Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Lokomotiv

Ny skrovbeklädnad och tak - tips mottages!

Rekommendera Poster

Jag har gett mig på ett projekt jag (efter alla trådar här på MG kring ämnet,) fasar för..!

Jag skall ge båten ny skrovbeklädnad och tak.

Då flera här samlat på sig erfarenheter tänkte jag be om råd istället för att uppfinna hjulet på nytt.

Har börjat med att rycka bort den gamla skrovbeklädnaden, det går ganska smidigt.

- 1 - Men limrester och "ludd" som sitter kvar - vad är det smidigaste sättet att ta bort det?

Jag tänkte klä taket med liggunderlag, viktigt med liggunderlag som inte suger vatten. Mest prisvärt vad jag kan hitta verkar vara Biltemas, av EVA material som ej skall suga fukt..? https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/liggunderlag/liggunderlag-180-x-50-x-08-cm-2000034691

Sedan klä taket med textil som har en tunn skumgummi baksida..

- 2 - Tänker jag rätt?

Det befintliga taket har gammal gul skumgummi under.. som i princip smular sönder när man tar i det - ser framför mig att det kommer att bli ett h-vete att ta bort.

- 3 - Någon som har hittat det gyllene sättet att ta bort det på bästa sätt..?

Tacksam för tips, eller annat jag bör tänka på inför mitt projekt!

Bild_1.jpg

Bild_2.jpg

Bild_3.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag håller på med ett liknande projekt i min båt och tyvärr håller jag med om dina fasor. Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel, men så här gör jag:

1. Ta bort gammal lim och skumgummirester. Det som inte gått att ta bort "för hand" har jag slipat bort med excenterslip. Det är ett skitgöra och det smutsar ner men går ändå förhållandevis fort.

2. Den skrovbeklädnad som jag limmat direkt på skrovet har jag limmat med Casco Flex vilket fungerat bra och samtidigt ger ganska mycket tid för justeringar. Jag gjorde ett försök med kontaktlim men det hugger direkt så minsta fel går inte att åtgärda

3. Det absolut svåraste i mitt tycke är att få perfekt passform på bitarna av skrovbeklädnad då en båt är helt befriad från räta vinkar och har de mest konstiga former. Där det har varit möjligt har jag istället gjort en panel i tunn plywood som klätts med skrovbeklädnad med både lim och häftpistol. För mig har denna metod funkat absolut bäst. Panelerna limmas sedan på plats med silikon eller valfritt lim. Några av panelerna kommer jag försöka fästa med "Fastmount" som verkar vara en spännande produkt. Jag har köpt hem lite prover men inte använt dem än så jag kan inte säga hur bra deller dåliga de verkligen är

Då jag inte upplevt båten som vare sig kall eller fuktig har jag, till skillnad från många andra, inte isolerat med liggunderlag eller liknande så där kan jag inte råda.

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I valet av skrovmatta har du själv hittat svaret vad du inte ska välja. "Inte skrovmatta med skumgummibaksida"! Den smular efter några år och går sen inte att få fast igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Lokomotiv:

Jag har gett mig på ett projekt jag (efter alla trådar här på MG kring ämnet,) fasar för..!

Jag skall ge båten ny skrovbeklädnad och tak.

Då flera här samlat på sig erfarenheter tänkte jag be om råd istället för att uppfinna hjulet på nytt.

Har börjat med att rycka bort den gamla skrovbeklädnaden, det går ganska smidigt.

- 1 - Men limrester och "ludd" som sitter kvar - vad är det smidigaste sättet att ta bort det?

Jag tänkte klä taket med liggunderlag, viktigt med liggunderlag som inte suger vatten. Mest prisvärt vad jag kan hitta verkar vara Biltemas, av EVA material som ej skall suga fukt..? https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/liggunderlag/liggunderlag-180-x-50-x-08-cm-2000034691

Sedan klä taket med textil som har en tunn skumgummi baksida..

- 2 - Tänker jag rätt?

Det befintliga taket har gammal gul skumgummi under.. som i princip smular sönder när man tar i det - ser framför mig att det kommer att bli ett h-vete att ta bort.

- 3 - Någon som har hittat det gyllene sättet att ta bort det på bästa sätt..?

Tacksam för tips, eller annat jag bör tänka på inför mitt projekt!

Bild_1.jpg

Bild_2.jpg

Bild_3.jpg

Välkommen till klubben när det gäller detta jobb!

Har i stort sett kämpat varje helg sedan november.

Jag bifogar lite jobb som vi har gjort i midcabinen och mastercabinen.

Ger även lite tips:

Vi testade mycket kemikalier och kom fram till Biltemas färgborttagningsmedel i gel tog bort limmet samt det gamla skummet bäst. Pensla på rikligt, låt verka en stund och ta bort med papper. Sen måste man acetontvätta noga efteråt, blir en oljig hinna av gelen. 

Precis som du har vi använt Biltemas liggunderlag, samma material som båttillbehörsfirmorna säljer (EVA Skum).

Sen har vi lagt på skrovbeklädnad offwhite från Hjertmans (är väldigt följsam). 

Casco flex som lim.

Nya takskivor med samma skrovbeklädnad.

Mallar gjorde jag nya av A4 papper som jag tejpade ihop (bra med 4 händer) och sattes upp.

Tänk bara på att du måste ha varmt när du limmar, annars torkar inte limmet.

Har massor med bilder, men är för tunga här (märkligt enligt mig).

Finns mer att se på Facebook och Instagram om intresset finns, bara skicka ett PM.

IMG_20250210_204613.jpg

IMG_20250210_204608.jpg

IMG_20250210_204559.jpg

IMG_20250210_204553.jpg

IMG_20250210_204550.jpg

IMG_20250210_204546.jpg

IMG_20250210_204542.jpg

IMG_20250210_204539.jpg

IMG_20250210_204536.jpg

IMG_20250210_204533.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...