Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
ulfie81

Någon som har erfarenhet av optimering av utombordare?

Rekommendera Poster

Tjenare!

Sökte lite i forumet men trådarna som hittades hade 10+ år på nacken.

 

Jag har en Mercury 80 2018. Denna motorn är identisk med Mercurys 100 och 115 vilket då gör att det är enkelt att "trimma" för att få ur 115hk ur min 80.

Är primärt ute efter högre topphastighet och marsch, antar att 35hk extra bör göra en go skillnad.

 

Någon som gjort detta? Som har erfarenheter, bra som dåliga. Värt det? vilken risk(om någon) utsätter man motor för? 

 

Vad har ni fått för resultat och vem gjorde optimeringen, finns en bunt som gör detta i Sverige, Lundins är väl mest kända

 

Tack på förhand

///Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Jag uppgraderade min Mercury Optimax 75hp till 115hp.

Skickade in databoxen till Lundins, tog bort en luftstrypning i insuget på motorn.

Bytte  även propeller sedan var det bara tuta o köra.

För MIG blev det en en synnerligen trevlig skillnad :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev sarvenpa:

Tja!

 

Jag uppgraderade min Mercury Optimax 75hp till 115hp.

Skickade in databoxen till Lundins, tog bort en luftstrypning i insuget på motorn.

Bytte  även propeller sedan var det bara tuta o köra.

För MIG blev det en en synnerligen trevlig skillnad :)

 

Kul att höra, jag tror att man inte ska behöva ändra något vid uppgradering till 100 eller 115, går tydligen att få upp den till 160 men då behövde något mer göras, så mycket är inte aktuellt ändå :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problem uppkommer kanske om du vid något tillfälle behöver uppsöka märkesverkstad för felsök.

 Eventuellt kanske det behövs en återställning till originalutförande för att få fram felet i diagnosinstrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-02-06 vid 16:05 skrev Jorgen01:

Problem uppkommer kanske om du vid något tillfälle behöver uppsöka märkesverkstad för felsök.

 Eventuellt kanske det behövs en återställning till originalutförande för att få fram felet i diagnosinstrumentet.

Inte enligt ett annat Optimax forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sarvenpa:

Inte enligt ett annat Optimax forum.

Fråga någon som vet.

Det är ju också lätt för verkstaden att säga, att så länge optimeringen ligger där kan vi inget göra.

Sen tar de sig an en annan motor inlämnad med fel men utan optimering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet av detta på Yamaha-motorer, typ F150? Tycker det är konstigt att det inte verkar finnas mer information om bra och dåliga erfarenheter av detta. 

 

Hur är det med försäkring på båten om man gör detta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör inte göra detta så länge fabriksgarantin gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-02-08 vid 18:35 skrev Jorgen01:

Du bör inte göra detta så länge fabriksgarantin gäller.

Fabriksgarantin är utgången, förra året, därför jag väntat.

I övrigt ska det inte vara några problem då det är tre motorer som invändigt, förutom ECU, ser exakt likadana ut, dvs 80 och 100 är strypta 115hk maskiner :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ulfie81:

Fabriksgarantin är utgången, förra året, därför jag väntat.

I övrigt ska det inte vara några problem då det är tre motorer som invändigt, förutom ECU, ser exakt likadana ut, dvs 80 och 100 är strypta 115hk maskiner :)

Generellt så är blocken den samma på alla motorer. Det är kringutrustningen som skiljer (förgasare, ECU, insug, propeller, dekaler, priset ect.)

 

Tar några exempel här:

Scania 500-560, samma motorer men annan programvara.

 

Kan inte riktigt säga vad som skiljer VP modellerna av D, men garanterat något enkelt, speciellt D4:or.

 

Evinrude 2 takt 9.9hk och 15hk, samma motorer, men skillnaden är förgasaren.

 

Saab 9000 2.3ltt och Saab 9000 Aero, lätttrycksturbo utan APC och Aeron har större turbo med APC annan programvara samt spridare.

 

Yamaha autolobe 2 takt 50hk och 60hk, olika förgasare (har gjort om min).

 

Mercury 4 takt 50hk och 70hk, annan programvara och större svänghjul (vår tidigare motor som också gjordes om).

 

Mariner 2 takt 20, 25 och 30hk, samma block, men olika förgasare (har gjort om min till min rib).

 

Kan hålla på i timmar och skriva exempel på olika motorer som går att optimera, men du fattar.

 

Det enda du behöver tänka på är att få rätt propeller, så kör på!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-02-15 vid 08:29 skrev patrikflink:

Generellt så är blocken den samma på alla motorer. Det är kringutrustningen som skiljer (förgasare, ECU, insug, propeller, dekaler, priset ect.)

 

Tar några exempel här:

Scania 500-560, samma motorer men annan programvara.

 

Kan inte riktigt säga vad som skiljer VP modellerna av D, men garanterat något enkelt, speciellt D4:or.

 

Evinrude 2 takt 9.9hk och 15hk, samma motorer, men skillnaden är förgasaren.

 

Saab 9000 2.3ltt och Saab 9000 Aero, lätttrycksturbo utan APC och Aeron har större turbo med APC annan programvara samt spridare.

 

Yamaha autolobe 2 takt 50hk och 60hk, olika förgasare (har gjort om min).

 

Mercury 4 takt 50hk och 70hk, annan programvara och större svänghjul (vår tidigare motor som också gjordes om).

 

Mariner 2 takt 20, 25 och 30hk, samma block, men olika förgasare (har gjort om min till min rib).

 

Kan hålla på i timmar och skriva exempel på olika motorer som går att optimera, men du fattar.

 

Det enda du behöver tänka på är att få rätt propeller, så kör på!

Japp jag fattar :) Tack för input, är med på att många motorer bygger på samma, det jag förstått är att det bara är "kodningen" på dessa 2,1 liters Mercury som skiljer, och möjligtvis propeller men den är ju lite beroende på båt med. Provar med standardpropellern ( har funderingar att byta till rostfri så då justerar man där isf)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...