Salkwik 0 Postad 9 Februari Hej, Är det någon som vet vad denna bult/mutter är till för? Kan man fylla på olja där? Om ja, vilken typ av olja? Tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 552 Postad 9 Februari Det ser ju onekligen ut som en mutter för oljepåfyllnad. Vilken olja vet jag inte (heller). Gissar (igen) att du kan använda denna . Glöm inte att lufta systemet också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salkwik 0 Postad 12 Februari Det stämmer, samt för att lufta enligt ny undersökning Är det någon som vet hur man vet hur mycket olja man ska fylla på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 12 Februari Om det är en hydraulstyrning så luftar du i andra änden, systemet skall vara fullt. En tratt eller plastflaska utan botten vid påfyllningen. En man eller kvinna fyller på och en luftar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 552 Postad 12 Februari (redigerade) 47 minuter sedan skrev Jorgen01: Om det är en hydraulstyrning så luftar du i andra änden, systemet skall vara fullt. En tratt eller plastflaska utan botten vid påfyllningen. En man eller kvinna fyller på och en luftar. Sen brukar man behöva snurra sakta på ratten, först åt ena hållet och sen åt andra under luftningen. Redigerad 12 Februari av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 12 Februari 1 timme sedan skrev ChristerN: Sen brukar man behöva snurra sakta på ratten, först åt ena hållet och sen åt andra under luftningen. Jag tänkte lägga till detta, men väntade på att frågeställaren skulle ställa denna fråga. (Utanför ämnet men själv fick jag i min gröna ungdom hjälp av en gammal Mustangpilot ifrån kriget som inte var rädd att få olja på fingrarna som lärde mig hur man luftar.) Jag ber om ursäkt för att jag inte fullföljde svaret i första inlägget.😀😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salkwik 0 Postad tisdag kl 23:06 2025-02-12 vid 17:32 skrev Jorgen01: Om det är en hydraulstyrning så luftar du i andra änden, systemet skall vara fullt. En tratt eller plastflaska utan botten vid påfyllningen. En man eller kvinna fyller på och en luftar. Strålande, tack! Vad menas med lufta från andra änden? Ska det finnas någon liknande skruv/ventil där som man ska lossa? Helt eller delvis? Hur vet man när systemet är fullt? Bifogar ett par bilder till - fyller man olja så det är synligt, strax under kanten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salkwik 0 Postad tisdag kl 23:07 Just nu skrev Salkwik: Strålande, tack! Vad menas med lufta från andra änden? Ska det finnas någon liknande skruv/ventil där som man ska lossa? Helt eller delvis? Hur vet man när systemet är fullt? Bifogar ett par bilder till - fyller man olja så det är synligt, strax under kanten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salkwik 0 Postad tisdag kl 23:08 Just nu skrev Salkwik: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad onsdag kl 06:25 Det sitter två luftningsnipplar vid slanganslutningarna vid motor (roder). Öppna och stäng alltefter som du vrider på ratten. När det inte kommer några fler bubblor stänger du för gott. Jag säger som skidåkaren sa, det är inte lätt att förklara för de som inte begrip.😀😀😀😉😉😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad fredag kl 14:30 jag luftade min styrning själv..gick väldigt bra. här är en video som jag hittade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser