Gäst Helena Postad 18 Augusti , 2005 Hej Alla! Nu har jag och min sambo köpt båt efter mycket tittande, provande och prutande.. Vi valde att köpa en ny Höga Rodd 435 inkl en ny Tohatsu 40h 2-takt (powertrim,tilt mm). Priset blev 70 000 inkl en ny TK-trailer 80km/h och ekolod. Ny börjar vi få ångest om vi verkligen gjorde rätt!! Båten skall användas till 80% fiske i mälaren 20% vattenskidåkning och nöje. Vet att båten kanske kan tyckas lite liten för vattenskidåkning men det går alldeles utmärkt (Har prövat med en 30h 2-takt). Båten gör ca 35 knop enligt säljaren. Gjorde vi rätt??? Kommentera gjärna! Extra roligt om ni som redan har en HR 435 kan ge lite kommentarer om ni är nöjda med era båtar! Tacksam för svar! Mvh Helena Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 18 Augusti , 2005 Hej. Ser att du inte fått svar så jag hoppar in. Vet inte om priset ni betalade är rätt. verkar vara i rätt storleksordning dock. Titta istället på om båten ni köpt fyller era behov. Går det att dra upp de personer ni tänkte köra på vattenskidor? Är motorn tillräckligt stark? När ni är ute och fiskar, hur många är ni då? Räcker båten till, dvs går den upp i planing och tar vågorna som ni vanligtvis möter på ett bra sätt? Känns den stabil nog? Allt det här kan bara ni svara på. Generellt kan sägas att HR blivit bättre i kvaliteten på senare år (har jag hört). Tohatsu är ingen dålig motor sägs det utan att jag själv ägt någon. Min egen filosofi är att inte ångra något om man inte är helt övertygad om att det var fel. Gilla läget eller gör något åt det. Kör lugnt och ha det skönt /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Augusti , 2005 Hej, En sak är klokt och det är att börja lite försiktigt som Ni gjort och inte fläska på med en stor båt och motor direkt. Dels blir det mycket pengar på en gång dels kan det ju hända att man tröttnar på båtlivet ganska snart (innan man provat vet man ju inte riktigt) och ev försäljning behöver inte bli så kännbar då. De flesta båtar sjunker i värde men inte i närheten av hur bilar sjunker i värde. Höga Rodd ansågs i ett test i Båtnytt nr 3 2004 (dock HR 465) som testets lågprisbåt. Där klagade de på att båten inte hade samma finish på plastarbetena som de övriga båtarna, på flera ställen invändigt saknades topcoat och stora springor var tätade med Sikaflex. De frågasatte även CE godkännandet då brandsläckare saknades, akterräcken likaså, batteri som inte stod säkert, sladdar som hängde lösa och allt för enkel självlänsanordning med plastventil. Vid backning for vattnet in bakvägen och ut på durken. Inpektionslucka till kölsvinet saknades. I övrigt var båten fin och bra sjöegenskaper. Hoppas Er HR 435 inte har de brister som uppdagades på HR 465 i det testet. I bland finns det orsaker till att en båt är lite billigare än andra fabrikat, men jag hoppas Er båt inte har de brister som det exemplaret av HR (465) som var med i testen. Motorn är säkert bra, dock en 2-takt med förgasare som tyvärr är lite av miljöbovar. Men de är ju betydligt billigare än 2-takt med direktinsprutning eller 4-takt, och de ger bra effekt samt är lättmeckade. Ev kan motorn sjunka lite i värde 2006 när nya 2-takt med förgasare inte får säljas längre då de inte uppfyller miljökraven som då kommer att gälla. Man får förstås fortsätta att använda sin befintliga motor ändå. Trailern är väl en s k EU trailer antar jag, TK Trailer gör såvitt jag vet bra trailers. Det enda jag funderar på är hur Eran HR 435 går i lite sjö när vågorna blir lite större. Har Ni provat det? Det är generellt en nackdel med mindre båtar att man i regel får hålla sig i land när det blåser en del på sjön. Men det antar jag ni räknat med. Jag tycker att Ni gjorde rätt såtillvida att Ni börjar