LSU 0 Postad 18 timmar sedan Har en 75 W solpanel, en Victron smart regulator 75 xxx och 3 x 60 Ah AGM-batterier (Multimarine). Får bara bulk-laddning, går aldrig över till absorption. Hade tänkt mig att batterierna skulle vara fulla efter några dagars uppehåll i användandet av båten (med allt avslaget). Är detta normalt? Vad kan vara fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 936 Postad 16 timmar sedan 1 timme sedan skrev LSU: Har en 75 W solpanel, en Victron smart regulator 75 xxx och 3 x 60 Ah AGM-batterier (Multimarine). Får bara bulk-laddning, går aldrig över till absorption. Hade tänkt mig att batterierna skulle vara fulla efter några dagars uppehåll i användandet av båten (med allt avslaget). Är detta normalt?Vad kan vara fel? Inställningarna i regulatorn! Läs instruktionsboken/manualen för regulatorn samt databladet för batteriet. Därefter tittar du i Victronappen vilka inställningar du har i din regulator. Ställ om till korrekta anvisningar enligt batteriets datablad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LSU 0 Postad 16 timmar sedan 26 minutes ago, Lintott said: Inställningarna i regulatorn! Läs instruktionsboken/manualen för regulatorn samt databladet för batteriet. Därefter tittar du i Victronappen vilka inställningar du har i din regulator. Ställ om till korrekta anvisningar enligt batteriets datablad. Har varit i kontakt med Victron och kollat inställningarna med dem. De var inne på att solcellen inte orkar driva den ström som behövs. De tyckte att 75 W var väldigt lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 936 Postad 15 timmar sedan 56 minuter sedan skrev LSU: Har varit i kontakt med Victron och kollat inställningarna med dem. De var inne på att solcellen inte orkar driva den ström som behövs. De tyckte att 75 W var väldigt lite. "De var inne på att..." Det var ett undanglidande svar för att slippa fler frågor... Om svaret från Victronsupporten är korrekt så skulle jag försökt mäta på spänningar och strömmar in/ut från regulatorn o.s.v. för att försöka hitta ett svar. Alternativt bytt till ett annat fabrikat på regulator om Victronregulatorn har sådana begränsningar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 482 Postad 15 timmar sedan Det kan väl vara så att den strömmen solpanelerna kan lämna nu under midvintern inte räcker till för att ladda batterierna fullt? Vad har du för batterier? Vad säger laddaren om ström och spänning från solcell resp. spänning på batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LSU 0 Postad 14 timmar sedan 6 minutes ago, ABC said: Det kan väl vara så att den strömmen solpanelerna kan lämna nu under midvintern inte räcker till för att ladda batterierna fullt? Vad har du för batterier? Vad säger laddaren om ström och spänning från solcell resp. spänning på batterierna? Avser i somras, har bara tagit tid innan jag hittat forumet. Jag har tre AGM från Multimarine om 60 Ah/st Värdena ser jättebra ut, typ 17-18 V från panelen och 13-14 V till batteriet. Soliga dagar 200-300 på en dag. Men alltid bara bulk, aldrig absorption (kör jag motor så kan det studsa där innan det går över till nästa steg). Har provat olika inställningar, men det har inte gjort någon skillnad. Nu har jag lånat en smart laddare och laddar upp batterierna. Tycker att batterierna bär sig konstigt åt, går upp på dagarna och nästa morgon är de nere på typ 12,7 V. Kollar in på regulatorn via appen, ser då max och min-värdena. Skulle vilja se högre min-värden och att de klättrade uppåt efter en solig dag. Har laddat tidigare med en gammal pulsonic-laddare, men fick ingen bestående effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 662 Postad 14 timmar sedan (redigerade) 22 minuter sedan skrev LSU: Värdena ser jättebra ut, typ 17-18 V från panelen och 13-14 V till batteriet 1 timme sedan skrev LSU: De var inne på att solcellen inte orkar driva den ström som behövs. Med en 75W-panel får du i praktiken i bästa fall en laddström på 4-5A en solig sommardag. Är det mulet har du bara någon enstaka A kanske. Så på två dagar får du teoretiskt max kanske 80-90Ah. Tänk sedan på att det är batterierna som bestämmer vilken ström de vill sluka, regulatorn sätter bara spänningsnivån och levererar sedan den ström batterierna "drar". Om den inte finns tillgänglig - vilket är det vanliga när det gäller solpaneler - så sjunker utspänningen tills jämvikt uppstår. Du har 3x60Ah AGM-batterier, och om de är halvladdade kommer de tillsammans sluka i sig något tiotal A eller mer vid den högre spänningen, åtminstone initialt. Men det kan ju solpanelen inte leverera. Så visst har Victron en god poäng här. Så eftersom spänningen (och kanske knappt strömmen heller) "kvalar in" för att vara Absorption så visar väl regulatorn helt enkelt inte det. Men batterierna slukar ju sannolikt all energi solpanelen kan ge i alla fall, och att börja skruva på värden lär därför inte ge dig snabbare laddning. I praktiken är faktiskt de olika moderna på en solpanelsregulator tämligen irrelevanta (om man inte har jättepaneler). För när batterierna är riktigt urladdade slukar de allt regulatorn/panelen kan ge och spänningen orkar inte hållas uppe på inställt börvärde. Och när de är nära fulladdade och inte längre drar i sig knappt något bör man ju hålla nere spänningen på säker nivå (bulk). (Själv har jag stängt av allt smart och har en fast (max)spänning på 14,0V från solpanelsregulatorn både till AGM och LiFePO4, och det har fungerat bra). Redigerad 14 timmar sedan av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LSU 0 Postad 14 timmar sedan 6 minutes ago, IngemarE said: Med en 75W-panel får du i praktiken i bästa fall en laddström på 4-5A en solig sommardag. Är det mulet har du bara någon enstaka A kanske. Så på två dagar får du teoretiskt max kanske 80-90Ah. Tänk sedan på att det är batterierna som bestämmer vilken ström de vill sluka, regulatorn sätter bara spänningsnivån och levererar sedan den ström batterierna "drar". Om den inte finns tillgänglig - vilket är det vanliga när det gäller solpaneler - så sjunker utspänningen tills jämvikt uppstår. Du har 3x60Ah AGM-batterier, och om de är halvladdade kommer de tillsammans sluka i sig något tiotal A eller mer vid den högre spänningen, åtminstone initialt. Men det kan ju solpanelen inte leverera. Så visst har Victron en god poäng här. Så eftersom spänningen (och kanske knappt strömmen heller) "kvalar in" för att vara Absorption så visar väl regulatorn helt enkelt inte det. Men batterierna slukar ju sannolikt all energi solpanelen kan ge i alla fall, och att börja skruva på värden lär därför inte ge dig snabbare laddning. I praktiken är faktiskt de olika moderna på en solpanelsregulator tämligen irrelevanta (om man inte har jättepaneler). För när batterierna är riktigt urladdade slukar de allt regulatorn/panelen kan ge och spänningen orkar inte hållas uppe på inställt börvärde. Och när de är nära fulladdade och inte längre drar i sig knappt något bör man ju hålla nere spänningen på säker nivå (bulk). (Själv har jag stängt av allt smart och har en fast (max)spänning på 14,0V från solpanelsregulatorn både till AGM och LiFePO4, och det har fungerat bra). Intressant resonemang. Som sämst låg jag på 12,6 V när jag var ute, så inte jätteurladdade. Brukar dessutom stänga av kylskåpet samma morgon som jag seglar hemåt. Men ändå hinner solpanelen inte ladda upp till nästa tur. Någon uppfattning om vilken effekt som behövs på solpanel, för att det skall funka att få fulladdade batterier när båten inte används? Vilken laddström bör jag se på regulatorn för att det ska fungera? Spänningen vet jag att den ska ligga på 14,7 V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 533 Postad 14 timmar sedan @LSU. Du har fått flera kloka råd här dock saknar jag det som för mig är det självklaraste. Du måste MÄTA, dvs du måste veta hur hög spänning dina paneler och din regulator ger samtidigt som du bör ha koll på hur mycket ström (hur många A och Ah) dina batteriet tar emot. (A, dvs Ampere och Ah, dvs Amperetimmar.) Annars vet du inte om det är paneler/regulatorn med sina inställningar eller batterierna som gör att du inte får mer laddning. Att mäta spänningen gör du med en enkel multimeter och att mäta strömmen gör man ofta med en sk tångamperemätare. Tångisarna brukar också kunna fungera som vanliga multimetrar och kostar några hundralappar mer än en billig multimeter. (Se bara till att den kan mäta DC i intervallet 10-25 A.) Ännu enklare är att installera en batteritankmätare, eller det är inte enklare att göra just installationen,, men med en korrekt installerad och inställd sån kan du hålla koll på en del av historiken också. Jag brukar säga att om man ibland vill veta hur mycket soppa man har kvar i tanken så vill man lika säkert veta hur mycket laddning man har kvar i batterierna. Det får man bara med en batteritankmätare (batterimonitor). Lycka till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 936 Postad 13 timmar sedan Vad är skicket på batterierna? Har du testat dem? Hur gamla är de? Har du skötts väl under "sin livstid"? Misskötta batterier (djupa urladdningar, långtidsförvaring med dålig laddning mm) kan åldras i förtid. Sen kan även nya batterier ha tillverkningsfel så de får interna kortslutningar. Då kan ett dåligt batteri "sänka" de övriga i en parallellkopplad batteribank. Mitt senaste batteribyte triggades av att det blev kortis i ett batteri så det inte gick att få upp spänningen i batteribanken. De batterierna hade använts flitigt i elva säsonger (välskötta med undvikande av djupa urladdningar o.s.v.) så jag var inte förvånad över att ett av dem började tröttna. (Nu har jag bytt batterier för sista gången - till LFP!) Att 75W solpanel inte ska kunna få upp laddningen i en batteribank som inte har förbrukare inkopplade verkar konstigt. På förra båten hade jag en gammal 50W-panel (den var 30 år gammal när jag sålde båten..) som var inkopplad via en solcellsregulator utan alla fina inställnings- o övervakningsmöjligheter som Victron har. Panelen laddade två Tudor Marinbatterier (klassiska våta blybatterier, jag vill minnas de var på 70Ah vardera). Det var alltid fulladdat när jag kom till båten på fredagen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LSU 0 Postad 4 timmar sedan 9 hours ago, ChristerN said: @LSU. Du har fått flera kloka råd här dock saknar jag det som för mig är det självklaraste. Du måste MÄTA, dvs du måste veta hur hög spänning dina paneler och din regulator ger samtidigt som du bör ha koll på hur mycket ström (hur många A och Ah) dina batteriet tar emot. (A, dvs Ampere och Ah, dvs Amperetimmar.) Annars vet du inte om det är paneler/regulatorn med sina inställningar eller batterierna som gör att du inte får mer laddning. Att mäta spänningen gör du med en enkel multimeter och att mäta strömmen gör man ofta med en sk tångamperemätare. Tångisarna brukar också kunna fungera som vanliga multimetrar och kostar några hundralappar mer än en billig multimeter. (Se bara till att den kan mäta DC i intervallet 10-25 A.) Ännu enklare är att installera en batteritankmätare, eller det är inte enklare att göra just installationen,, men med en korrekt installerad och inställd sån kan du hålla koll på en del av historiken också. Jag brukar säga att om man ibland vill veta hur mycket soppa man har kvar i tanken så vill man lika säkert veta hur mycket laddning man har kvar i batterierna. Det får man bara med en batteritankmätare (batterimonitor). Lycka till! Jag har en smart regulator som ger mig de uppgifterna. Får titta i sommar vilka värden som jag får. Så här såg det ut i somras Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LSU 0 Postad 4 timmar sedan 8 hours ago, Lintott said: Vad är skicket på batterierna? Har du testat dem? Hur gamla är de? Har du skötts väl under "sin livstid"? Misskötta batterier (djupa urladdningar, långtidsförvaring med dålig laddning mm) kan åldras i förtid. Sen kan även nya batterier ha tillverkningsfel så de får interna kortslutningar. Då kan ett dåligt batteri "sänka" de övriga i en parallellkopplad batteribank. Mitt senaste batteribyte triggades av att det blev kortis i ett batteri så det inte gick att få upp spänningen i batteribanken. De batterierna hade använts flitigt i elva säsonger (välskötta med undvikande av djupa urladdningar o.s.v.) så jag var inte förvånad över att ett av dem började tröttna. (Nu har jag bytt batterier för sista gången - till LFP!) Att 75W solpanel inte ska kunna få upp laddningen i en batteribank som inte har förbrukare inkopplade verkar konstigt. På förra båten hade jag en gammal 50W-panel (den var 30 år gammal när jag sålde båten..) som var inkopplad via en solcellsregulator utan alla fina inställnings- o övervakningsmöjligheter som Victron har. Panelen laddade två Tudor Marinbatterier (klassiska våta blybatterier, jag vill minnas de var på 70Ah vardera). Det var alltid fulladdat när jag kom till båten på fredagen. Laddar gör det, men jag tar aldrig klivet upp till hög spänning. Håller nu på och laddar med en smart laddare, får se vad som händer därefter. En del av problemet är att jag ser med den smarta regulatorn vad som händer och villn då att det ska hända mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 662 Postad 4 timmar sedan (redigerade) 10 timmar sedan skrev LSU: Någon uppfattning om vilken effekt som behövs på solpanel, för att det skall funka att få fulladdade batterier när båten inte används? Nästan hur liten som helst kommer ladda dina batterier fullt. Men det kommer ta längre tid än med en större. Min poäng är att batterierna tar till sig den energi panelen orkar ge, oavsett. Det viktiga är att få upp spänningen till batterierna över deras egen-EMK men hålla den under gasningsspänningen, vilket är regulatorns uppgift. Batteriet har ingen aning om spänningen det har över sig kallas absorption eller bulk, och det är som sagt inte speciellt relevant heller med en solpanel som energikälla som ändå oftast inte orkar leverera så hög ström batterierna skulle vilja sluka i sig för stunden. I övrigt instämmer jag i @Lintotts och @ChristerNs svar och tips.. Redigerad 4 timmar sedan av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 662 Postad 4 timmar sedan (redigerade) 2 timmar sedan skrev LSU: Laddar gör det, men jag tar aldrig klivet upp till hög spänning. Håller nu på och laddar med en smart laddare, får se vad som händer därefter. En del av problemet är att jag ser med den smarta regulatorn vad som händer och villn då att det ska hända mer. Tar det igen 😉 Energin räcker sannolikt inte för att regulatorn skall ge "hög spänning". För ju högre utspänning, desto mer ström slukar batterierna i sig. Mer än vad som finns tillgängligt. Du kan ju inte kräva att regulatorn skall skicka ut och ladda batterierna med högre effekt än vad du stoppar in i den från panelen.... 🤔 Men innan man kan vara säker och innan du tycker det skall "hända" mer måste du, precis som redan nämnts, mäta laddströmmen till batterierna som de får maximalt - dvs en solig dag när de inte är speciellt uppladdade. Det är den viktiga parametern. Spänningen regulatorn ger ut är då mer sekundär, i synnerhet när det är en solpanel som är energikällan eftersom regulatorn då oftast ändå inte når upp till inställt "börvärde" på utspänningen (se mitt tidigare svar). Du kan ju också ha fel på din solpanel, även om det inte kanske pekar på det just nu. Sedan när du mätt laddströmmen vet du om du har fog för din önskan att det skall "hända" mer. Redigerad 1 timme sedan av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 533 Postad 2 timmar sedan 2 timmar sedan skrev LSU: Jag har en smart regulator som ger mig de uppgifterna. Får titta i sommar vilka värden som jag får. Så här såg det ut i somras Nej, en smart regulator ger bara vad panelen skickar ut, inte vad batteriet tar åt sig. Med de värden som din regulator redovisar tycker jag den delen ser ut att funka som den skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser