Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
LSU

Ingen absorptionsladdning av AGM från solpanel

Rekommendera Poster

Har en 75 W solpanel, en Victron smart regulator 75 xxx och 3 x 60 Ah AGM-batterier (Multimarine).

Får bara bulk-laddning, går aldrig över till absorption.

Hade tänkt mig att batterierna skulle vara fulla efter några dagars uppehåll i användandet av båten (med allt avslaget).

Är detta normalt?
Vad kan vara fel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LSU:

Har en 75 W solpanel, en Victron smart regulator 75 xxx och 3 x 60 Ah AGM-batterier (Multimarine).

Får bara bulk-laddning, går aldrig över till absorption.

Hade tänkt mig att batterierna skulle vara fulla efter några dagars uppehåll i användandet av båten (med allt avslaget).

Är detta normalt?
Vad kan vara fel? 

Inställningarna i regulatorn!

 

Läs instruktionsboken/manualen för regulatorn samt databladet för batteriet. Därefter tittar du i Victronappen vilka inställningar du har i din regulator. Ställ om till korrekta anvisningar enligt batteriets datablad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minutes ago, Lintott said:

Inställningarna i regulatorn!

 

Läs instruktionsboken/manualen för regulatorn samt databladet för batteriet. Därefter tittar du i Victronappen vilka inställningar du har i din regulator. Ställ om till korrekta anvisningar enligt batteriets datablad.

Har varit i kontakt med Victron och kollat inställningarna med dem.
De var inne på att solcellen inte orkar driva den ström som behövs.
De tyckte att 75 W var väldigt lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev LSU:

Har varit i kontakt med Victron och kollat inställningarna med dem.
De var inne på att solcellen inte orkar driva den ström som behövs.
De tyckte att 75 W var väldigt lite.

"De var inne på att..."

Det var ett undanglidande svar för att slippa fler frågor...

 

Om svaret från Victronsupporten är korrekt så skulle jag försökt mäta på spänningar och strömmar in/ut från regulatorn o.s.v. för att försöka hitta ett svar. Alternativt bytt till ett annat fabrikat på regulator om Victronregulatorn har sådana begränsningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan väl vara så att den strömmen solpanelerna kan lämna nu under midvintern inte räcker till för att ladda batterierna fullt?

Vad har du för batterier? Vad säger laddaren om ström och spänning från solcell resp. spänning på batterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, ABC said:

Det kan väl vara så att den strömmen solpanelerna kan lämna nu under midvintern inte räcker till för att ladda batterierna fullt?

Vad har du för batterier? Vad säger laddaren om ström och spänning från solcell resp. spänning på batterierna?

Avser i somras, har bara tagit tid innan jag hittat forumet.

Jag har tre AGM från Multimarine om 60 Ah/st

Värdena ser jättebra ut, typ 17-18 V från panelen och 13-14 V till batteriet.
Soliga dagar 200-300 på en dag.
Men alltid bara bulk, aldrig absorption (kör jag motor så kan det studsa där innan det går över till nästa steg). Har provat olika inställningar, men det har inte gjort någon skillnad.

Nu har jag lånat en smart laddare och laddar upp batterierna.

Tycker att batterierna bär sig konstigt åt, går upp på dagarna och nästa morgon är de nere på typ 12,7 V. Kollar in på regulatorn via appen, ser då max och min-värdena.
Skulle vilja se högre min-värden och att de klättrade uppåt efter en solig dag.


Har laddat tidigare med en gammal pulsonic-laddare, men fick ingen bestående effekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev LSU:

Värdena ser jättebra ut, typ 17-18 V från panelen och 13-14 V till batteriet

 

1 timme sedan skrev LSU:

De var inne på att solcellen inte orkar driva den ström som behövs.

Med en 75W-panel får du i praktiken i bästa fall en laddström på 4-5A en solig sommardag. Är det mulet har du bara någon enstaka A kanske. Så på två dagar får du teoretiskt max kanske 80-90Ah.

 

Tänk sedan på att det är batterierna som bestämmer vilken ström de vill sluka, regulatorn sätter bara spänningsnivån och levererar sedan den ström batterierna "drar".

Om den inte finns tillgänglig - vilket är det vanliga när det gäller solpaneler - så sjunker utspänningen tills jämvikt uppstår.

Du har 3x60Ah AGM-batterier, och om de är halvladdade kommer de tillsammans sluka i sig något tiotal A eller mer vid den högre spänningen, åtminstone initialt. Men det kan ju solpanelen inte leverera. Så visst har Victron en god poäng här.

 

Så eftersom spänningen (och kanske knappt strömmen heller) "kvalar in" för att vara Absorption så visar väl regulatorn helt enkelt inte det. Men batterierna slukar ju sannolikt all energi solpanelen kan ge i alla fall, och att börja skruva på värden lär därför inte ge dig snabbare laddning.

 

I praktiken är faktiskt de olika moderna på en solpanelsregulator tämligen irrelevanta (om man inte har jättepaneler). För när batterierna är riktigt urladdade slukar de allt regulatorn/panelen kan ge och spänningen orkar inte hållas uppe på inställt börvärde. Och när de är nära fulladdade och inte längre drar i sig knappt något bör man ju hålla nere spänningen på säker nivå (bulk).

(Själv har jag stängt av allt smart och har en fast (max)spänning på 14,0V från solpanelsregulatorn både till AGM och LiFePO4, och det har fungerat bra).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, IngemarE said:

 

Med en 75W-panel får du i praktiken i bästa fall en laddström på 4-5A en solig sommardag. Är det mulet har du bara någon enstaka A kanske. Så på två dagar får du teoretiskt max kanske 80-90Ah.

 

Tänk sedan på att det är batterierna som bestämmer vilken ström de vill sluka, regulatorn sätter bara spänningsnivån och levererar sedan den ström batterierna "drar".

Om den inte finns tillgänglig - vilket är det vanliga när det gäller solpaneler - så sjunker utspänningen tills jämvikt uppstår.

Du har 3x60Ah AGM-batterier, och om de är halvladdade kommer de tillsammans sluka i sig något tiotal A eller mer vid den högre spänningen, åtminstone initialt. Men det kan ju solpanelen inte leverera. Så visst har Victron en god poäng här.

 

Så eftersom spänningen (och kanske knappt strömmen heller) "kvalar in" för att vara Absorption så visar väl regulatorn helt enkelt inte det. Men batterierna slukar ju sannolikt all energi solpanelen kan ge i alla fall, och att börja skruva på värden lär därför inte ge dig snabbare laddning.

 

I praktiken är faktiskt de olika moderna på en solpanelsregulator tämligen irrelevanta (om man inte har jättepaneler). För när batterierna är riktigt urladdade slukar de allt regulatorn/panelen kan ge och spänningen orkar inte hållas uppe på inställt börvärde. Och när de är nära fulladdade och inte längre drar i sig knappt något bör man ju hålla nere spänningen på säker nivå (bulk).

(Själv har jag stängt av allt smart och har en fast (max)spänning på 14,0V från solpanelsregulatorn både till AGM och LiFePO4, och det har fungerat bra).

Intressant resonemang.
Som sämst låg jag på 12,6 V när jag var ute, så inte jätteurladdade.
Brukar dessutom stänga av kylskåpet samma morgon som jag seglar hemåt.
Men ändå hinner solpanelen inte ladda upp till nästa tur.

Någon uppfattning om vilken effekt som behövs på solpanel, för att det skall funka att få fulladdade batterier när båten inte används?
Vilken laddström bör jag se på regulatorn för att det ska fungera?
Spänningen vet jag att den ska ligga på 14,7 V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@LSU. Du har fått flera kloka råd här dock saknar jag det som för mig är det självklaraste. Du måste MÄTA, dvs du måste veta hur hög spänning dina paneler och din regulator ger samtidigt som du bör ha koll på hur mycket ström (hur många A och Ah) dina batteriet tar emot. (A, dvs Ampere och Ah, dvs Amperetimmar.) Annars vet du inte om det är paneler/regulatorn med sina inställningar eller batterierna som gör att du  inte får mer laddning.

 

Att mäta spänningen gör du med en enkel multimeter och att mäta strömmen gör man ofta med en sk tångamperemätare. Tångisarna brukar också kunna fungera som vanliga multimetrar och kostar några hundralappar mer än en billig multimeter. (Se bara till att den kan mäta DC i intervallet 10-25 A.)

 

Ännu enklare är att installera en batteritankmätare, eller det är inte enklare att göra just installationen,, men med en korrekt installerad och inställd sån kan du hålla koll på en del av historiken också.

Jag brukar säga att om man ibland vill veta hur mycket soppa man har kvar i tanken så vill man lika säkert veta hur mycket laddning man har kvar i batterierna. Det får man bara med en batteritankmätare (batterimonitor).

