Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Jhd

Detaljerade sjökort kring Bottenviken

Rekommendera Poster

Hej, 

Ny på forumet och nybliven båtägare. 

Vi har sedan i somras köpt en båt som vi gärna använder som en husbil fast på vatten. 

Vi vill gärna åka på utflykter och ta sig in till kobbar, skär och öar efter norr-och Västerbottens kustland och skärgårdar. 

Jag har däremot svårt att hitta bra och detaljerade sjökort för att kunna ta sig in mot en naturhamnar, gästhamn eller liknande. Har ni tips på var jag kan hitta detaljerade sjökort motsvarande Hydrographicas kort som finns i t ex Stockholms skärgård? 

Mvh

Redigerad av Jhd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Seglamera:

Titta gärna på denna hemsida för Bottenviken.

Finns mycket matnyttigt. https://www.bottenviken.se

Du kan också ladda ner den här och skriva ut den https://www.bottenvikensskargard.se/wp-content/uploads/2023/05/webb_bottenvikens_skargard_2023_SVE_final_TG.pdf

Tack. Jag har sett den sidan och pdf:en. Väldigt bra. 

Är väl kanske för mycket nybörjare och att det bara är att prova, men tycker att det ser så härligt ut när man ser bilder och filmer från sthlms skärgård när man båtluffar med egen båt mellan öarna och lägger till mot en klippa i en natuhamn. 

Hoppas kunna göra samma sak i norra Bottenviken 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Jhd:

Tack. Jag har sett den sidan och pdf:en. Väldigt bra. 

Är väl kanske för mycket nybörjare och att det bara är att prova, men tycker att det ser så härligt ut när man ser bilder och filmer från sthlms skärgård när man båtluffar med egen båt mellan öarna och lägger till mot en klippa i en natuhamn. 

Hoppas kunna göra samma sak i norra Bottenviken 😊

Det privata bolaget Hydrographica har ritat många detaljerade sjökort i skala 1:10.000 för fritidsbåtsanvändning i södra Sverige (Sthlm skärgård, Ostkustens skärgård, Blekinge skärgård, Västkusten, Vänern o ytterligare ett antal insjöar). 1999 gav de ut tre liknande sjökort i skala 1:25.000 över delar av Luleå skärgård (Båtleder i Luleå skärgård). Sjökorten har även funnits i de elektroniska sjökorten. Jag vet inte om "papperskorten" fortfarande går att få tag på eller om de fortfarande finns med i de digitala plotterkorten. Denna översikt över Hydrographicaområdena är från 2009.

bild.png.99dd3856d7d557129bce43b935cc3cb3.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-02-11 vid 15:38 skrev Lintott:

Det privata bolaget Hydrographica har ritat många detaljerade sjökort i skala 1:10.000 för fritidsbåtsanvändning i södra Sverige (Sthlm skärgård, Ostkustens skärgård, Blekinge skärgård, Västkusten, Vänern o ytterligare ett antal insjöar). 1999 gav de ut tre liknande sjökort i skala 1:25.000 över delar av Luleå skärgård (Båtleder i Luleå skärgård). Sjökorten har även funnits i de elektroniska sjökorten. Jag vet inte om "papperskorten" fortfarande går att få tag på eller om de fortfarande finns med i de digitala plotterkorten. Denna översikt över Hydrographicaområdena är från 2009.

bild.png.99dd3856d7d557129bce43b935cc3cb3.png

Det ska jag kolla upp 😃

Tack! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...