Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
mikaojje

Victron laddare beter sig underligt.

Rekommendera Poster

Hej

Kanske blir något rörigt men hoppas att ni förstår. 

Satte i en ny laddare i båten, en victron 15ah IP65 i båten för att den gamla CTEKen började krångla. (Startar men gav ingen laddning)

Den nya laddaren startar sen hoppar den mellan bulk/absortionsläge var 3dje sekund precis som i nedan länk på Victrons forum. 

https://community.victronenergy.com/t/smart-ip65-charger-15a-12v-not-charging-switching-between-bulk-and-abs-after-firmware-update/13672/13

Jag reklamerade laddaren och fick en ny, den gör nu exakt samma sak. Men..

Testade laddaren i en annan kopplingslåda i hamnen och då fungerar den. (även testat hemma där den fungerar)

Vilket får mig att tro att det är något knas med elen i hamnen. 

Testade driva en värmefläkt om 1800 watt i det förmodade krånglande eluttaget i hamnen och då fungerar det fint. 

Kan de vara så att det är spänningsfall i hamnens uttag vilket får batteriladdaren bete sig konstigt men samtidigt kan driva värmefläkten? 

Kan ju möjligen vara så att CTEKen krånglar pga uttaget och att jag kanske bytt laddare i onödan. 

Verkar tyvärr som att många haft problem med victrons laddare hoppas fram och tillbaka mellan bulk/absortion.

Har jag köpt en känslig laddare som kommer krångla i diverse gästhamnar? 

Har bett Grefab undersöka uttagen, men vet inte riktigt vad det skulle kunna vara för fel på uttaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker, helt amatörmässigt, att det inte verkar troligt att felet ligger i uttagen i hamnen. Läser i länken på Victron-forumet att de laddare som hoppar är felaktiga och ska bytas ut. Kanske har du bara haft en väldig otur och fått en ersättningsladdare som också är trasig? Iaf tråkigt att det är så dålig kvalitet på vissa av Victrons laddare men ändå bra att du bytte ut CTEK. Dessa har en massa "hyss" för sig som inte är bra för batterierna. Själv har jag inte haft några problem med min 50 A 1+1 Victron-laddare - än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev ChristerN:

Tycker, helt amatörmässigt, att det inte verkar troligt att felet ligger i uttagen i hamnen. Läser i länken på Victron-forumet att de laddare som hoppar är felaktiga och ska bytas ut. Kanske har du bara haft en väldig otur och fått en ersättningsladdare som också är trasig? Iaf tråkigt att det är så dålig kvalitet på vissa av Victrons laddare men ändå bra att du bytte ut CTEK. Dessa har en massa "hyss" för sig som inte är bra för batterierna. Själv har jag inte haft några problem med min 50 A 1+1 Victron-laddare - än.

Blir så konfunderad bara, Victron laddaren funkar i andra uttag, blev så irriterad så jag tog ur batteriet och släpade runt bland olika uttag.. 

Tyvärr stödjer in victronladdaren temperatursensor via deras smarta nätverk, vilket också stör mig. 

Har heller ingen möjlighet att sätta laddaren nära batterierna. (upptäckte i efterhand)

Men ovan borde bara vara ett problem när det är kallt ute och varmt i motorrummet vilket inte sker speciellt ofta. Kanske borde sänka temperatur-justeringen just på grund av detta och ladda med en lägre spänning när det är kallt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår frustrationen!

Kan du ha något glapp i en kabel för inkommande AC, vilket skulle kunna förklara en del konstigheter, och när du testar laddaren mot batteriet i andra uttag så använder du en annan sladd alternativt bara laddarens egna sladd?

Att börja labba med temperaturjusteringen nu känns bara som att införa andra möjliga felkällor så det skulle jag inte gå på än.

Generellt ska laddspänningen vara något högre vid lägre temperaturer.

En annan sak att prova är att ställa laddaren i Power Supply-läge. Då borde ev problem med hoppen mellan olika steg elimineras tycker jag utan att veta. (PS funkar väldigt bra att ladda batterier om man har rätt spänning inställd.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Förstår frustrationen!

Kan du ha något glapp i en kabel för inkommande AC, vilket skulle kunna förklara en del konstigheter, och när du testar laddaren mot batteriet i andra uttag så använder du en annan sladd alternativt bara laddarens egna sladd?

Att börja labba med temperaturjusteringen nu känns bara som att införa andra möjliga felkällor så det skulle jag inte gå på än.

Generellt ska laddspänningen vara något högre vid lägre temperaturer.

En annan sak att prova är att ställa laddaren i Power Supply-läge. Då borde ev problem med hoppen mellan olika steg elimineras tycker jag utan att veta. (PS funkar väldigt bra att ladda batterier om man har rätt spänning inställd.)

Testade laddaren direkt i det "felande" uttaget med samma problematik för att utesluta allt annat. 

Gick 3 gånger mellan 2 uttag och får bara problem på det ena. 

Laddaren får problem på de felande uttaget, de va samma med CTEKen ger ström & spänning initialt sen blinkar alla lampor okontrollerat och levererar 0 till batteriet. 

Ska testa CTEKen igen hemma och ser hur den beter sig..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...