Lycka till!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är skicket på batterierna? Har du testat dem? Hur gamla är de? Har du skötts väl under "sin livstid"? Misskötta batterier (djupa urladdningar, långtidsförvaring med dålig laddning mm) kan åldras i förtid.

 

Sen kan även nya batterier ha tillverkningsfel så de får interna kortslutningar. Då kan ett dåligt batteri "sänka" de övriga i en parallellkopplad batteribank. Mitt senaste batteribyte triggades av att det blev kortis i ett batteri så det inte gick att få upp spänningen i batteribanken. De batterierna hade använts flitigt i elva säsonger (välskötta med undvikande av djupa urladdningar o.s.v.) så jag var inte förvånad över att ett av dem började tröttna. (Nu har jag bytt batterier för sista gången - till LFP!)

 

Att 75W solpanel inte ska kunna få upp laddningen i en batteribank som inte har förbrukare inkopplade verkar konstigt. På förra båten hade jag en gammal 50W-panel (den var 30 år gammal när jag sålde båten..) som var inkopplad via en solcellsregulator utan alla fina inställnings- o övervakningsmöjligheter som Victron har. Panelen laddade två Tudor Marinbatterier (klassiska våta blybatterier, jag vill minnas de var på 70Ah vardera). Det var alltid fulladdat när jag kom till båten på fredagen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, ChristerN said:

@LSU. Du har fått flera kloka råd här dock saknar jag det som för mig är det självklaraste. Du måste MÄTA, dvs du måste veta hur hög spänning dina paneler och din regulator ger samtidigt som du bör ha koll på hur mycket ström (hur många A och Ah) dina batteriet tar emot. (A, dvs Ampere och Ah, dvs Amperetimmar.) Annars vet du inte om det är paneler/regulatorn med sina inställningar eller batterierna som gör att du  inte får mer laddning.

 

Att mäta spänningen gör du med en enkel multimeter och att mäta strömmen gör man ofta med en sk tångamperemätare. Tångisarna brukar också kunna fungera som vanliga multimetrar och kostar några hundralappar mer än en billig multimeter. (Se bara till att den kan mäta DC i intervallet 10-25 A.)

 

Ännu enklare är att installera en batteritankmätare, eller det är inte enklare att göra just installationen,, men med en korrekt installerad och inställd sån kan du hålla koll på en del av historiken också.

Jag brukar säga att om man ibland vill veta hur mycket soppa man har kvar i tanken så vill man lika säkert veta hur mycket laddning man har kvar i batterierna. Det får man bara med en batteritankmätare (batterimonitor).

Lycka till!

Jag har en smart regulator som ger mig de uppgifterna.
Får titta i sommar vilka värden som jag får.
Så här såg det ut i somras

DSC04372.thumb.JPG.5396714f9e1ba7fe0de468f8ba6e04eb.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, Lintott said:

Vad är skicket på batterierna? Har du testat dem? Hur gamla är de? Har du skötts väl under "sin livstid"? Misskötta batterier (djupa urladdningar, långtidsförvaring med dålig laddning mm) kan åldras i förtid.

 

Sen kan även nya batterier ha tillverkningsfel så de får interna kortslutningar. Då kan ett dåligt batteri "sänka" de övriga i en parallellkopplad batteribank. Mitt senaste batteribyte triggades av att det blev kortis i ett batteri så det inte gick att få upp spänningen i batteribanken. De batterierna hade använts flitigt i elva säsonger (välskötta med undvikande av djupa urladdningar o.s.v.) så jag var inte förvånad över att ett av dem började tröttna. (Nu har jag bytt batterier för sista gången - till LFP!)

 

Att 75W solpanel inte ska kunna få upp laddningen i en batteribank som inte har förbrukare inkopplade verkar konstigt. På förra båten hade jag en gammal 50W-panel (den var 30 år gammal när jag sålde båten..) som var inkopplad via en solcellsregulator utan alla fina inställnings- o övervakningsmöjligheter som Victron har. Panelen laddade två Tudor Marinbatterier (klassiska våta blybatterier, jag vill minnas de var på 70Ah vardera). Det var alltid fulladdat när jag kom till båten på fredagen.

Laddar gör det, men jag tar aldrig klivet upp till hög spänning.

Håller nu på och laddar med en smart laddare, får se vad som händer därefter.

En del av problemet är att jag ser med den smarta regulatorn vad som händer och villn då att det ska hända mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev LSU:

Någon uppfattning om vilken effekt som behövs på solpanel, för att det skall funka att få fulladdade batterier när båten inte används?

Nästan hur liten som helst kommer ladda dina batterier fullt. Men det kommer ta längre tid än med en större. Min poäng är att batterierna tar till sig den energi panelen orkar ge, oavsett.

 

Det viktiga är att få upp spänningen till batterierna över deras egen-EMK men hålla den under gasningsspänningen, vilket är regulatorns uppgift. Batteriet har ingen aning om spänningen det har över sig kallas absorption eller bulk, och det är som sagt inte speciellt relevant heller med en solpanel som energikälla som ändå oftast inte orkar leverera så hög ström batterierna skulle vilja sluka i sig för stunden.

 

I övrigt instämmer jag i @Lintotts och @ChristerNs svar och tips..

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev LSU:

Laddar gör det, men jag tar aldrig klivet upp till hög spänning.

Håller nu på och laddar med en smart laddare, får se vad som händer därefter.

En del av problemet är att jag ser med den smarta regulatorn vad som händer och villn då att det ska hända mer.

Tar det igen 😉

Energin räcker sannolikt inte för att regulatorn skall ge "hög spänning". För ju högre utspänning, desto mer ström slukar batterierna i sig. Mer än vad som finns tillgängligt. Du kan ju inte kräva att regulatorn skall skicka ut och ladda batterierna med högre effekt än vad du stoppar in i den från panelen.... 🤔

 

Men innan man kan vara säker och innan du tycker det skall "hända" mer måste du, precis som redan nämnts, mäta laddströmmen till batterierna som de får maximalt - dvs en solig dag när de inte är speciellt uppladdade. Det är den viktiga parametern. Spänningen regulatorn ger ut är då mer sekundär, i synnerhet när det är en solpanel som är energikällan eftersom regulatorn då oftast ändå inte når upp till inställt "börvärde" på utspänningen (se mitt tidigare svar).

Du kan ju också ha fel på din solpanel, även om det inte kanske pekar på det just nu.

 

Sedan när du mätt laddströmmen vet du om du har fog för din önskan att det skall "hända" mer.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev LSU:

Jag har en smart regulator som ger mig de uppgifterna.
Får titta i sommar vilka värden som jag får.
Så här såg det ut i somras

DSC04372.thumb.JPG.5396714f9e1ba7fe0de468f8ba6e04eb.JPG

Nej, en smart regulator ger bara vad panelen skickar ut, inte vad batteriet tar åt sig.

Med de värden som din regulator redovisar tycker jag den delen ser ut att funka som den skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte lusläst alla svaren så jag hoppas att det inte blir goddag yxskaft men:

 

Kontrollera att du inte har ett stort spänningsfall mellan panelerna och regulator. Dvs, laddar regulatorn med rimlig effekt en solig dag?

 

Att gå över från bulk, till absorb eller float är också en inställningsfråga. I Victron kan de vara rätt från början, men dubbelkolla ändå att de är enligt specifikation med din batterityp och bankstorlek.

 

I vyn "Expert Mode" kan du ändra vid vilket volttal du skall byta laddningstyp (absorb/float) och även hur lång absorb innan den faller över till float.

 

Exempel på vyn "Expert Mode"

 

Kommer du någon sin upp i rätt volttal för att absorb-tiden börjar räknas ner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev acateon:

Har inte lusläst alla svaren så jag hoppas att det inte blir goddag yxskaft

Det är en bra regel att läsa svaren frågeställaren redan fått och ytterligare information som framkommit under trådens gång innan man svarar 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, acateon said:

Har inte lusläst alla svaren så jag hoppas att det inte blir goddag yxskaft men:

 

Kontrollera att du inte har ett stort spänningsfall mellan panelerna och regulator. Dvs, laddar regulatorn med rimlig effekt en solig dag?

 

Att gå över från bulk, till absorb eller float är också en inställningsfråga. I Victron kan de vara rätt från början, men dubbelkolla ändå att de är enligt specifikation med din batterityp och bankstorlek.

 

I vyn "Expert Mode" kan du ändra vid vilket volttal du skall byta laddningstyp (absorb/float) och även hur lång absorb innan den faller över till float.

 

Exempel på vyn "Expert Mode"

 

Kommer du någon sin upp i rätt volttal för att absorb-tiden börjar räknas ner?

Nu har jag laddat med en smart laddare.
Motorbatteriet har vilat ett dygn och då får jag 12,86 V.
Förbrukningsbatterierna 2 st har bara vilat några timmar och där får jag 12,91 V, de kommer nog också sjunka ner till 12,86 V
Vilket är lägre än vad jag trodde.
Trodde att jag skulle hamna på ca 13 V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, ChristerN said:

Nej, en smart regulator ger bara vad panelen skickar ut, inte vad batteriet tar åt sig.

Med de värden som din regulator redovisar tycker jag den delen ser ut att funka som den skall.

Nu har jag laddat med en smart laddare.
Motorbatteriet har vilat ett dygn och då får jag 12,86 V.
Förbrukningsbatterierna 2 st har bara vilat några timmar och där får jag 12,91 V, de kommer nog också sjunka ner till 12,86 V
Vilket är lägre än vad jag trodde.
Trodde att jag skulle hamna på ca 13 V.
Kan betyda att laddningen från solcellen fungerar bättre än vad jag trott.
Dock snårigt att mäta sommartid, både förbrukning och laddning påverkar resultatet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, IngemarE said:

Tar det igen 😉

Energin räcker sannolikt inte för att regulatorn skall ge "hög spänning". För ju högre utspänning, desto mer ström slukar batterierna i sig. Mer än vad som finns tillgängligt. Du kan ju inte kräva att regulatorn skall skicka ut och ladda batterierna med högre effekt än vad du stoppar in i den från panelen.... 🤔

 

Men innan man kan vara säker och innan du tycker det skall "hända" mer måste du, precis som redan nämnts, mäta laddströmmen till batterierna som de får maximalt - dvs en solig dag när de inte är speciellt uppladdade. Det är den viktiga parametern. Spänningen regulatorn ger ut är då mer sekundär, i synnerhet när det är en solpanel som är energikällan eftersom regulatorn då oftast ändå inte når upp till inställt "börvärde" på utspänningen (se mitt tidigare svar).

Du kan ju också ha fel på din solpanel, även om det inte kanske pekar på det just nu.

 

Sedan när du mätt laddströmmen vet du om du har fog för din önskan att det skall "hända" mer.

Nu har jag laddat med en smart laddare.
Motorbatteriet har vilat ett dygn och då får jag 12,86 V.
Förbrukningsbatterierna 2 st har bara vilat några timmar och där får jag 12,91 V, de kommer nog också sjunka ner till 12,86 V
Vilket är lägre än vad jag trodde.
Trodde att jag skulle hamna på ca 13 V...

Även tittat på de foton som jag har på värdena från regulatorn, minvärdena ligger ibland i närheten av 12,86 V, så till större delen är det fel förväntningar.
Maxvärdena är klart under 14,7 V, så absorption är nog inte möjligt med 75 W solcell.
Men vad jag förstår av tråden så fylls batterierna ändå, så kanske mindre betydelse.

Blir spännande att följa vad som händer med spänningen över tid, för det är den andra frågan.
Tycker att spänningen ska stanna på en hög nivå och inte krypa ner till typ 12,6 V på ett par veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14,7V är - enligt mig och nog många andra - alldeles för högt som säker laddspänning för bly/syrabatterier oavsett mode och laddare/regulator. I alla fall om du vill ha bra livslängd på batterierna. Låt vara att laddtillverkarna säger annat, men du får dina batterier fulladdade i alla fall och nästan lika snabbt om du går ner lite i spänning. Sök så kommer du hitta massor av info och resonemang i mång atrådar här på MG.

Men nu är det ju som sagt inte helt relevant för en solpanelsregulator.

 

8 minuter sedan skrev LSU:

Förbrukningsbatterierna 2 st har bara vilat några timmar och där får jag 12,91 V, de kommer nog också sjunka ner till 12,86 V
Vilket är lägre än vad jag trodde.
Trodde att jag skulle hamna på ca 13 V

Nej, ett bly/syrabatteri som är länge i vila har inga 13V, de ligger lite lägre.

 

Tänk också på att noggrannheten på en multimeter ofta bara är kanske +/- 1%. Det motsvarar ett spann på 0,24V så det är inte alltid relevant att mäta ner på hundradels volt i mätningen.

 

Har du inte något kopplat direkt till batterierna, före huvudbrytaren ?  Vanligt är backup till stereon, länspump, värmare (Webasto/Eberspächer) o.s.v. I alla fall den första drar upp till 10mA eller så, vilket på några veckors tid kan påverka "vilospänningen". Det blir ju några Ah i veckan.

Sedan kvarstår ju frågan om batterierna fortfarande är i riktigt bra skick (se @Lintotts inlägg).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, IngemarE said:

14,7V är - enligt mig och nog många andra - alldeles för högt som säker laddspänning för bly/syrabatterier oavsett mode och laddare/regulator. I alla fall om du vill ha bra livslängd på batterierna. Låt vara att laddtillverkarna säger annat, men du får dina batterier fulladdade i alla fall och nästan lika snabbt om du går ner lite i spänning. Sök så kommer du hitta massor av info och resonemang i mång atrådar här på MG.

Men nu är det ju som sagt inte helt relevant för en solpanelsregulator.

 

Nej, ett bly/syrabatteri som är länge i vila har inga 13V, de ligger lite lägre.

 

Tänk också på att noggrannheten på en multimeter ofta bara är kanske +/- 1%. Det motsvarar ett spann på 0,24V så det är inte alltid relevant att mäta ner på hundradels volt i mätningen.

 

Har du inte något kopplat direkt till batterierna, före huvudbrytaren ?  Vanligt är backup till stereon, länspump, värmare (Webasto/Eberspächer) o.s.v. I alla fall den första drar upp till 10mA eller så, vilket på några veckors tid kan påverka "vilospänningen". Det blir ju några Ah i veckan.

Sedan kvarstår ju frågan om batterierna fortfarande är i riktigt bra skick (se @Lintotts inlägg).

Sterion vet jag inte säkert, knappen lyser iaf inte, men tappar inte inställningen över vintern.
Värmaren vet jag hur den är kopplad och den är helt avstängd.
Något annat finns inte förutom ett trasigt skiljerelä.

Tror att batterierna är i bra skick, de är inte så många år och har aldrig varit i närheten av kristisk urladdning.
Har elstart till köket och det vägrar att starta om det är dålig kräm i batterierna, behöver vara 12,7 V på mina instrument för att det ska starta.
Laddaren som jag nu använt testar batterierna som en del av laddcykeln, så det ska inte finnas något stort fel.
Har AGM-batterier så de ska hålla högre värde än de tidigare fritidsbatterierna.
De senare brukade klara sig 8-10 år innan de gav upp, så förväntar mig minst 15 år av AGM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som om dina batterier mår ganska bra men, som @IngemarE skriver, så utsätt dem inte för höga spänningar, iaf inte för ofta. För att veta exakt så behöver de genomgå en kapacitetstest för vilospänningen säger inte allt. (Men har man en batterimonitor så ser man hur de reagerar under belastning.)

19 minuter sedan skrev LSU:

Har AGM-batterier så de ska hålla högre värde än de tidigare fritidsbatterierna.
De senare brukade klara sig 8-10 år innan de gav upp, så förväntar mig minst 15 år av AGM

Jag, som är oerhört försiktig med laddningen av och uttaget ur mina AGM-batterier, räknar inte med mer än 8-10 års livslängd men det beror väldigt mycket på hur man laddar och laddar ur dem. Tidigare AGM-batterier från båten byttes när de var 10 år och tjänstgjorde sedan i ytterligare fyra år som strömkällor på en ö utan elektricitet. Dock blev de där ganska misshandlade och mannen jag skänkte dem till tänkte inte på att regulatorn drog en del ström i sig och kopplade aldrig ur den vintertid. Det kanske du har missat också? (Ger panelerna ingen ström alls så dras den ström som regulatorn kräver från batterierna.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, ChristerN said:

Jag tycker det verkar som om dina batterier mår ganska bra men, som @IngemarE skriver, så utsätt dem inte för höga spänningar, iaf inte för ofta. För att veta exakt så behöver de genomgå en kapacitetstest för vilospänningen säger inte allt. (Men har man en batterimonitor så ser man hur de reagerar under belastning.)

Jag, som är oerhört försiktig med laddningen av och uttaget ur mina AGM-batterier, räknar inte med mer än 8-10 års livslängd men det beror väldigt mycket på hur man laddar och laddar ur dem. Tidigare AGM-batterier från båten byttes när de var 10 år och tjänstgjorde sedan i ytterligare fyra år som strömkällor på en ö utan elektricitet. Dock blev de där ganska misshandlade och mannen jag skänkte dem till tänkte inte på att regulatorn drog en del ström i sig och kopplade aldrig ur den vintertid. Det kanske du har missat också? (Ger panelerna ingen ström alls så dras den ström som regulatorn kräver från batterierna.)

Jag har dem inkopplade, men hoppas att laddningen under den genomskinliga presenningen ska kompensera för det som regulatorn förbrukar. Alltid gjort på det sättet, men då hade jag fritidsbatterier, en enklare regulator och en 35 W solcell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...