Ruskpricken 217 Postad 8 Februari Hei! Har en gammal bensinvärmare från en Folkabuss, ni vet från tiden när man hade ett hopprep i handsfacket som värmare. Törs man montera den i båten? Den gav ju ett sjuhåsickes med värme. Klart att skrosten måste isoleras osv, samt jag måste ha en dunk bensin med förståss. Men ändå? Den har aldrig krånglat. Törs man? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 8 Februari Jag gillar att leva, så jag säger nej. ”Gammal bensinvärmare” i ett slutet utrymme som en båt låter som en dödsfälla, en potentiell bomb. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 11 Postad 8 Februari Njäe. Blir inte bra. För hög risk för bensingaser med explosionsartad brand som följd. Om jag inte får ordning på min fotogen-wallas nu i vår så blir det en kina-dieselvärmare istället. Finns massor att välja på, i olika prisklasser som är rimliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 8 Februari 1 timme sedan skrev Till_havs: blir det en kina-dieselvärmare istället. Kina verkar alla vilja stötta även om de inte vill oss någit gott! 😱 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 8 Februari 33 minuter sedan skrev Mackey: Kina verkar alla vilja stötta även om de inte vill oss någit gott! 😱 Så gott som all elektronik är helt eller delvis från Kina, vilket man vill eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 8 Februari 4 minuter sedan skrev Peter_K: Så gott som all elektronik är helt eller delvis från Kina, vilket man vill eller inte. Fast om man anstränger sig kan man komma undan med bra elektronik från tex. Taiwan. Det går att slippa Kina-produkter om man vill, men det är lite jobb med det och det kostar mera. Om man inte bryr sig om vad Kina ägnar sig åt behöver man ju inte anstränga sig och det är naturligtvie mycket emklare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 8 Februari 11 minuter sedan skrev Mackey: Fast om man anstränger sig kan man komma undan med bra elektronik från tex. Taiwan. Den innehåller nästan helt säkert komponenter som kommer från Kina. 12 minuter sedan skrev Mackey: Det går att slippa Kina-produkter om man vill, men det är lite jobb med det och det kostar mera. Låter som ett heltidsjobb att bena ut samansatta elektroniska prylars delar och dess ursprung, den dagen det finns en märkning typ ”rättvisemärkt” kommer jag handla efter det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 217 Postad 8 Februari Jaha, avrådd. Men jag har en från en saab99 å den värmde vattnet. Så jag skulle kunna koppla in vattenburet, har ju radiatorer liggandes. Det var inte farligare att ha den i bilen än i båten kan tänkas, fast klart, bilen kunde jag stanna å kliva ur. Lite svårare med båten. Om det blir slangläckage på dieselvärmaren till en "hederlig" Wallas å det tar eld, äre mindre farligt mån tro? En droppe diesel på het avgasrör så äre Boom- ajöss- bada... Of topic: På tal om trevliga länder, köpte nyckel till "nya" bilen från Trumplandet men den var trots det gjord i Kina. Samma för att programmera den via OBDII, kinagrej den med...å Amazon, om dem tycker jag inte heller.... å int va Ebay bättre heller. Fast krångligast var att köpa ett littet laddningsbart knappcellsbatteri från Polen. Trots EU. Vart är vi på väg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 454 Postad 8 Februari 6 minuter sedan skrev Ruskpricken: Jaha, avrådd. Men jag har en från en saab99 å den värmde vattnet. Så jag skulle kunna koppla in vattenburet, har ju radiatorer liggandes. Det var inte farligare att ha den i bilen än i båten kan tänkas, fast klart, bilen kunde jag stanna å kliva ur. Lite svårare med båten. Om det blir slangläckage på dieselvärmaren till en "hederlig" Wallas å det tar eld, äre mindre farligt mån tro? En droppe diesel på het avgasrör så äre Boom- ajöss- bada... Of topic: På tal om trevliga länder, köpte nyckel till "nya" bilen från Trumplandet men den var trots det gjord i Kina. Samma för att programmera den via OBDII, kinagrej den med...å Amazon, om dem tycker jag inte heller.... å int va Ebay bättre heller. Fast krångligast var att köpa ett littet laddningsbart knappcellsbatteri från Polen. Trots EU. Vart är vi på väg? Hur du än vrider och vänder på det så antänds bensin lättare ( i alla fall i min värld, kanske har fel i min kunskaps bank🤔) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 8 Februari 23 minuter sedan skrev Ruskpricken: Det var inte farligare att ha den i bilen än i båten kan tänkas, fast klart, bilen kunde jag stanna å kliva ur. Lite svårare med båten. Den stora skillnaden som jag ser det med en bensinvärmare i båt kontra i bil är att båten utgör en perfekt skål för antändliga gaser. I bilen ”rinner” dessa gaser bara ut på vägen. I båten ”tjabong”! 3 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 11 Postad 8 Februari 2 timmar sedan skrev Mackey: Kina verkar alla vilja stötta även om de inte vill oss någit gott! 😱 Jag är troligen den på forumet som avskyr Kina allra mest. Jag skulle helst inte köpa en enda molekyl därifrån. Men jag måste samtidigt vara realist och rätta mun efter matsäcken. Och plånboken säger att jag jag tyvärr inte kan köpa en europeisk värmare för 20-25 tusen kronor. Som förmodligen även den innehåller en hel del Kinakomponenter, pga besparingsskäl. Men en billig Kinavärmare till min gamla, lågvärda båt går an. Det är tråkigt att det blivit på det här sättet men principfastheten har tyvärr sina gränser.... 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 816 Postad 9 Februari Kan upplysa samtliga, all tillbehör på våra båt butiker är från samma fabriker i Kina. Bråkade med Seasea om deras egna märke (en peke som svetsfogar släppte), görs i samma fabrik som Båt system peke och Biltemas. Skillnaden är namnet och priset. Fick såklart en ny som är förstärkt med riktiga svenska svetsar nu. Gällande värmaren som TS frågade om, TNT, dynamit, Metanol ect, allt är farligt om man handskas med det fel. Bensin motorer finns fortfarande i slutna motorrum i båtar, men har ingen öppen låga. Övrig information, har faktiskt lagat en Webasto med delar från en Vevor (Kina värmare). Är en kopia på hårdvaran, men Webasto har bättre mjukvara med panel som alla förstår. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 217 Postad 11 Februari En luftvärmaree ger värme snabbt til skillnad från vattenburet. Så om någon har en diesel Webasto i inte alltför dåligt skick kan det vara av intresse. Installerar jag mina vatten-element så kan jag koppla dem till motorkylningen också, kan vara en fördel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 214 Postad 11 Februari 2025-02-08 vid 23:33 skrev Till_havs: Jag är troligen den på forumet som avskyr Kina allra mest. Jag skulle helst inte köpa en enda molekyl därifrån. Men jag måste samtidigt vara realist och rätta mun efter matsäcken. Och plånboken säger att jag jag tyvärr inte kan köpa en europeisk värmare för 20-25 tusen kronor. Som förmodligen även den innehåller en hel del Kinakomponenter, pga besparingsskäl. Men en billig Kinavärmare till min gamla, lågvärda båt går an. Det är tråkigt att det blivit på det här sättet men principfastheten har tyvärr sina gränser.... Det går ju att hitta renoverade Webasto och Eberspächer på t.ex Ebay som alternativ till en ny kinavärmare. Det fanns bl.a en Ukrainsk verkstad som hade ett gäng ute till försäljning komplett med tidur/ panel ganske nyligen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 15 Februari 2025-02-08 vid 18:57 skrev Ruskpricken: Hei! Har en gammal bensinvärmare från en Folkabuss, ni vet från tiden när man hade ett hopprep i handsfacket som värmare. Törs man montera den i båten? Den gav ju ett sjuhåsickes med värme. Klart att skrosten måste isoleras osv, samt jag måste ha en dunk bensin med förståss. Men ändå? Den har aldrig krånglat. Törs man? Inte i båten! om det är en Eberspächer BN 4 för 12 volt så vill jag ha den! Om du vill ha hjälp att serva den, så finns det minst en Facebookgrupp om gamla ebrar. ”Volkswagen Eberspächer” är en av dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 720 Postad lördag kl 19:19 Jag skulle inte joxa med en så gammal bensinvärmare i båten. Hade en sån (BN4) i min 1971'a folkabuss på nittiotalet. En kall vinterdag på en längre resa slutade den värma. Jag stängde av den och försökte härda ut med bussens vanliga värme. Det gick sådär, folkabussens originalvärme är inte riktigt tillräckligt när det är -25 grader. Efter ett tag försökte jag starta värmaren igen. Inget hände på en stund men efter ett tag väcktes jag ur min frusna landsvägskoma av en jävla smäll! I backspegeln såg jag en halvmeterlång låga slå ut ur värmarens avgasrör. Några gubbar som jobbade vid en grävmaskin en bra bit bort vände sig om för att se vad som small. Jag stannade vid en busshållplats (pun intended) för att ta ur säkringen till värmaren. Senare efter lite rengöring och fix fick jag den att fungera igen men förtroendet för den var nog borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad lördag kl 19:29 Ett helt annat tips är att lägga båten åt nord-nordost, för det är rätt perfekta 22,5 grader. 🙂 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 217 Postad lördag kl 20:30 Peter.... helt rätt. Jag har försökt. Problemet var att få in de graderna under däck! Har inte lyckats. Kanske ett geografiskt fel. Om jag skulle prova på 22,5 graders latitud? Georg_Ohm. Vet ej modellen. Skall ta en titt. Är det rätt sort så hör jag av mig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad lördag kl 21:18 1 timme sedan skrev Peter_K: Ett helt annat tips är att lägga båten åt nord-nordost, för det är rätt perfekta 22,5 grader. 🙂 Förtöj i en bryggvinkel, där kan det vara omkring 90°. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad lördag kl 21:20 48 minuter sedan skrev Ruskpricken: Peter.... helt rätt. Jag har försökt. Problemet var att få in de graderna under däck! Har inte lyckats. Kanske ett geografiskt fel. Om jag skulle prova på 22,5 graders latitud? Georg_Ohm. Vet ej modellen. Skall ta en titt. Är det rätt sort så hör jag av mig. Vad bra! Jag har inte felsökt min ännu då den varesig har bränsle- eller elförsörjning, men det är alltid bra med en i reserv, förvisso saknar jag dess bränslepump, men dessa brukar ju vara havererade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser