Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
gaspedalen

351w går lite knasigt

Rekommendera Poster

Hej, 

Har en 1998 års ski nautique correct craft med 351w 5.7 liter i. 

den har gått mkt lite senaste 7 åren (5  timmar totalt). 

gkort rent förgasare under åren ett par gånger senast i somras. Holley 600cfm 4850 tror jag den heter. 

mrn den har dålig komp på cyl 2 på vä bank sett från sidan med remmarna. Cirka 5 bar och blir lite bättre av lite olja i cylindern. Typ 7 bar tillfälligt. 

på övriga cylindrar varierar komp mellan typ 7,5-8,5. 

båten kan vara väldigt svårstartad ( kan dock bero på väldigt snålt ställd choke) . 

mem när jag fått den gå bra på tomgång så dör den med  jämna mellanrum när växel läggs i och gas ges. 

mekaniskt är motorn helt orörd sedan 1998, enbart 350 timmar totalt. Enda som byts är remmar , slangar och impeller. Ja och olja och stift och filter såklart. 

vad tänker du? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som lite väl låga kompvärden överlag. Cylindern med bara 5 bar gör ju inte det hela bättre, renoveringsdags för minst topparna, kanske även dags för borrning eller med lite tur bara hona cylinderloppen och nya kolvringar. Att komp ökar så pass mkt med lite olja i cylindern tyder ju på problem med cylindrarna, kan vara kolvringar som koksat fast och inte tätar längre. Har själv varit tvungen att renovera toppar när ngn cylinder hamnat vid 7 bar eller under, då har min motor bara gått på 7 cylindrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...