lite försiktigt med en mindre båt. Ny båt och motor är alltid tryggt (mindre risk för krångel och garanti har Ni ju i några år nu). Lycka till med Er nya båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Helena Postad 18 Augusti , 2005 Tja storleken borde vara rätt för insjöfiske vattensport. Har ingen vana alls av små motorbåtar. Förra båten var en Nimbus 380 Carisma så det blir ju lite skillnad... Men som ni säger så är det inte så mycket pengar så man får väl sälja och köpa annat om det inte skulle passa. Ingen annan här inne som har denna båt och kan säga något om den? Tack för svaren! Mvh Helena Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 18 Augusti , 2005 Hej Helena! Bra val :-) Som du ser har jag själv en HR455S från 98. Ett riktigt kvalitetsbygge som dessutom går grymt bra i Vänernsjön. Mig veterligen har man inte dragit ned på kvaliteten på HR-båtarna så du kan nog känna dig trygg med erat köp :-nojd 35 knop är säkert korrekt, eftersom jag mätt min med GPS till 30 knop, och då har jag en något större modell, och dessutom en tyngre motor! Jag har dessutom hört att 435:an ska var deras storsäljare idag, så den lär väl vara hyfsat bra prisad. Köpte ni båten hos Skoter Anders utanför Eskilstuna ... tycker jag känner igen kombinationen på prylarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Helena Postad 18 Augusti , 2005 Hej Jo jag känner att detta kommer att bli bra. Kollade upp skoter anders och han verkar också ha mycket bra priser! Mvh Helena Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 19 Augusti , 2005 Jag tror att man aldrig behöver ångra ett båtköp om det motsvarar de kriterierna man har satt upp och inga oförutsedda saker dyker upp som man inte förutsåg innan köpet. Är lite undrande dock varför ni frågar. Känns det inte bra i magen eller vad är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 19 Augusti , 2005 Jag har fuskvarianten dvs 430 S som egentligen är en stor röddbåt med stypulpet. Det enda jag har problem med är att jag har lite för stor motor (20Hk-2 takt). Båten balanserar på kölen, (men det problemet får nog inte Du )när man kör fullfart annars kan jag bara gratulera till ett bra val (lite partisk där...) Jag kommer dock att så snart det är möjligt byta till 4-takt eller hänga på en elmotor. Det låter helt enkelt för mycket när man kör långsamt och motorn tenderar till att hacka eller sota igen efter en låmgs stunds körning i 3-5 knop. Båten är stabil i sidled, ungarna kan stå upp uatn att man känner sig orolig. Som fiske båt är den hur bra som helst, har skruvat ditt spöhållare vid förarplatsen så att jag kan sätta i spöt och hjälpa barnen som är med osv. Jag antar att Ni precis som jag ganska snart kommer att fundera på om jag vi hade en lite större båt så skulle vi kunna ha det där och det där.. Ett bra första köp är tyvärr beroendeframkallande. Vore kul att veta hur Ni upplever båten efter ett par turer. Jag sneglar på nästa båt..... Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lada 0 Postad 19 April , 2006 Jag har efter mycket velande hit och dit i princip beställt en HR435 med Tohatsu 40hk 66000 EU trailer. Återkommer när vi testat båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 19 April , 2006 Var köpte Du den?? //Calle (HR 410 Sport med 25 Hk 4-takt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lada 0 Postad 20 April , 2006 Inte klart än. men ska till E-tuna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 20 April , 2006 Det var nog den mest knepiga fråga jag sett på forumet....hur ska vi på forumet kunna tala om det för er? Ni verkar nöjda med båten och den verkar fylla era behov så varför ska då man ha ångest? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser