Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
vizual54

Ta bort färg från motorblock

Rekommendera Poster

Någon som har bra tips på att ta bort färgen från motorblocket? 

I detta fall en Mercruiser 3.0.

Har plockat ner blocket helt och kommer köra det i elektrolysbad för att få bort rosten men vill gärna ha bort färgen också.

Ska sedan måla det med epoxibaserade grundfärg och sen 2k polyuretanfärg.

Testade att köra termostathuset i elektrolys i ett dygn, rosten försvann men tyvärr gjorde det ingenting med färgen. Kanske inte körde tillräckligt länge.

Har även testat med Biltemas färgborttagning, penslat in termostathuset virat in det i plast och låtit ligga ett par dagar. Hände inte mycket med färgen.

Vill inte sandblästra men kan sodablästring vara något att testa?

Kan det vara värt att lämna in på "hot tank"?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova färgborttagningsmedel. Tex kaustiksoda blandat med tapetklister, eller något köpt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat Biltemas färglösare, har fått för mig att det är samma kemikalier i de flesta färglösare som säljs till Svenssons.

Men kaustiksoda med tapetklister kanske är något att prova. 

Upptäckte tidigare idag att man tydligen inte får köpa kaustiksoda längre utan måste söka tillstånd för detta. Tydligen har kemikalieinspektionen infört detta från 1 Januari 2025. Men det ska nog stå en burk här hemma någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förbudet gäller endast kaustiksoda som avloppsrensare. Man får köpa och använda kaustiksoda för andra ändamål utan tillstånd. Fast jag kan tänka mig att det är färre som säljer det nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa packningsborttagare, som till exempel CRC, funkar bra som färgborttagare. Den verkar innehålla samma kemikalier som gamla färgborttagare som Bums. Men det blir väldigt dyrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev excel319:

Sök på isbläster

Sandblästra går väl också bra.

 

Det kan inte kosta många hundralappar att få en verkstad att blästra blocket om du inte kan göra det själv. Sandblästring ger en bra uppruggad yta som färgen fäster på.

 

Tyvärr rostar ytan snabt också, så du bör lägga på grundfärg nästan direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... jag har ju bla gassvets så jag skulle bränna bort färgen jag.....

Klabba med soda är inte kul, man får hålla till ute i gruset i så fll å slang med vatten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Mackey said:

Sandblästra går väl också bra.

 

Det kan inte kosta många hundralappar att få en verkstad att blästra blocket om du inte kan göra det själv. Sandblästring ger en bra uppruggad yta som färgen fäster på.

 

Tyvärr rostar ytan snabt också, så du bör lägga på grundfärg nästan direkt.

Många som avråder att sandblästra motorblock när jag har läst runt lite. Tydligen väldigt lätt att det blir kvar sandkorn i oljekanaler och liknande med lagerras som följd. Är inte helt sugen på att testa. 
 

Har ett våtbläster munstycke till högtrycken som jag köpte till att fixa ett staket men aldrig blivit av att prova den. Tänkte i alla fall testa den på termostathus och kanske ventilkåpan. 
 

Ang rosten så ska det väl funka att stryka ytan med fosforsyra, typ 5%, för att hindra rosten?
 

1 hour ago, Ruskpricken said:

Tja... jag har ju bla gassvets så jag skulle bränna bort färgen jag.....

Klabba med soda är inte kul, man får hålla till ute i gruset i så fll å slang med vatten....

Tyvärr inte tillgång till gassvets.
Ja, kaustiksodametoden kan nog bli lite slabbig. Verkar som vissa som bygger DIY hot tanks kör i kaustisksoda. Det är frågan om det biter på den färgen.
Men då kanske man lika gärna kan lämna in den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Sandblästra går väl också bra.

 

Det kan inte kosta många hundralappar att få en verkstad att blästra blocket om du inte kan göra det själv. Sandblästring ger en bra uppruggad yta som färgen fäster på.

 

Tyvärr rostar ytan snabt också, så du bör lägga på grundfärg nästan direkt.

Sand över allt där man inte vill ha det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om färgen sitter så bra att den inte lossnar med de metoder du redan använt, vad är då poängen med att ta bort den? Grundmåla där färgen släppt och där färgen sitter fast, slipa och måla över den med den färgen du nu vill ha på hela motorn.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 1/29/2025 at 11:35 AM, Tristan_301 said:

Om färgen sitter så bra att den inte lossnar med de metoder du redan använt, vad är då poängen med att ta bort den? Grundmåla där färgen släppt och där färgen sitter fast, slipa och måla över den med den färgen du nu vill ha på hela motorn.

Än så länge har jag bara provat Biltemas borttagare, och elektrolysen då men det är ju främst i syfte att få bort rosten. Det är såklart sista utvägen att låta det som sitter sitta kvar men det är en del ställen som är svårt att komma åt och slipa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...