Gå till innehåll
onsdag 30 april 2025
Skeppskatten1

Förstagsfäste comfort 30

Rekommendera Poster

Vilken tjocklek på rostfri plåt rekommenderas på undersidan ,nu har jag tagit bort stålplåtar som var väldigt rostiga 

20250201_115448.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

Vilken tjocklek på rostfri plåt rekommenderas på undersidan ,nu har jag tagit bort stålplåtar som var väldigt rostiga 

20250201_115448.jpg

Lika tjock som plåten på ovansidan och så stor du får plats med. Om det är väldigt ojämnt så försök fylla upp så belastningen blir så jämn som möjligt. Å så ett lager tätningsmassa. Det blir stora krafter i ett förstag när du kryssar o det slår lite i sjön. Mastbrott är inte kul.

Vantinfästningen på bilderna nedan hade för liten platta under däck och drogs upp genom däcket på en kryssbog i skvalpig sjö. Problemet var känt och det hade gått ut rekommendation att förstärka infästningen vilket gjorts som standard på senare årsmodeller av båtmodellen. Det syns även att plåten under däck var underdimensionerad och hade deformerats.

20240810_101038.thumb.jpg.a95a9621e3c1560a01a9bb868f877125.jpg

20240810_095618.thumb.jpg.a7ecff559f35acf8612b7f604061a482.jpg

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Utefter det röda strecket finns sprickor synliga. Alltså har det varit fråga om mycket stora krafter, tror jag.

Detta bör man nog lägga lite tid på. Slipa ur gelcoat och täta. Vatten som kommer in kan ju frysa och spränga sönder laminatet.

Kanske är hållfastheten i laminatet redan försvagad.

- Jag skulle nog montera en större rostfri plåt enligt blå linje på undersidan, med hål för skruvarna. Ju tjockare dess bättre, kanske minst 6 mm, med påsvetsade strävor på tvärs inunder.

Tror nog att en liten plåt på undersidan i storlek med den som visas på bilden inte tillför mycket i hållfasthet.

Nu ser det ut som om hela rasket är på väg flyga till väders.

Detta är vad jag tror. Givetvis kan jag ha fel .

IMG_20250205_194419.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utefter det röda strecket finns sprickor synliga. Alltså har det varit fråga om mycket stora krafter, tror jag.

Detta bör man nog lägga lite tid på. Slipa ur gelcoat och täta. Vatten som kommer in kan ju frysa och spränga sönder laminatet.

Kanske är hållfastheten i laminatet redan försvagad.

- Jag skulle nog montera en större rostfri plåt enligt blå linje på undersidan, med hål för skruvarna. Ju tjockare dess bättre, kanske minst 6 mm, med påsvetsade strävor på tvärs inunder.

Tror nog att en liten plåt på undersidan i storlek med den som visas på bilden inte tillför mycket i hållfasthet.

Detta är vad jag tror. Givetvis kan jag ha fel .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och rostig plåt inunder... Märkligt.

Oavsett ska den plåten vara av rostfritt material. Nån har fuskat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du borde försöka få ner lasterna från däck till skrovet. Går det att montera ett fäste i skrovet i stället för bara lägga en plåt under och koppla samman förstagsfästet med ett dragstag (gängstång? hålplåt? vantskuv?) så är det väldigt bra. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har haft tur du!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Så här är min förstärkning för förstagsinfästning gjord. Det tror jag kommer att hålla några år till.

F0001804.jpg

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för bra tips och råd. Jag har fått tag på 8mm rostfri plåt och  ska få dit så stor bit som möjligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...