efter en fråga till dem Läste igenom och "till dem" blev lite fel - det ska vara till Moory som är försäljare av detta rostskydd. Men svaret verkade seriöst och de var lätta att få tag i. (Tänkte att rätt ska vara rätt, om än kanske petimetrigt.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser