Aqwas11 0 Postad 7 timmar sedan Hej, Ser det finnes stor kompetens inom marin guiden med olika tekniska frågorr: Jag installerade en 125 mm tunnel i höstas på min Aquador 21 Was, med bra resultat tror jag (ref Sleipners manual) nu ska jag beställa en bogpropeller. Och har landat på 2 märken Maxpower CT 35 eller Sidepower SE 30. Funderar på att koppla BT direkt till servicebatteriet med kapacitet: 12 v 80Ah 800CCA? det är 4,5 meter mellan servicebatteri och motor = totalt 9 meter kabel 70 mm2 Maxpower, eller 9 meter x 50 mm2 för SE30? Alternativt eget batteri med laddare, fjärrbrytare osv? Maxpower är lite billigare än SE 30, men det finns några extra anslutningar mm, inklusive fjärrisoleringsbrytare, elektriska anslutningar mm. Sidepower verkar mer okomplicerat med tanke på EL, kopplat till befintligt service batteriet + joystick. Alternativt separera batteri + laddare, strömbrytare osv. Är det någon som har erfarenhet av innan jag väljer BP, Max power CT 35 eller Sleipner SE 30? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 176 Postad 4 timmar sedan 3 timmar sedan skrev Aqwas11: Hej, Ser det finnes stor kompetens inom marin guiden med olika tekniska frågorr: Jag installerade en 125 mm tunnel i höstas på min Aquador 21 Was, med bra resultat tror jag (ref Sleipners manual) nu ska jag beställa en bogpropeller. Och har landat på 2 märken Maxpower CT 35 eller Sidepower SE 30. Funderar på att koppla BT direkt till servicebatteriet med kapacitet: 12 v 80Ah 800CCA? det är 4,5 meter mellan servicebatteri och motor = totalt 9 meter kabel 70 mm2 Maxpower, eller 9 meter x 50 mm2 för SE30? Alternativt eget batteri med laddare, fjärrbrytare osv? Maxpower är lite billigare än SE 30, men det finns några extra anslutningar mm, inklusive fjärrisoleringsbrytare, elektriska anslutningar mm. Sidepower verkar mer okomplicerat med tanke på EL, kopplat till befintligt service batteriet + joystick. Alternativt separera batteri + laddare, strömbrytare osv. Är det någon som har erfarenhet av innan jag väljer BP, Max power CT 35 eller Sleipner SE 30? Hej, Jag kan inte råda om någon av de tre fabrikaten du väljer mellan då jag själv valde att installera en Vetus förra våren. Dock kan jag helt klart rekommendera att dra elen från startbatteri istället för separat batteri. Visst det blir lite längre kabeldragning och kabeln är dyr (min båt är lite större så jag körde 2x50mm2 x 2) men att slippa ha ett batteri under sängen är helt klart värt det. Även det batteriet behöver ju kabeldragning för laddning... Det verkar konstigt att eldragningen skulle vara mer komplicerad på ett av fabrikaten än de andra då det inte är särskilt komplicerade grejer. + och - med grova kablar samt signalkabel till Joysticken som även behöver ström. Det borde vara lika på alla eller? + kabeln ska naturligtvis vara avsäkrad och gärna med egen huvudbrytare. Jag kopplade dock min på befintlig brytare till ena motorn vilket funkar fint. /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 2 timmar sedan Har en Vetus på 4,4Kw cirka 5 meter kabel till bogen med separat säkring.Har inget skiljerelä mellan start och förbruknings batteri.Dock två separata brytare ,så bogen går alltid på samma batteribank som motorn.Har fungerat i många år utan problem,så varför krångla till det med separat batteri.Sitter i en långkölad segelbåt på nästan 5 ton.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 36 minuter sedan 3 timmar sedan skrev MrMe: Dock kan jag helt klart rekommendera att dra elen från startbatteri istället för separat batteri. Nuförtiden, vet inte vilka motorer det gäller eller hur länge rekommendationen funnits, så rekommenderar VP att andra saker ska kopplas till startbatteriet. Jag gissar (obs!) att det endast gäller de VP-motorer med elektronik-boxar. Så har du en VP (tror det gäller vissa Yanmar också) så rekommenderar jag därmed INTE att ta strömmen från startbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser