fiskebaten 0 Postad 4 Februari (redigerade) Hejsan! Ny på forumet. Jag har kollat upp och har möjlighet att förvärva en båtplats i Varberg där jag bor. Jag tänkte då ta ett steg närmare att eventuellt realisera ett införskaffande av båt. Det som är lite udda med mig är att det inte är själva aktiviteten att vara ute med båten som endast lockar mig utan jag har följande punkter som är viktiga för mig: 1: En äldre fiskebåt där jag får både snickra och reparera / måla etc. 2: Den skall helst alltid vara sjöduglig så man kan ta ut den så den inte står och bara blir ett renoveringsobjekt. 3: Jag vill hänga i båten på helgerna och förbättra / renovera. 4: Vill hänga i marinan och träffa nytt folk och kanske skaffa nya vänner. 5: Måste kunna bo i den, inte bekvämt utan väldigt spartanskt. 6: Osäker på om jag ens behöver toa? Dusch behövs verkligen inte. 7: Kunna framföra den helt själv utan hjälp på sjön. 8: Bra skrov men kanske långsiktigt vill bygga om allt interiört? Jag drömmer mig bort oftast och tar i för mycket och mina tankar snurrar runt att tex tuffa fram runt Norge etc och göra långresor, men med familj och vardag så får jag inse att jag får satsa på dagstrippar + övernattning (typ 1 natt) som kan bli verklighet och vara lite realist också. Vem vet, kanske blir längre fram när man får en lucka senare i livet för lite längre resor. Min fru är landkrabba och INTE pepp på detta så jag inser att det blir svår att få med entusiasmen från hela familjen. 😃 Jag är helt nerlusad i designen av äldre fiskebåtar. Jag gillar ytorna uppe man kan vara på, typ ordna ett litet bord där man kan äta och kanske en hängmatta att hänga i etc, samt en enklare säng / bord nere i båten. En hytt att stå i och köra också när det blåser och regnar. Jag vet att det bästa hade varit att köpa så bra båt som möjligt men jag skulle vilja ha en "sämre/ok" båt att renovera upp istället. Jag tänker mig en äldre fiskebåt på runt 7-9m för runt 50k. Vad tycker ni om detta? Jag tror att jag verkligen har bestämt mig för en fiskebåt så jag är i nuläget inte öppen för andra båtar. Har läst lite trådar innan och ska givetvis gå ner till marinan och kolla och höra med ägare av liknande båtar men tänkte ändå höra eran input som har erfarenhet och mycket mer kunskap. Någon som har något konkret förslag på en båt som hade passat? Har kikat på Fisher 30 och Colvic tror jag de heter, mycket fina båtar men kanske lite för stora? Den här filmen förklarar lite mer, älskar den typen av äldre båtar och samma sätt som de får med kisen och familjen på utflykter är ju helt magiskt men kan också vara en aktivitet för solitud och ensamhet som också passar mig mycket bra. Redigerad 4 Februari av fiskebaten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 4 Februari Har inga bra förslag på båtar men vet av egen erfarenhet att man ganska snart saknar möjligheten att laga mat och gå på toa på båten, om detta inte finns med från början. Kan kanske också vara bra om du vill få med dig resten av familjen. (En toa ombord var en av de första sakerna som min fru, då riktig landkrabba, krävde för att följa med.) Välkommen till MG! Och lycka till med letandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad 4 Februari Tack för svar @ChristerN Det är sant att en toa är önskvärt. Är dålig på att uppskatta om fiskebåten i filmen jag postade är 12,9 eller typ 7 meter. Om man skulle kunna sova hela familjen (om frun hänger med mot all förmodan) så skulle en toa vara ett måste, men om båten är så liten så kanske bara jag och en av kidsen kan sova där så är det helt ok om utrymme inte finns. Båten i filmen är iaf exakt min drömbåt till storlek och typ av båt. Helt underbar, och jag kan tänka mig en träbåt bara den går att reparera bit för bit och inte måste "skrivas av helt". 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 943 Postad 4 Februari 2 timmar sedan skrev fiskebaten: - - - Ny på forumet. - - - Först - Välkommen hit! Det är en trevlig båttyp men videon avskräcker... I all välmening: Innan du fastnar alltför mycket i nostalgin så åk till Göteborg och leta upp var gamla renoveringsobjekt/fiskebåtar håller till. Försök bilda dig en uppfattning om hur länge halvrenoverade exemplar legat längs kajen eller på land. Kolla varför en del blivit färdigrenoverade (var grundskicket eller ägarens ekonomi bättre?). Fundera sedan på vilket skick en gammal fiskebåt måste ha för att vara i renoveringsbart skick. Lyssna inte alltför mycket på ägarens svammel - han vill nog bara bli av med båten om skicket är risigt. Om det gjorts renovering/större reparation av motor o skrov så be att få se fakturor/kvitton (ägarens minne för årtal kan vara lite dåligt). De viktigaste delarna på en gammal båt är skrovet och motorn. Om det brister i någondera så är det meningslöst att lägga tid o pengar på farkosten. En ny motor överstiger mångdubbelt en gammal båts värde (även försäljningspriset när/om du tröttnat). Det finns samma båttyp med glasfiberskrov som kan bli hur gamla som helst. Plastade träskrov är sista rycket före upphuggning så köp inget sådant. Det är heltrist att ha lagt en massa tid o pengar på renovering om det senare visar sig att skrovet har så stora skador att det inte är rimligt att reparera/renovera. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad 4 Februari @Lintott Tack så mycket! Tack även för din input. Det är ju som du säger att skrov och motor kan bli showstoppers. Det är just dessa två som gör att man tvekar lite på detta projekt. Hade dock inte riktigt tänkt på att det kan finnas plastskrov på samma typer så det kanske är en väg framåt. Det tråkiga är ju att tom om man får ut en motor som skurit och skall köpa nya delar och laga så kostar de iaf mer än båtens totalt värde precis som du säger. Tid och arbete sätter ingen begränsning för mig men ekonomin är ju inte oändlig så hade varit väldigt trist om motorn går sönder rejält eller om skrovet inte är ens en ide att reparera. Om båten är tillräckligt billig så kan man ju riska den då "bara" tiden man lagt på den går till spillo, men samtidigt mer risk med en äldre båt... hm... svårt detta. 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 5 Februari det finns en mkt bra grupp du kan hålla koll på och ställa samma fråga kanske som heter Ombyggda fiskebåtar. kan vara ett bra tips https://www.facebook.com/groups/1367170866678207 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marina16GT 13 Postad 5 Februari (redigerade) Glimt är ca. 12 meter https://norsk-fartoyvern.no/fartoy/glimt-ii/ Redigerad 5 Februari av Marina16GT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad 5 Februari Update! Mycket goda nyheter. Var idag med dottern till marina hamnen och snackade lite. Det var sån himla positiv upplevelse och vi snackade lite om min vision och hon som jag talade med på hamnkontoret var supertrevlig och berättade att tex 50% aldrig lämnar marinan och att gemenskapen är så himla god och att man grillar etc tillsammans på helgerna på sommaren etc. Båtplatser fanns det gott om så hon tyckte att jag kunde köpa båten först för att undvika onödig kostnad för platsen. 😃 Jag gick och nojade fram och tillbaka i förrgår och igår men efter dagens besök så skall det inhandlas en båt, så enkelt är det. Det var ju inte sämre att vårsolen tittade fram också. Lite omprioriteringar är följande: 1: Båten skall vara rätt stor, det spelar ingen roll hur mycket den drar etc för jag räknar med att kanske bara göra 2-3 längre turer / år, annars bara ute en 45min, lägga ankar och köra tillbaka så förbrukningen spelar faktiskt ingen roll. 2: Kranen på marinan tar max 20 ton så tror att jag landar på runt 11-12 ton för tex Glimt så det finns marginal för att även titta på 12m båtar. 3: Min budget går också upp till 100k, det är bättre att köpa lite bättre båt än att böja med att renovera den för 40-50k i oväntade utgifter. Så en båt som är helt ok från början får det blir. Jag vill ju kunna använda den helst första sommaren. Så jag tar gärna emot tips på bra båtar som ser liknande fiskebåtstypen som är bra plats på att hänga samt man kan bo på 2 vuxna och 3 kids modell yngre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad 5 Februari 1 timme sedan skrev Marina16GT: Glimt är ca. 12 meter https://norsk-fartoyvern.no/fartoy/glimt-ii/ Ja, såg det jag också. Har sett 2-3 olika storlekar på fiskebåtarna, de minsta är nog bara 5m och mellan 7-9 och Glimt som är modell större upp mot 12m. Men jag kan tänka mig en 12m lång då kranen på marinan tar 20 ton i lyft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad 5 Februari 8 timmar sedan skrev Zaphir: det finns en mkt bra grupp du kan hålla koll på och ställa samma fråga kanske som heter Ombyggda fiskebåtar. kan vara ett bra tips https://www.facebook.com/groups/1367170866678207 Tack, har inte facebook men kommer nog inte undan, får nästan öppna upp igen för att gå med i gruppen. Målet med båten är att lägga ifrån mig mobilen mera. 😃 hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad 5 Februari (redigerade) Kikade lite på denna, den är för stor och för mycket industri men den hade varit en dröm att gå och snickra och fixa till. nästan 20m och väger säkert mer än 20 ton. https://www.blocket.se/annons/blekinge/fartyg_for_ombyggnad_till_bobat_husbat_/1401601814 Redigerad 5 Februari av fiskebaten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 5 Februari (redigerade) Tänk på att en båt som är större än 12x4m kräver skepparexamen. Skaffar du en stålbåt så bör du ha kunskaper inom svetsning eller ha en bra kompis som är det. Inte kul att inte kunna lita på skrovet. Sen vill jag påpeka, i all välmening, att renoveringar brukar vara mer omfattande än vad man tror och framförallt än vad säljaren säger. Redigerad 5 Februari av ChristerN 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad torsdag kl 09:27 18 timmar sedan skrev ChristerN: Tänk på att en båt som är större än 12x4m kräver skepparexamen. Skaffar du en stålbåt så bör du ha kunskaper inom svetsning eller ha en bra kompis som är det. Inte kul att inte kunna lita på skrovet. Sen vill jag påpeka, i all välmening, att renoveringar brukar vara mer omfattande än vad man tror och framförallt än vad säljaren säger. Det hade jag inte tänkt på och det gör att vi kan bestämma flera parametrar. Båten skall vara under 12m då skepparexamen inte är planen just nu. Hur är det med de gamla motorerna i de gamla fiskebåtarna. Säkert en gammal Penta motor. Hur många knop gör dessa motorer? Jag hade varit mycket nöjd med att endast kunna cruisa fram väldigt sakta i typ 4-5 knop så finns det mindre motorer som är mer vanliga och billigare som man skulle kunna sätta in ifall den existerande motorn går sönder? Hur ser det ut med renoveringen av de äldre motorerna, kastar folk bara dessa eller kan det vara värt att ge sig på jakt efter ny topp / kolvar etc om något händer. Jag vill verkligen inte bara strunta och ignorera de fina råden som ges här men funderar ändå på en sådan här båt: https://www.blocket.se/annons/blekinge/motor_fiskebat/1401628398 Jag hade varit fine med följande scenarion: 1: Jag har båten 2 somrar tills den läcker etc och jag måste byta 20% av skrovet som jag får fixa 2: Jag har båten 3 somrar och får sedan skrota den. Mitt scenario jag hoppas på är: 3: Jag har båten 10 somrar och får hela tiden fixa lite varje vinter på skrovet men motorn håller. Denna är ju plastad och är inne på "sista rycket". Förstår att det inte är långt kvar men för den lilla summan kanske man ska chansa? Kan man hålla den flytande till rimlig kostnad? Min plan är verkligen att ge mig ut ur marinan i 25 minuter, lägga ankare, hänga på båten med familjen och sedan efter 2h tuffa hem igen. Sedan sova på båten i marinan, kanske ute vid någon ö. Vill inte ignorera era råd och jag uppskattar verkligen om ni säger att det är en riktigt dålig ide för jag är verkligen ute efter det mest logiska här. 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 69 Postad torsdag kl 09:58 23 minuter sedan skrev fiskebaten: Båten skall vara under 12m då skepparexamen inte är planen just nu Ska bli spännande att följa ditt projekt, hoppas du blir kvar här och uppdaterar oss. När det gäller "skepparexamen" (nu mer "kustskepparexamen") är det en bra utbildning som du kan ta via studieförbund eller sjöskolor. Inte dyrt eller svårt, men väldigt bra att ha även om du inte planerar någon längre färd så även om du skaffar en båt under 12 meter är kunskapen värdefull. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 943 Postad torsdag kl 12:15 (redigerade) 2025-02-04 vid 14:42 skrev Lintott: - - - Lyssna inte alltför mycket på ägarens svammel - han vill nog bara bli av med båten om skicket är risigt. - - - De viktigaste delarna på en gammal båt är skrovet och motorn. Om det brister i någondera så är det meningslöst att lägga tid o pengar på farkosten. En ny motor överstiger mångdubbelt en gammal båts värde (även försäljningspriset när/om du tröttnat). - - - Plastade träskrov är sista rycket före upphuggning så köp inget sådant. Det är heltrist att ha lagt en massa tid o pengar på renovering om det senare visar sig att skrovet har så stora skador att det inte är rimligt att reparera/renovera. 2 timmar sedan skrev fiskebaten: - - - Hur är det med de gamla motorerna i de gamla fiskebåtarna. Säkert en gammal Penta motor. Hur många knop gör dessa motorer? Jag hade varit mycket nöjd med att endast kunna cruisa fram väldigt sakta i typ 4-5 knop så finns det mindre motorer som är mer vanliga och billigare som man skulle kunna sätta in ifall den existerande motorn går sönder? Hur ser det ut med renoveringen av de äldre motorerna, kastar folk bara dessa eller kan det vara värt att ge sig på jakt efter ny topp / kolvar etc om något händer. Jag vill verkligen inte bara strunta och ignorera de fina råden som ges här men funderar ändå på en sådan här båt: https://www.blocket.se/annons/blekinge/motor_fiskebat/1401628398 - - - Denna är ju plastad och är inne på "sista rycket". Förstår att det inte är långt kvar men för den lilla summan kanske man ska chansa? Kan man hålla den flytande till rimlig kostnad? Min plan är verkligen att ge mig ut ur marinan i 25 minuter, lägga ankare, hänga på båten med familjen och sedan efter 2h tuffa hem igen. Sedan sova på båten i marinan, kanske ute vid någon ö. - - - Båten du hittat har redan ett plastat skrov - alltså "sista rycket". Noterade att motorn påstås vara nyrenoverad men i vilken omfattning? Fakturor/kvitton som anger omfattningen av renoveringen. Ibland anges det som renovering när man bytt generatorremmen... Fungerar motorn ens? Att köra båten på lastbil från Blekinge till Varberg kan kosta mer än vad du ger för båten. Ägaren är i alla fall ärlig när han skriver "renoveringsbehov". Men det framgår inte ungefärlig omfattning av renoveringsbehovet. "20.000 eller bud". Ägaren vill verkligen bli av med båten. Troligen för att slippa kostnader för uppläggningsplats, hamnplats, försäkring (även om båten inte har något värde så vill alltid marinan/båtklubben att båten är ansvarsförsäkrad som säkerhet om den t.ex. sjunker eller förorsakar andra kostnader för marinan som ägaren inte klarar av). Varbergs omgivningar är rätt öppna. Det är en bit att köra för att komma till en vettig ankarplats. Bara att komma ut ur hamnen och runda Getterön är det ca fem distansminuter. Med fart fem knop tar det en timme (oftast i sidsjö då båten kommer att rulla rätt bra). Att du ser fram emot det verkar klart men ser din familj fram emot det? Eller riskerar ditt projekt att rasera relationen? Börja med lite lägre ambition och köp en mindre båt som ni kan börja att testa med för att kolla både familjens intresse och för dig själv vad det innebär att äga/underhålla/köra/finansiera båtlivet. Då kommer du att ha bättre underlag för om du ska fortsätta eller sälja båten (å en mindre båt är betydligt mer lättsåld). Jag föreslår att du börjar med att titta på en mindre styrpulpetbåt med utombordare för att skaffa bättre underlag innan du går in i ett storbåtsprojekt som riskerar att haverera och sedan är det definitivt slut med båtlivet. Det är lika mysigt att komma ut på sjön i bra väder i en liten båt och kunna göra strandhugg. Redigerad torsdag kl 12:21 av Lintott 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad torsdag kl 14:31 @Lintott Att det ALLTID skall vara någon logisk person med erfarenhet som vet vad han/hon talar om! 😃 Det du skriver i ditt inlägg är ju helt logiskt och jag får faktiskt börja där. Jag måste ju se om jag ens gillar att vara ute på havet och att det finns tid till det. Jag vet konkret att jag älskar att vara ute på sjön. En större roddbåt gör att jag både kan åka längre med utombordsmotor, ha med mig lite packning / tält etc och kan ligga utsträckt i båten och slappa / lyssna på musik. Har tänkt om och det som kan funka är en REJÄLT stor roddbåt / båt med ratt och liten utombordare. Jag vill att hela familjen ska kunna åka om vi vill, dvs 2 vuxna och 3 barn. Hade varit bra om man kunde ro båten också ifall motorn går sönder eller om man helt enkelt bara vill ro i tystnad. Finns det ens sådana båtar runt 16-20 fot långa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad torsdag kl 14:35 https://www.blocket.se/annons/stockholm/ockelbo_5_5_meter_2m_bred/1401645380 Nånting sånt här fast kanske ännu större? Orkar man ro en större sådan. Bara som backup då tänker jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad torsdag kl 14:45 Hm... En sån här kanske inte är så dum heller. Skrovet lär det ju inte vara någon risk med, bara motorn. Den här kan man ju tom bo i... https://www.blocket.se/annons/goteborg/gullholmensnipa_21_i_gott_skick_saljes/1401644538 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 943 Postad torsdag kl 18:12 3 timmar sedan skrev fiskebaten: Hm... En sån här kanske inte är så dum heller. Skrovet lär det ju inte vara någon risk med, bara motorn. Den här kan man ju tom bo i... https://www.blocket.se/annons/goteborg/gullholmensnipa_21_i_gott_skick_saljes/1401644538 Den båten och en vegasmäck för några hundralappar är nog en bra början, Rimligt stor. Lagom mycket att renovera/lacka/fixa för att det inte ska bli övermäktigt. Ett plus för färskvattenkyld motor som ger bättre livslängd innan den är sönderrostad. Sen är det alltid lotteri med gamla motorer men den här båten lär i alla fall inte ha lika stor risk för skrovhaveri. Kräv av ägaren att åka med söderut tills ni kommit söder Göteborg. Törs han/hon det så går nog motorn ett tag i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad fredag kl 11:09 2025-02-06 vid 10:27 skrev fiskebaten: Båten skall vara under 12m då skepparexamen inte är planen just nu. Som påtalats, den är 12x4 meter som gäller. Den kan alltså vara 18x3,9 meter utan att du behöver skepparexamen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LRZ 11 Postad fredag kl 14:07 Här är ett objekt med lite "fiskebåtskänsla" https://www.blocket.se/annons/jonkoping/familjebat_saljes/1401633484 Dock så ligger den lite dumt till i Tranås, jag skulle nog själv välja gullholmensnipan, en kemtoa ifrån biltema och sommaren är bärgad 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad fredag kl 19:27 Detta kan jag relatera lite till, var också intresserad av fiskebåt, dock i storlek runt 8-10 meter men rent plastskrov var ett måste. Trä kände jag att jag inte mäktade med. Var och tittade på en del, hur vackra dom än var i mina ögon så kunde jag aldrig motivera att en sådan stor båt hade så lite yta till att bli något annat, även om jag ville bygga och ändra. Så det landade på en Rospigg 28, då jag fick lite av det stuket jag ville ha, damen behövde till synes lite kärlek, men motor och skrov verkade ok. 3 år senare så har hon varit i vattnet en säsong, resterade stått på land och jag fixat. Nog för detta en stor del av båtägandet, speciellt med gamla damer, och att det är något som jag tycker oftast är roligt, så är det otroligt mycket tid som måste läggas, och pengar. Allt med båt är dyrt, allt runt om kring båt är dyrt. Det kommer den gränsen när man vet att "det jag lägger ut nu, kommer jag aldrig få igen vid en ev. försäljning". Det gäller förvisso i mycket, men kan vara en jobbig tanke/gräns att möta Nu skall jag inte sälja, och båtfan skall ner i vår! Så det är klart du skall skaffa båt. Men det jag vill komma till, (vilket är mitt råd): Ta din tid till att verkligen fundera på vilken typ av båt du vill ha, även om det innebär en viss kompromiss. Det går från väldigt stor till smått bara i tråden. Fundera på hur mycket tid och pengar du kan tänka dig i renovering och underhåll och kontra det mot dom båtar du faktiskt titta på. Inga hastiga beslut då det faktiskt är ett rejält åtagande, året om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heimlaga 176 Postad fredag kl 20:28 (redigerade) Att renovera en slutkörd gammal motor är inget problem. Med nya underdimensionslager och nya kolvar och kolvringar och cylinderfoder och ventiler och ventilstyrningar och kanske ny oljepump och renoverad insprutarpump blir de flesta gamla motorerna som nya. Själva arbetet är inte så alldeles svårt. Den ena stora frågan är om det finns nya reservdelar att köpa. Måste man börja gjuta kolvar och tillverka cylinderfoder och passa in ventiler som är tänkta för någon annan motor och svarva ny kolv till vattenpumpen då blir det både svårt och oerhört tidskrävande. Där går gränsen. Den andra stora frågan är om blocket är sönderrostat inifrån och i så fall om man kan få tag på ett annat motorblock. Sötvattenkylning är alltid bättre än saltvattenkylning. Gällande gamla träskrov går det mesta att reparera. Träd växer i skogen och resten är bara vanligt arbete. Gränsen som kommer emot är hur mycket arbetstid man kan satsa. Den gränsen kommer snabbare än man tror. 1000 arbetstimmar går åt snabbt på en litet större båt även om man bara håller arbetsbåtsfinish på båten. Gällande storleken på båten så ökar kostnaderna och arbetet med att ta båten på land väldigt snabbt när skrovet blir större. Allting blir mer komplicerat. Ingen har råd att hålla på i elva månader och byta bord i botten på en skuta som är så stor att den måste stå på en kommersiell slip. På en mindre båt i 8-9meterklassen kan samma arbete gå på tre månader medan båten står på en hemsvetsad trailer byggd av ramen från en skrotad lastbil. På en båt i 6-metersklassen går samma arbete kanske på en månad och går att göra under tak i någon gammal hölada. Gränsen för hur stor båt man har tid och råd att äga är lägre än folk oftast tror. Plastade träbåtar är sällan mer än flytande vrak. Mycket svåra att reparera och om de inte redan är ruttna under plasten så ruttnar de oftast ganska snabbt. Undvik dem. Ett bra byggt plastskrov eller järnskrov går att reparera nästan för evigt. Nackdelen med plast är att hartsen kräver sommartemperaturer för att härda. Svetsa kan man året runt. Redigerad fredag kl 20:29 av heimlaga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad fredag kl 22:05 2 timmar sedan skrev Niklas-ES: Så det landade på en Rospigg 28, då jag fick lite av det stuket jag ville ha Rospiggen finns ju i (minst) två varianter, Transporter och Family (som du verkar ha). Bra för TS att känna till om han börjar söka på båttypen.Trevlig båt tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad fredag kl 22:07 1 timme sedan skrev heimlaga: Ett bra byggt plastskrov eller järnskrov går att reparera nästan för evigt. Järnskroven kan man laga, ja, men det krävs ju både viss vana och lite utrustning för att kunna göra det funktionellt och hållbart. Och helst en plats att hålla till på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser