persikan 0 Postad söndag kl 16:01 Hej gänget! En fråga gällande larm. Jag har ett North Tracker Machine connect larm i min båt som jag vill ha en nivåvakt kopplad till (ej länspump) så att om den tar in vatten så meddelas jag när flottören aktiveras/flyter upp. De rekommenderade en elektromagnetisk nivåvakt med inbyggd flottör - Seaflo. För att koppla in den säger bruksanvisningen från larmet att jag skall koppla nivåvakten via ett relä, som jag tolkar det ska vakten kopplas till stift 30 och larmet till stift 85. Men på Biltemas bruksanvisning för reläet, ett enkelrelä med säkring 30A, så ska den kopplas till stift 85 (styrning plus) samt 86 (styrning minus) och MATNING för reläet på stift 30 till batteriet. Utgående är stift 87. Jag hade kopplat nivåvaktens bruna kabel till 85, svart till 86 samt matning från batteriet till stift 30 och utgående till larmet på stift 87, men det verkar ju helt fel enligt manualen? Se bifogade bilder, hur ska jag koppla egentligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad söndag kl 17:37 1 timme sedan skrev persikan: För att koppla in den säger bruksanvisningen från larmet att jag skall koppla nivåvakten via ett relä Ett relä används när strömmen som skall styras överstiger den ström man kan belasta kontakterna med. Det är t ex vanligt om det är länspump som skall starta som funktion av nivåvakten. Utan att ha sett bruksanvisningen skulle jag misstänka att inkopplingen du kopierar gäller att få larm från en nivåvakt som också styr en länspump (?). Men du skall ju "bara" ha nivåvakten för att ge ett larm. För att aktivera larmets digitala ingångar behövs inte många mA, så varför komplicera till det hela med ett relä ? Varför skall du ha det ? Det borde räcka med att lägga nivåvakten (NO, Normalt Öppen) mellan +12V och en av de digitala larmingångarna. Sedan finns många andra varianter av nivåbrytare/flottörbrytare, i synnerhet om man inte bara fokuserar på Båtbutikens urval. T ex dessa modeller, som ofta passar ännu bättre om utrymmet är trångt/smalt (kölsvin t ex):https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/strombrytare-for-elektronik/nivabrytare/nivastrombrytare-no-p36036 Eller denna: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
persikan 0 Postad söndag kl 17:48 6 minuter sedan skrev IngemarE: Ett relä används när strömmen som skall styras överstiger den ström man kan belasta kontakterna med. Det är t ex vanligt om det är länspump som skall starta som funktion av nivåvakten. Utan att ha sett bruksanvisningen skulle jag misstänka att inkopplingen du kopierar gäller att få larm från en nivåvakt som också styr en länspump (?). Men du skall ju "bara" ha nivåvakten för att ge ett larm. För att aktivera larmets digitala ingångar behövs inte många mA, så varför komplicera till det hela med ett relä ? Varför skall du ha det ? Det borde räcka med att lägga nivåvakten (NO, Normalt Öppen) mellan +12V och en av de digitala larmingångarna. Sedan finns många andra varianter av nivåbrytare/flottörbrytare, i synnerhet om man inte bara fokuserar på Båtbutikens urval. T ex dessa modeller, som ofta passar ännu bättre om utrymmet är trångt/smalt (kölsvin t ex):https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/strombrytare-for-elektronik/nivabrytare/nivastrombrytare-no-p36036 Eller denna: Tack! Anledningen till ett relä och den nivåvakten är för att personen som sålde larmet skrev att man kan använda den nivåvakten, han visste inget om inkopplingen dock men det står i manualen att jag skall ha ett relä så då köpte jag ett för jag trodde att jag var tvungen. Det står ju beskrivet där som du säger nivåvakt OCH länspump. Så jag kan ansluta brun från nivåvakt direkt ihop med larmets digitala ingång (DIN2) skulle du säga? Eller vit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad söndag kl 19:02 Oj vad komplicerad ett så här till synes enkelt problem kan bli 🙂 Om vi börjar med nivåvakten, så har den med all säkerhet ett inbyggt relä. Anledningen är att den skall kunna driva en länspump utan att behöva ett externt relä, den klarar ju 25A. Detta behövs inte för din tillämpning. Det du behöver är en slutande eller brytande kontakt. Bättre då med den variant @IngemarE föreslagit. Skulle du inte hitta något lämpligt så har RS Component ett stort utbud nivåvakter. Larmet ger larm både vid slutning och brytning, vilket kan bli lite jobbigt om det inte går att arrangera så att larmet inte triggas gång på gång när båten rör sig. Kollade i manualen till larmet, som är allt annat än begriplig. Den ena sidan av den slutande alt, brytande nivåkontakten skall kopplas till DIN2 eller DIN3. Den andras sidan till "strömförsörjning". Om "strömförsörjning" avser plus eller minus framgår inte, men det borde inte vara några problem att testa vilket som gäller, eller kontakta tillverkaren och fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser