Terri 34 Postad lördag kl 22:23 Hej, Vad är fördelarna och nackdelarna med att segla en båt med öppen akter/akterspegel (med uppfällbart sittbräde över öppningen)? En sådan modell där man sitter och styr bakom ratten väldigt långt bak i båten (med havsvattnet alldeles inpå ryggen). Primära fördelen är väl att sittbrunnen töms omedelbart vid översköljning. Men i övrigt? Fördelar? Nackdelar? Sämre seglings-egenskaper-stabilitet? Finns det exempel på seglare som slitits över bord, på grund av det utsatta läget, utav grov sjö bakifrån (kanske i en brytande vågdal)? Eller havsodjur (haj, saltvattenskrokodil särskilt i Australien) som rusat upp och nafsat efter dem i baken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad lördag kl 23:29 En fördel är att man behöver inte gå till parken för att mata änderna. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad söndag kl 01:49 Det är en sån där korkat modegrej där familjebåtar ska härma rena tävlingsbåtar, trots att de aldrig kommer i närheten av förhållanden där det behövs. Vår båt lider av den tidens galna mode, att rita vanliga familjebåtar för att lura mätregler, med följden att båtarna var löjligt smala baktill, med kass bärighet i aktern och onödigt begränsade innerutrymmen där, utöver en sämre prestanda än om aktern hade varit bred. Öppen akterspegel är ett exempel på samma typ av dumhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad söndag kl 07:09 5 timmar sedan skrev raol: Det är en sån där korkat modegrej där familjebåtar ska härma rena tävlingsbåtar, trots att de aldrig kommer i närheten av förhållanden där det behövs. Vår båt lider av den tidens galna mode, att rita vanliga familjebåtar för att lura mätregler, med följden att båtarna var löjligt smala baktill, med kass bärighet i aktern och onödigt begränsade innerutrymmen där, utöver en sämre prestanda än om aktern hade varit bred. Öppen akterspegel är ett exempel på samma typ av dumhet. Smaken är som baken. Skulle aldrig byta bort vår öppna akter. Den passar oss och vårt behov perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad söndag kl 09:00 1 timme sedan skrev excel319: Smaken är som baken. Skulle aldrig byta bort vår öppna akter. Den passar oss och vårt behov perfekt. Vad för behov är det? Att lätt kunna ramla av bakåt? Att saker man skulle tappa eller lägga ner i sittbrunnen kan rulla av båten obehindrat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 164 Postad söndag kl 09:12 Sköta toabestyren enklare när man är ute på öppet vatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 246 Postad söndag kl 09:14 Vi har en öppning bakåt och en badbrygga bakom den. Kalas när man ska bada. De (få) gånger man förtöjer med akter in kan man helt obehindrat gå ombord. Väldigt praktiskt när man ska packa båten och kan knalla ombord med en väska i varje hand. Den ger också enkel tillgång till vattnet som man enkelt når utan att klättra eller hänga sig över något. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad söndag kl 09:38 34 minuter sedan skrev raol: Vad för behov är det? Att lätt kunna ramla av bakåt? Att saker man skulle tappa eller lägga ner i sittbrunnen kan rulla av båten obehindrat? Det är ju faktiskt lättare att ramla av om man nödgas klättra upp på sittbrunnstoften och över akterkanten för att sedan klättra ned för en stege för att nå badbryggan. Huvudsaken är väl att man är nöjd med sitt eget val. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad söndag kl 10:09 8 timmar sedan skrev raol: Öppen akterspegel är ett exempel på samma typ av dumhet. Har du seglat en båt med öppen akterspegel? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad söndag kl 10:16 6 minuter sedan skrev Peter_K: Har du seglat en båt med öppen akterspegel? Jag har inte ätit bajs, men vet ändå att det är en dum idé att göra det. Det går faktiskt att resonera sig fram till saker, utan att själv ha direkt erfarenhet. Hade vi inte haft den förmågan hade nog världsbefolkningen varit femsiffrig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad söndag kl 10:22 3 minuter sedan skrev raol: Jag har inte ätit bajs, men vet ändå att det är en dum idé att göra det. Det går faktiskt att resonera sig fram till saker, utan att själv ha direkt erfarenhet. Hade vi inte haft den förmågan hade nog världsbefolkningen varit femsiffrig... Moget argument. Erkänn istället att du inte vet vad du pratar om, utan bara kill-gissar och spelar kunnig i stället för att raljera. Jag har inte ätit bajs och har inga planer på det, men däremot seglat båtar både med öppen och stängd akterspegel. Har bekanta som har båtar med öppen akterspegel. Det funkar alldeles utmärkt. Ingen ramlar över bord. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad söndag kl 10:25 Just nu skrev Peter_K: Moget argument. Erkänn istället att du inte vet vad du pratar om, utan bara kill-gissar och spelar kunnig i stället för att raljera. Jag har inte ätit bajs och har inga planer på det, men däremot seglat båtar både med öppen och stängd akterspegel. Har bekanta som har båtar med öppen akterspegel. Det funkar alldeles utmärkt. Ingen ramlar över bord. Som sagt, man kan resonera sig fram till saker. Öppen akterspegel är en grej för att tävlingsbåtar har det. Då ska det stoppas in i vanligt folks båtar också. Så är mönstret inom många områden, där fåfänga och form går före funktion och rimlighet. Men väljer man att inte se det, så är det så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 223 Postad söndag kl 10:44 (redigerade) Med öppen akterspegel: Sittbrunnen dräneras snabbt men skydd behövs så att besättningen inte sköljs ut Enklare att hoppa i eller ta sig upp från vattnet (om det finns en ordentlig räddningsstege) Båten blir lite lättare i aktern men man missar en hel del stuvutrymme Båten kanske ser snabbare ut Bilder nedan från: Clipper Round The World Race där amatörer betalar för att vara med i entypsbåtar. The Ocean race där proffs seglar IMOCA 60 med foils som lyfter upp båtarna över vattnet med farter på mellan 20-30 knop. I denna video från Volvo Ocean Race 2008-2009 med VO70 båtar ser man fördelen med öppen akterspegel om man får översköljande vågor som fyller sittbrunnen. Redigerad söndag kl 11:23 av per_62 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 246 Postad söndag kl 10:46 18 minutes ago, raol said: Som sagt, man kan resonera sig fram till saker. Öppen akterspegel är en grej för att tävlingsbåtar har det. Då ska det stoppas in i vanligt folks båtar också. Så är mönstret inom många områden, där fåfänga och form går före funktion och rimlighet. Men väljer man att inte se det, så är det så. Så är det absolut. Det är väl vanligt i många branscher att utveckling sker i olika tävlingsstall för att sedan produktifieras och anpassas för att passa serietillverkade saker för vanligt folk. Skulle tro att ganska mycket i min bil och på mina segel och mycket annat en gång föddes inom någon form av sport- eller tävlingsverksamhet. Bara för att det kommer från tävlingsverksamhet gör det väl inte dåligt för vanligt folk? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad söndag kl 11:15 45 minuter sedan skrev raol: Som sagt, man kan resonera sig fram till saker. Öppen akterspegel är en grej för att tävlingsbåtar har det. Då ska det stoppas in i vanligt folks båtar också. Så är mönstret inom många områden, där fåfänga och form går före funktion och rimlighet. Men väljer man att inte se det, så är det så. Om du fokar på mer argument och mindre tyckande och känslor kanske det går att resonera som en vuxen..? Fördelar: - Bättre kontakt med vattnet i hamn - Lättare att lyfta ombord personer om olyckan är framme - Lättare att kliva i/ur jollen - Enklare av/påstigning och lastning vid bryggan än om man går in med fören - Sittbrunnen tömmer snabbare vid överbrytande sjö (…just den är inte så vanlig…) Nackdelar: - Om du inte kan kontrollera dina rörelser kan det vara lite enklare att ramla över bord. - Om du dräller prylar i aktern kan de vara enklare att tappa överbord. 5 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 246 Postad söndag kl 11:21 2 minutes ago, Peter_K said: Om du fokar på mer argument och mindre tyckande och känslor kanske det går att resonera som en vuxen..? Fördelar: - Bättre kontakt med vattnet i hamn - Lättare att lyfta ombord personer om olyckan är framme - Lättare att kliva i/ur jollen - Enklare av/påstigning och lastning vid bryggan än om man går in med fören - Sittbrunnen tömmer snabbare vid överbrytande sjö (…just den är inte så vanlig…) Nackdelar: - Om du inte kan kontrollera dina rörelser kan det vara lite enklare att ramla över bord. - Om du dräller prylar i aktern kan de vara enklare att tappa överbord. Skulle säga att fördelen med att det är enklare att få upp någon tar ut nackdelen med att det är lättare att falla överbord. Ingen har ramlat av vår båt (i alla fall inte med flit). Är vädret så att man riskerar att ramla av så sätter vi fast oss. Att saker lättare faller över bord är sant och det har kostat mig en fin skruvmejsel. Men för oss överväger fördelarna helt klart. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad söndag kl 14:39 Man ska vara väldigt händig för att lyckas ramla överbord genom badstegen. Bra badbrygga för barnen är det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad söndag kl 18:34 I hemmahamnen backar jag alltid in mellan Y-bommarna. Frugan tycker det är mycket enklare när vi lägger till att sitta med fötterna på badplattformen och ta tag i bryggan än att klättra över pulpit i fören och behöva kliva ner på bryggan för att kunna hålla fast båten. Det är underbart att sedan kunna kliva av/på båten genom aktern och slippa klättra över pulpiten i fören med bagaget. Det är nog fler grejor som trillat i sjön när det klättrats över pulpit i fören än vad som spolats ut genom en öppen akterspegel. Jag brukar skoja om att när/om jag behöver rollator så ska jag skaffa en skiva som kan läggas mellan brygga o båt så jag kan fortsätta att ta mig ombord. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 423 Postad söndag kl 22:52 (redigerade) Som havsseglare vill vi inte riskera att sjöberg kliver ombord akterifrån. Som badbåt har vi seglat Hanse 371 med öppning akterut i Kroatien. Stuvmässigt föredrar jag "hög" akter med badbrygga på utsidan. Smaken och behoven skiljer, en del gillar motorbåt och andra segelbåt. Redigerad söndag kl 22:52 av skippeer 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad måndag kl 06:07 En mer indirekt skillnad: Minns jag såg en video som visade att planande skrov akteröver (går ofta hand i hand med öppen akterspegel) ger sämre kursstabilitet än traditionellt djupare skrov: båten kan snurra runt vid brytande vågor (t.ex. nära kusten om man söker hamn från oväder). Men det kanske mer har att göra med skillnaden mellan långköl och fenköl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad måndag kl 06:49 41 minuter sedan skrev Terri: Men det kanske mer har att göra med skillnaden mellan långköl och fenköl. Den debatten tror jag utsåg en vinnare redan tidigt 70-tal i och för sig… 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 89 Postad måndag kl 09:58 Skulle jag någon gång göra byte till segelbåt skulle jag aldrig göra avkall på öppen akter med badbrygga. Enkelheten att i hamn att backa in samt att kunna gå ut på badbryggan i naturhamn är några av sakerna jag värdesätter mest ombord på båten. Puristerna för segling kan jag förstå resonerar annorlunda. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 89 Postad tisdag kl 07:43 Hej vi har seglat 3 båtar utan öppen akter samt en med delvis öppen o den senaste med öppen akter o nedfällbar bad brygga, vi trivdes fint med att sitta inlåsta därbak innan vi visste hur det kändes att kunna öppna upp, skulle aldrig gå tillbaka till de äldre båtarna igen, det där klättrandet över pulpit o akterstag i vägen kan man vara utan 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 20 timmar sedan Hur snabbt töms en översköljd sittbrunn i båt med sluten akter? Kanske en del hinner tränga ner i salongen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 19 timmar sedan (redigerade) Eller båten riskerar hinna få slagsida av allt vattnet i sittbrunnen - vilket kan eskalera till akutläge med ännu mer vatten in i båten. Redigerad 19 timmar sedan av Terri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 223 Postad 18 timmar sedan (redigerade) Med några hundra liter vatten i sittbrunnen och fungerande självläns kan väl liknas vid att man drar ur proppen ur ett fyllt badkar vilket tar några minuter att tömmas. Sedan kanske självlänsen i sittbrunnen inte är fullt fungerande så då tar det lång tid att få ut vattnet. Redigerad 18 timmar sedan av per_62 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 153 Postad 3 timmar sedan 15 hours ago, per_62 said: Med några hundra liter vatten i sittbrunnen och fungerande självläns kan väl liknas vid att man drar ur proppen ur ett fyllt badkar vilket tar några minuter att tömmas. Sedan kanske självlänsen i sittbrunnen inte är fullt fungerande så då tar det lång tid att få ut vattnet. Det beror ju väldigt mycket på hur stora och hur många självlänsar man har. Jag har två ganska feta, kan det vara tvåtums? Gissar att den skulle tömmas fort om den tog en sjö i sittbrunnen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 977 Postad 21 minuter sedan 3 timmar sedan skrev nilsnobbing: Det beror ju väldigt mycket på hur stora och hur många självlänsar man har. Jag har två ganska feta, kan det vara tvåtums? Gissar att den skulle tömmas fort om den tog en sjö i sittbrunnen. Problemet är väl att det finns inga garantier för att det bara blir en överbrytande våg om man hamnar i hårt väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser